تعداد بازدید: 3026

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 17 آبان 1384-0:0

افتتاح سومين همايش باستان شناسي شمال و شمال شرق

مازندراني ها از ديروز ميهمان گلستاني ها شدند.


سومين همايش باستان شناسي پژوهشكده باستان شناسي در حوزه شمال و شمال شرق كشور با هدف آشنايي باستان شناسان با يكديگر و انتشار سريع مقالات آنها و آشنايي مردم با نتايج باستان شناسي، در شهر گرگان با حضور مسئولان سازمان ميراث فرهنگي كشور، جمعي از باستان شناسان و مسئولان چهار استان شركت كننده آغاز به كار كرد.
پيش از اين دو همايش ديگر در حوزه هاي باستان شناسي جنوب و جنوب شرق كشور در زاهدان و غرب كشور در اروميه بين سال هاي 1380 تا 1383 برگزار شده بود.سومين همايش باستان شناسي حوزه شمال و شمال شرق كشور با هدف ارائه مقالاتي در زمينه كاوش هاي باستان شناسي در چهار استان گيلان، مازندران، گلستان و سمنان در شهر گرگان آغاز به كار كرده است.
«مسعود آذرنوش»، دبير علمي همايش و رئيس پژوهشكده باستان شناسي كشور گفت: پژوهشكده باستان شناسي قصد دارد كليه مقالات ارائه شده به اين همايش را نيز منتشر كند تا چون همايش هاي ديگر به دست فراموشي سپرده نشود.
آذر نوش با اشاره به برگزاري اين همايش در شهر گرگان گفت: «بي شك برگزاري چنين همايش بزرگي در پايتخت كاري سهل تر است. اما انتخاب ديگر شهرهاي كشور براي برگزاري آن مستلزم دنبال كردن اين سياست است كه تمام ايران سهمي برابر از نتايج علمي كشور دارد و اين موضوع نبايد معطوف به پايتخت شود.»
او در ادامه گفت: «پس از فراخوان همايش از سوي پژوهشكده باستان شناسي بيش از 120 مقاله در موضوعات مختلف كه اكثر آنها را موضوعات همايش در بر مي گرفت به دفتر همايش ارسال شد. از اين مقالات برخي براي سخنراني در همايش انتخاب شدند و باقي نيز همراه سخنراني ها در كتاب همايش به چاپ خواهد رسيد.»
از آن جا كه كليه مقالات ارسالي بار علمي دارند، پژوهشكده باستان شناسي قصد دارد با انتشار آنها اين امكان را فراهم آورد تا آيندگان با مطالعه آنها راه تازه اي در كاوش هاي باستان شناسي بيابند.

 مهندس «ربيعي»، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان گلستان با اشاره به استان گلستان به عنوان يك استان تاريخي در كشور گفت: «با وجود آن كه استان گلستان به لحاظ سياسي عمر درازي ندارد و كمتر از 10 سال گذشته در تقسيمات كشوري جاي گرفته است، اما با داشتن قريب به 1500 اثر شناسايي شده، ايراني كوچك در دل ايران بزرگ است.»
همايش باستان شناسي شمال و شمال شرق كشور با هدف بررسي پژوهش هاي باستان شناسي در چهار استان گيلان، مازندران، گلستان و سمنان در شهر گرگان آغاز به كار كرده است. در اين همايش مديران استان هاي شركت كننده به همراه مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور، پژوهشكده باستان شناسي و جمع كثيري از باستان شناسان سراسر كشور شركت كرده اند. اين همايش از تاريخ 17 تا 20 آبان ماه سال جاري در تالار فخرالدين اسعد گرگاني شهر گرگان برگزار مي شود.(chn)


    ©2013 APG.ir