تعداد بازدید: 2991

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 آبان 1384-0:0

باز باران با زباله!

براي چندمين بار طي سه ماه اخير بحران جمع‌آوري نشدن زباله شهرساري رخ نشان داد و شهروندان اين شهر را نگران كرد.


به دنبال ممانعت روستاييان سمسكنده ساري از ورود زباله شهرساري به محل دفن زباله دراين منطقه و ناكامي مسوولان و متوليان امر در تهيه مكاني براي دفن، شهرساري بار ديگر با جمع‌آوري نشدن زباله و بحران روبه‌رو شده است.

يكشنبه شب، چهارمين شب بود كه زباله‌هاي سطح شهر جمع‌آوري نشد و سطل‌ها و محفظه‌هاي زباله مملو از كيسه‌هاي سياهي شد كه بسياري از آنها را حيوانات موذي پاره كرده و جلوه‌اي زشت به شهر بخشيدند.

هر چند شهروندان ساروي نسبت به اقدامات مسوولان شهر براي سامان دادن به اين معضل خطرناك آگاهي دارند اما انتظار دارند اين اقدامات صرفا براي درمان مقطعي معضل نباشد و يك فكر و راهكار اساسي تدبير شود تا در آينده شاهد اين معضلات نباشند.

تاكنون چندماه از بحران زباله گذشته و در اين مدت مسوولان تنها با صرف بخشي از بودجه عمراني شهر چند صباحي شهر را از وجود زباله پاك كردند.

از سوي ديگر در تازه‌ترين موضع‌گيري و اقدامات انجام شده، رييس شوراي شهر ساري خبر از موافقت مسوولان امور عمراني استانداري مازندران براي سرمايه‌گذاري ‪ ۲۸۰‬ميليارد ريالي سرمايه‌گذاران اصفهاني براي نصب و احداث دستگاه كمپوست و زباله سوز دادند.

موضوع بحران زباله ساري از اوايل تابستان امسال هنگامي آغاز شد كه روستاييان سمسكنده دراعتراض به مشكلاتي كه دفن زباله ساري براي آنها بوجود آورده بود از ورود كاميون‌هاي زباله به اين منطقه جلوگيري كردند و اين موضوع سبب شد تا چند روز زباله‌هاي ساري جمع آوري نشود.

با پادرمياني مسوولان ارشد استان و وعده‌هايي كه براي استقرار دستگاه زباله‌سوز و تعيين محلي جديد براي دفن زباله به روستاييان داده شد، موافقت شد تا به صورت موقت زباله‌ها در اين منطقه تخليه شود.

با پايان مهلت تعيين شده و مشخص نشدن محل جديد و عدم استقرار دستگاه زباله سوز روستاييان سمسكنده مجددا از ورود خودروهاي حامل زباله به منطقه جلوگيري كردند و اين داستان همچنان ادامه دارد.

روستاييان منطقه معتقدند شيرابه زباله‌ها، منابع آب زيرزميني و چاه‌هاي آب منطقه را آلوده كرده و موجب ابتلاي مردم به ويژه كودكان به انواع بيماري‌هاي انگلي و عفوني شده است.

وسعت محل دفن زباله كه در مسير جنگل زرين‌آباد ساري قرار دارد ‪ ۱۰‬هكتار است.

با اين وصف و تهديداتي كه سلامت مردم را به مخاطره انداخته بود تدبيري انديشيده شد كه زباله‌هاي ساري براي مدتي با قراردادي كه با يك كارخانه بازيافت منعقد شده به اين كارخانه در استان همسايه حمل شود.

شهرداري براي هرماه ‪ ۲۲۰‬ميليون ريال به اين كارخانه پرداخت كرد و علاوه بر آن هزينه حمل روزانه زباله به اين منطقه كه ‪ ۱۹۰‬كيلومتر باساري فاصله دارد حدود ‪ ۱۰۰‬ميليون ريال است.

درحال حاضر گفته مي‌شود مسوولان استان در تلاش هستند به هر نحوي كه شده مكاني را براي دفن زباله پيدا كنند و بربحران غلبه نمايند.

ساري ‪ ۴۵۰‬هزار نفر جمعيت دارد و روزانه بيش از ‪ ۳۰۰‬تن زباله در اين شهرستان توليد مي‌شود.(irna)



    ©2013 APG.ir