تعداد بازدید: 2634

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 15 آبان 1384-0:0

نعناع اول است

براساس بررسي هاي انجام شده، در استان مازندران 85 گونه گياه دارويي وجود دارد كه از اين ميان اين گياهان،خانواده نعناع و كاسني داراي بيشترين موارد مصرف هستند.


حسن قليچ نيا پژوهشگر و عضو هيات علمي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندران با اجراي طرحي به بررسي باورهاي مردمي و سنتي در مورد گياهان دارويي استان مازندران پرداخته است.
در مقدمه اين طرح آمده است: در استان مازندران طب سنتي و باورهاي مردمي در مورد گياهان دارويي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
وي هدف از اين بررسي را جمع آوري تجربه ها و اطلاعات از مردم نواحي مختلف مازندران به منظور آگاهي از خواص گياهان دارويي و بهره گيري از اين تجربيات و رهنمود به مردم بومي در جهت مصرف بهينه، حفظ و حمايت از اين گونه ها عنوان كرده است.
نتايج بررسي هاي اين طرح نشان مي دهد كه از ميان 85 گونه شناسايي و معرفي شده در اين استان، گونه هاي خانواده نعناع و كاسني داراي بيشترين موارد كاربرد در مازندران هستند و گونه هاي معرفي شده در طب سنتي مازندران كاربرد فراواني داشته و توسط افرادي كه در اين زمينه خبره هستند، مصرف و يا به ديگران براي مصرف توصيه مي شوند.
اين طرح مي افزايد: گونه هاي مختلف خانواده نعناع براي برطرف كردن دردهاي گوارشي، تسكين اعصاب و درمان كم خوابي مورد استفاده در طب سنتي مردم مازندران هستند.
هم چنين از گونه هاي معرفي شده استان مي توان به باريجه براي درمان دردهاي كمر و مفاصل، گزنه براي تقويت قلب و درمان كم خوابي، بنفشه در تسكين سرفه و پايين آوردن حرارت بدن اشاره كرد.(iana)


    ©2013 APG.ir