تعداد بازدید: 3464

توصیه به دیگران 1

شنبه 28 آبان 1384-0:0

توقيف موقت!

فعاليت‌هاي معدن‌كاوي در كلاردشت را متوقف كنيد.


 از اواخر زمستان گذشته، اهالي كلاردشت مازندران خواستار توقف فعاليت «شركت سنگ‌ تزييني كلاردشت» كه به برداشت سنگ گرانيت در منطقه مشغول است،‌ شده‌اند.
اهالي، با استناد به توافق‌هايي كه از سال 1368 مابين شوراي اسلامي روستاي رودبارك و بهره‌برداران سنگ صورت گرفته و به موجب آن بهره‌بردار موظف به احداث جاده اختصاصي براي معدن بوده و با توجه به اينكه اين تعهد هيچ گاه جامعه عمل نپوشانده و نيز با توجه به اينكه عمليات معدن‌كاوي موجب تخريب گسترده جنگل، رانش دامنه‌هاي كوهستاني و آسيب‌ديدگي رودخانه حفاظت شده سردابرود شده است، با جلوگيري از ورود كاميون‌هاي حامل سنگ به منطقه، خواهان تعطيلي معدن شده‌اند.
«شجاع سليمان‌پور» رييس شوراي شهر كلاردشت مي‌گويد: «فعاليت معدن از سال 1368 توسط شركت متروي تهران آغاز شد. اين شركت در سال 1378 بابت حدود دو ميليارد تومان بدهي به سازمان تامين اجتماعي،‌ بهره‌برداري از معدن كلاردشت را به شركت سنگ تزييني كلاردشت وابسته به سازمان تامين اجتماعي واگذار كرد. دامنه تخريب ناشي از فعاليت شركت تا آنجا رسيد كه آنها تاسيساتي هم براي برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه حفاظت شده سردابرود به منطقه وارد كردند.»
«يحيي سامري» ديگر عضو شوراي شهر كلاردشت مي‌گويد كه بهره‌برداران سنگ به جان كوه و جنگل‌هاي منطقه افتاده‌اند، بي‌ آنكه يك ريال به عنوان عوارض يا براي آباداني منطقه بپردازند.
منطقه كلاردشت از مهم‌ترين قطب‌هاي گردشگري و كوهنوردي كشور است كه شهرت جهاني دارد و هر ساله صدها هزار گردشگر ايراني و تعداد زيادي از خارجيان براي استفاده از آب و هواي منحصر به فرد و چشم‌اندازهاي دل‌انگيز منطقه به آنجا مي‌روند كه اين امر موجب رونق اقتصادي منطقه شده و مي‌تواند درآمدي پايدار براي اهالي منطقه و كشور به ارمغان بياورد. كوهستان علم‌كوه كه در بالادست كلاردشت قرار دارد، از سال 1381، به خاطر مناظر كم‌نظير و كيفيت‌هاي ويژه طبيعي، به عنوان «اثر طبيعي ملي» ثبت شده است.
برداشت سنگ كه با انفجار و بريدن دامنه‌هاي جنگل‌پوش، ايجاد جاده‌هاي غيراصولي براي دسترسي، ريخت و پاش گازوييل و روغن ماشين‌هاي سنگين، تردد مداوم كاميون‌هاي حامل سنگ و تخريب‌هاي ديگر همراه بوده، به جاذبه‌هاي گردشگري كلاردشت سخت آسيب رسانده، آرامشي را كه لازمه يك منطقه گردشگري است از ميان برده. امكان بروز سيل را افزايش داده و مسير دسترسي به «اثر طبيعي ملي» علم‌كوه را بدنما و پرخطر ساخته است.
در حال حاضر، پرونده درگيري اهالي كلاردشت با شركت سنگ تزييني، در شعبه سوم دادگاه عمومي منطقه در جريان است. اين شعبه در روز 23/8/84 دستور توقف موقت فعاليت شركت را داده است.
از سال‌ها پيش، نه تنها مردم كلاردشت بلكه عموم طرفداران محيط‌زيست و كوهنوردان با معدن‌كاوي در منطقه مخالف بوده‌اند. فدراسيون كوهنوردي،‌ انجمن كوهنوردان ايران، انجمن حفظ محيط كوهستان و تعدادي از ديگر نهادها و سازمان‌ها، معتقدند كه كلاردشت يك ثروت ملي است و هيچ‌گونه بهره‌برداري اقتصادي نبايد موجب وارد شدن خسارت جبران‌ناپذير به كليت آن شود.(chn)

  • مهيار بانج شفيعيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 2 آذر 1384-0:0

    درباره تاريخچه كلاردشت بيشتر مطلب بنويسيد


    ©2013 APG.ir