تعداد بازدید: 6575

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 15 آبان 1384-0:0

تدفين هاي خمره اي گوهر تپه، هنوز يك راز

كشف تدفين خمره اي يك انسان بزرگ سال، راز تدفين هاي خمره اي گوهر تپه مازندران را سر به مهر باقي گذاشت.


گوهر تپه يكي از منحصر به فرد ترين محوطه هاي باستاني كشور است كه در نزديکي هاي بهشهر واقع شده است. چهار فصل كاوش در اين محوطه تا كنون بخش زيادي از فرهنگ ناشناخته 5 هزار ساله آن را آشكار كرده است.

 شواهد باستان شناسي در اين محوطه حاكي از آن است كه از 5 هزار سال پيش گوهر تپه به شكوفايي در شهر نشيني رسيده بود و اين موضوع تا هزاره اول پيش از ميلاد نيز ادامه داشته است.»
«علي ماهفروزي» سرپرست هيات كاوش در گوهر تپه مازندارن با اشاره به كشف تدفين خمره اي در اين محوطه باستاني گفت: «پيش از اين نمونه اي از تدفين هاي خمره اي را در اين محوطه كشف كرده بوديم كه در آن يك نوزاد دفن شده بود.

 بر اساس اين كشف احتمال داديم كه در دوره عصر آهن ( 3450 تا 2550 سال پيش ) كودكان را در خمره دفن مي كردند. اما به تازگي بقاياي اسكلت يك مرد را در داخل خمره پيدا كرده ايم كه جاي پرسش هاي فراواني را براي ما باز كرده است.»
او در ادامه گفت: «از شواهد سفال هاي بدست آمده در نزديكي اين تدفين خمره اي گمان مي شود كه به دوره عصر آهن مربوط باشد اما ما تا كنون تدفين خمره اي بزرگسال در اين دوره تاريخي نداشته ايم.»
ماهفروزي با اشاره به شناسايي بقاياي زندگي پارتي ها در سايت گوهر تپه گفت: «از آنجايي در دوره پارتي ها اين نوع تدفين مرسوم بوده است احتمال مي دهيم كه تدفين خمره اي بزرگسال نيز مربوط به همين دوره تاريخي باشد اما همچنان وجود سفال هاي دوره عصر آهن اين معما را حل نكرده باقي گذاشته است.»
«فرزاد فروزانفر»، انسان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور با اشاره به بررسي هاي انسان شناسي روي تدفين خمره اي گفت: «اين تدفين به دوره عصر آهن مربوط مي شود اما از آنجايي كه در اين دوره تدفين خمره اي بزرگسال ديده نشده است جاي شك دارد.»
چندي پيش نيز باستان شناسان در گوهر تپه بقاياي جسد يك زن و مرد را پيدا كردند كه پشت به هم در يك گور قرار گرفته اند. شيوه تدفين نشان مي داد كه مرگ اين زن مرد هم زمان بوده و به همين علت با هم دفن شده اند.
هم چنين كاوش‌هاي باستان شناسي گوهر تپه مازندران منجر به كشف بقاياي چند پيكره گاو كه يكي از آنها تقريبا سالم است و احتمالا براي انجام مراسم مذهبي مورد استفاده قرار مي گرفتند شد. كشف اين پيكره ها نشان مي دهد كه اقوام ساكن در اين منطقه 3 هزار سال پيش گاو را مورد پرستش قرار مي دادند.
حفاري هاي باستان شناسي در گوهر تپه از2 ماه قبل آغاز شده است و تلاش هيات باستان شناسي مشخص كردن شيوه هاي شهر نشيني بشر در 5000 سال پيش بوده است كه به خوبي در گوهر تپه ديده مي شود.
گوهر تپه در 5000 سال پيش به مرحله شهر نشيني مي رسد كه مردم آن با بخش هاي مختلف استان مازندارن، گلستان در ارتباط و تجارت بوده اند. (chn)



    ©2013 APG.ir