تعداد بازدید: 2354

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 8 آبان 1384-0:0

رکود!

درحالي كه ارزش زمين‌هاي كشاورزي مازندران نسبت به سال گذشته به صورت چشم‌گيري كاهش يافته ، خريد و فروش اين اراضي راكد است.


قيمت زمين‌هاي كشاورزي در شهرستان‌هاي بابل، آمل، قائم شهر، بابلسر و محمودآباد، امسال در مقايسه باشش ماهه اول سال گذشته چندين برابر كاهش يافته است.

اكنون هر مترمربع زمين كشاورزي در بافت روستايي كنار جاده اصلي و فرعي ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬هزار ريال و در بقيه مناطق ‪ ۱۵‬تا ‪۲۵‬هزارريال قيمت‌گذاري مي‌شود.

ارزش زمين‌هاي كشاورزي مازندران از بهمن سال ‪ ۸۲‬با هجوم عده‌اي از ثروتمندان به يك باره‌از متري ‪ ۱۲‬هزار ريال به‌يكصد هزارريال افزايش يافت.

اين روند صعودي قيمت زمين‌هاي كشاورزي تا پايان مهر ماه سال ‪ ۸۳‬ادامه داشت، به طوري كه بيشترين معاملات در اين مدت انجام شد.

درهمين مدت براساس آمار معاونت عمراني استانداري مازندران حدود دو هزار و ‪ ۵۰۰‬بنگاه غيرقانوني و بدون پروانه كسب داير شد كه دليل عمده آن رونق بازار خريد و فروش زمين است.

از شش ماهه دوم سال ‪ ۸۳‬تاكنون ارزش زمين‌هاي شهري و كشاورزي مازندران روندي نزولي پيدا كرده و قيمت‌ها كاهش يافته است و به ندرت خريد و فروشي انجام مي‌شود.

درحال حاضر قيمت هر مترمربع زمين كشاورزي در بهترين موقعيت ‪ ۳۰‬الي ‪۴۰‬ هزار ريال است كه كشاورزان به دليل راضي بودن از برداشت محصولات حاضر به فروش نيستند.

شماري از صاحبان بنگاه هاي املاك كه درحاشيه جاده‌هاي بابل به آمل، آمل به محمودآباد، بابل به بابلسر مي‌گويند: خريد و فروش زمين‌هاي كناره جاده و كشاورزي در داخل بافت روستايي نسبت به شش ماهه اول سال قبل كاهش يافته است.

آنان معتقدند: افزايش كاذب قيمت‌ها كه با هجوم عده‌اي از خريداران به وجود آمده بود، بازار معاملات را به يك باره رونق داد اما هم‌اكنون اين بازار با ركود سنگين مواجه است.

به گفته مسوول يك بنگاه‌املاك واقع در جاده محمودآباد درشش ماهه اول سال گذشته بيش از‪ ۳۰‬ميليارد ريال معامله دراين بنگاه انجام شده است.

وي كه خواست نامش فاش نشود ،افزود: براي خريداراني كه بيشتر از تهران بودند قيمت مطرح نبود.

وي ادامه داد: در بسياري از معاملات ،زمين كشاورزي اين منطقه با چندين برابر قيمت خريد وفروش شده است.

به گفته وي، كشاورزان نيز كه از قيمت محصول و كارسخت و طاقت فرساي كشاورزي خسته شده بودند با قيمت اعلام شده حاضر به معامله مي‌شدند.

وي تصريح كرد: قيمت‌ها آن چنان بالا بود كه تغيير و تحول عظيمي در زندگي برخي ازكشاورزان به وجود آورد به طوري كه بسياري از آنان با اين مبالغ علاوه بر اين كه صاحب خودرو و منازل مسكوني درشهرها شدند زمين‌هاي كشاورزي ديگري را در روستاهاي دورتر از جاده‌هاي اصلي با قيمت مناسب خريداري كردند.

رييس ثبت و اسناد املاك شهرستان آمل با تاييد راكد بودن بازار خريد و فروش و پايين آمدن قيمت زمين‌هاي كشاورزي و شهري در استان مازندران گفت:
زمين در اين استان از ارزش خاصي برخوردار است و اكنون مالكان تمايلي به خريدو فروش ندارند.

"بني هاشمي" به افزايش تعداد صدور سند مالكيت اراضي كشاورزي اشاره كرد و افزود: كشاورزان با قيمت فعلي حاضر به معامله نيستند.

وي اضافه كرد: اكنون زمين‌هاي شهري نيز به ندرت معامله مي‌شود.

وي به ضوابط و قوانين كاربري زمين‌ها اشاره كرد و گفت: قانون ممنوعيت تغيير كاربري اراضي كشاورزي موجب كاهش قيمت و خريدو فروش شده است.

مازندران داراي ‪ ۳۳۸‬كيلومتر سواحل و ‪ ۴۶۰‬هزار هكتار زمين زراعي است.(irna)



    ©2013 APG.ir