تعداد بازدید: 3512

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 29 آبان 1384-0:0

اروپاييان در غارهاي مازندران

دانشگاه ليون فرانسه و تورنتو كانادا ، كاوش در غارهاي باستاني استان مازندران را خواستار شدند.


 بررسي و شناسايي اين غارها، سكونت انسان در استان مازندران را به 400 هزار سال قبل رسانده است.
استان مازندران يكي از غني ترين مناطق باستاني كشور است. اين استان از هزاره هاي پنجم پيش از ميلاد وارد دوران شهر نشيني شده و تاكنون نيز اطلاعات بي شماري از اسرار زندگي 5 هزار ساله اين اقوام در گوهر تپه رستم كلا بهشهر در آن به دست آمده است.
«علي ماهفروزي»، رئيس پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني استان مازندارن با اشاره برنامه ريزي هاي انجام گرفته براي اين غارها گفت: «امسال قصد داريم گمانه زني هاي باستان شناسي را در غار باستاني كوميشان آغاز كنيم. اين غار پيش از انقلاب و پس از آن توسط باستان شناسان كاوش شده است اما اين كاوش ها هرگز هدفمند نبوده است.»
او گفت: «در راستاي اين برنامه پروفسور گريك از دانشگاه تورنتو كانادا و پروفسور ليندز از دانشگاه ليون فرانسه خواستار همكاري در گمانه زني غار كوميشان شده اند.»
به گفته ماهفروزي از آن جا كه در اين گمانه زني ها، برنامه لايه برداري نيز انجام شده است، اين فصل از كاوش هاي غار كوميشان اهميت زيادي دارد.
اگرچه حضور باستان شناسان كانادايي و فرانسوي در كاوش هاي باستان شناسي غار كوميشان مشخص نشده است اما درخواست اين افراد تقديم پژوهشكده باستان شناسي شده است.
ماهفروزي با اشاره به پايان كاوش هاي باستان شناسي گوهر تپه مازندران گفت: «كاوش هاي باستان شناسي گوهر تپه به تازگي پايان يافته است به همين علت كاوش های باستان شناسي در غار كوميشان هنوز زود است اما در فرصت مناسب اين كاوش ها به سرعت آغاز مي شود.»
غارهاي مازندارن شامل كوميشان، كمربند و هوتو از مهمترين غارهاي باستاني كشور هستند كه در آن ها بقاياي زندگي انسان غار نشين كشف شده است. تا اين لحظه اين غارها مورد كاوش هاي باستان شناسي منسجمي قرار نگرفته اند.(chn)


    ©2013 APG.ir