تعداد بازدید: 4584

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 16 فروردين 1394-11:29

مازندران هم بیمار است

قرار است چهارشنبه پیکر استاد فرزانه -علی باباعسگری- به خاک وطن برسد و پنج شنبه در گلوگاه تشییع جنازه است تا در آرامگاه اِسبه جا(سفید چاه) بیارامد/ بزرگداشت علی بابا عسکری میزان سلامت فکری و سکوت ما در این موارد نشانه بیماری فکری است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، حسین اسلامی: مازندران را می گویم، به دریا و جنگل و خیابان آن نمی گویم، مازندران بیمار است، یعنی مازندرانی بیمار است، چه کسی باید بگوید که این موجود بیمار است؟ با حرف و حدیث و شعار و بلند گوی دولتی صدا و سیما که بگویند چنین و چنان هستیم ملاک نیست.

در هشتم فروردین 94، استاد علی بابا عسکری در آمریکا درگذشت. علی بابا پیشکسوت اهل قلم بود. او خالق کتاب ارزشمند اشرف البلاد( بهشهر) در چهل سال پیش بود. من و امثال من هنوز خواب بودیم و دست به قلم نشده بودیم، او کتاب هزار جریب را نوشت، نقشه کتاب دانشنامه امام حسین (ع) و دانشنامه امام علی(ع) و اطلس مناسک حج و نقشه کتاب غدیر را تهیّه کرد.

او یک معلّم ساده و خود ساخته اهل گلوگاه بود، او نویسنده، پژوهشگر، معلّم، استاد در تاریخ و جغرافیا و یک مازندرانی فرهیخته بود.

بهشهر و هزار جریب لمراسک و رستمکلا و... مازندران به او بدهکار است. علی بابا عسکری واقعاً بابای گلوگاه و پدر اهل قلم مازندران بود که در دفاع از خلیج فارس با بزرگان دانش جغرافیای ایران خیلی زحمت کشید.

قرار است چهارشنبه پیکر این استاد فرزانه به خاک وطن برسد و پنج شنبه در گلوگاه تشییع جنازه است تا در آرامگاه اِسبه جا(سفید چاه) بیارامد.

او یک دانشمند متعهّد و آگاه و متدیّن و وطن دوست بود. برگ بازنده زندگی او شاید مهاجرت و سکونت بچّه های فاضل و تحصیلکرده اش در آمریکا است که او به ناچار در پیرانه سر در غربت و با آرزوی بازگشت به زادگاهش گلوگاه ماند و ماند و ماندگار شد و حالا پیکرش به وطن بر می گردد.

این مهاجرت های خود خواسته و ناخواسته و تقلیدی هم بلائی شد به جان ما و کشور ما،  نامش را گذاشتیم فرار مغزها، همین است، ما افراط و تفریط داریم، جوگیر می‌شویم.

استاد عسکری اگر بچّه هایش به ایران بر می گشتند که هیچ بهانه ای برای برنگشتن مغزها پذیرفتنی نیست، و استاد در ایران می بود، ما این فرصت را داشتیم که برایش مراسم تجلیل شایسته بگیریم، چند بار تلاش کردم، امّا استاد توان بازگشت و حضور در پاسداشت خود در مازندران را نداشت، امّا اینها  دلیل نمی شود که ما بزرگان و اندیشمندان و دانشمندان خودمان را فراموش کنیم، اینها آنها نیستند که از دیده رفتند از دل هم بروند.

آنگاه که استاد عسکری اشرف البلاد را می نوشت، یک سر آغاز بود، هنوز هم کتاب اشرف البلاد  از کتب مرجع تاریخ وجغرافیای مازندران است، انتظار می رود مراکز فرهنگی و دانشگاهی و آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی مخصوصاً تمام شرق مازندران در بزرگداشت این عزیز از دست رفته حضوری پر رنگ داشته باشند.

در گلوگاه، در پنج شنبه این هفته استاد را به آرامگاهش بدرقه می کنیم، مردم بهشهر و گلوگاه و لمراسک و خلیل شهر و رستمکلا و هزار جریب ان شاالله بیشتر از دیگران همراه هستند.

با اینکه فرمانداری گلوگاه ستادی را در فرمانداری تشکیل داد، و شهردار بهشهر پیام تسلیت داد، چرا؟ چرا؟ صدا و سیمای مازندران، رسانه های مجازی و مکتوب، و مهمتر از همه چرا آقای استاندار محترم این رویداد را تاکنون ندیدند؟

برنامه های اجرائی فرمانداری و شورای شهر و شهرداری بهشهر و گلوگاه چرا اعلام نمی شود؟ کتابخانه های استان و ارشاد و میراث فرهنگی کجا هستند؟ اینها همه دلیل بیماری ما مردم مازندران است، مسوولان هم نبض مردم را می گیرند و عکس العمل نشان می دهند، ما مردم مازندران تب داریم، نبض ما خوب نمی زند. این سکوت ها به نفع هیچ کس نیست.

بزرگداشت علی بابا عسکری میزان سلامت فکری ماست. ارج نهادن به بزرگان و دانشمندان نشانه بزرگی است. سکوت ما در این موارد نشانه بیماری فکری است.

*مطلب مرتبط:

این شرح بی نهایت

استاد علی بابا عسگری درگذشت

 


  • کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 10 0
    سه شنبه 18 فروردين 1394-20:56

    با سلام و درود به آقای حسین اسلامی عزیز!
    امیدوارم روحشان همواره شاد باد
    نام این بزرگان در اندیشه مان آباد باد
    شما نیک می دانید که هیچکس دوست ندارد که، از دوستان و کشور و استان و شهر و شهرستان و دهات و روستای آب و اجدادی خودش دل بکند و به گفته آقایان به شیطان بزرگ و کشور کافران پناه بیاورد! (یعنی شما بهشت را رها کنید و به جهنم پناه آورید)! آیا هیچ انسان عاقلی چنین کار می کند؟!!! شرایط سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، انسانها را مجبور به ترک وطن می کند!!! بیش از 7 میلیون ایرانی کشور مسلمان شیعه ایران را رها کردند، و به کشورهای کافر پناه آورند! چرا؟!!! چرا از کشور کافران جهنمی، به کشور مسلمان شیعه بهشتی پناه نمی آورند؟!!! من هزارها مثال دارم! اما فقط چندتا مثال کوچک را خدمت شما عرض می کنم، برادر محترم و عزیزم! با اینکه سایت شما به جرات می گویم، یکی از، با جرات ترین و شهامت ترین سایت سراسر کشور است! انصافا، چند تا کامنت ساده و پیش پا افتاده را سانسور کردید؟!!! مثال دوم. دوستی معتاد داشتم! ایشان تعریف می کند. زمانیکه من در ایران بودم از خانواده و دوستان و اجتماع و جامعه سرخورده و آواره و دیوانه شدم! و هیچکس مرا به عنوان انسان نمی شناخت !!! زمانیکه به کشور کافران اسکاندیناوی پناه آوردم، خارج از رحابلیتیرینگ و نگهداری و مواظبت در کنار بهترین پرستار های متخصص! ماهانه هم هزینه کرایه آپارتمان مرا می دهند و هم مبلغ 1 میلیون و 200 هزار تومان برای معیشت زندگی به حساب جاریم واریز می کنند!!! از پس انداز این پولها به خانواده تهیدست و فقیر و بیچاره هم در مازندران، از کشور کافران پول ارسال می کنم! که آلان خانواده ایشان هر ساله مشتاق دیدار ایشان هستند!!!!!!! جناب حسین اسلامی عزیز فرهیخته ترین و روشنفکرترین دانشجویان ما، شاگردان اول و دوم . سوم و .... برای یک انتقاد درست و صحیح و بسی کوچک که مورد خنده مردم کشور اسکاندیناوی قرار می گیرد در زمان احمدی نژاد در بند قرار گرفته اند!!! ستاره باران بهترین فرزندان ما بهترین مغزهای کشور! که کشورهای پیشرفته جهان این عزیزان را روی سرشان قرار می دهند!!! آخر یعنی چه ( خودی و ناخودی)؟!!!!! در حالیکه من در آپارتمان خود، خانم مقنعه گذار و شدیدا بی حجاب و چپ و راست و میانه، مغز بی مغز، همه در کنار هم شاد و خوشحال، در صلح و صفا زندگی می کنیم! و همگی برای آزادی و عمران و آبادی می کوشند!!! مثال سوم. من خواستم نظر اروپاییان را در مورد صاحب زمان بدانم! تقریبا از 10 خانم اروپایی در همسایگی مان این سوال را انجام دادم! که صاحب زمان تشریف می آورند! و ما را از ظلم وستم و فقر و گدایی و رشوه و فساد و دزدی و خلاصه ... از همه چیز نجات می دهند! اولا که همشان از ایشان کوچکترین اطلاعی نداشتند! برایشان کاملا توضیح دادم! می دانید جوابشان چه بود! ما که آزادی کامل را در کشورمان داریم!!! کودکانمان از بدو تولد در مدارس، تغذیه رایگان و تحصیل و دکتر رایگان بر خوردار هستند!!! هر ماهه به حسابشان 350 هزار تومان واریز می شود!!!همه ساله با فرزندان خود به سفرهای نزدیک و دور دست می رویم!!! بر سر سفره های ما هر روزه چلو کباب و چلو مرغ و غزل آلا و خاویار و ... موجود است!!! و ...! مگر ما کله ... خوردیم که همه چیز را از دست بدهیم!!! هیچ کسی و هیچ روستایی دوست ندارد که دوستان و خانواده و فامیل و آشنا و دهات و کشورش را رها کند و به کافران پناه آورد!!! فقط به سایت خودتان روزانه مراجعه کنید ببینید مردم و کودکانمان در چه وضعیت اسفناکی به سر می برند!!!!! شما چه فکر می کنید؟! دوست داشتم دیدگاه شما را در این مورد بدانم؟!!! با سپاس و پیروز باشید.

    • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 2 1
      سه شنبه 18 فروردين 1394-22:41

      درود بر مخاطب گرامی که خود را کم سواد روستایی نامیده اند. دو توضیح:1- این سایت به آقای اسلامی تعلق ندارد که شما بیان داشتید: 'سایت شما"، ایشان گاهی یادداشت های شان را درا ختیار مازندنومه قرار می دهند. 2- ما از سال 81 که فعالیت مان را شروع کردیم تا سال 86 اصلا برای کامنت ها دروزاه بانی نمی کردیم و هرچه مخاطبان می نوشتند بی درنگ انتشار می یافت. اما اندک اندک به دلیل نبود ظرفیت های لازم، ناگزیر به دروازه بانی کامنت ها شدیم. این که برخی کامنت ها که به زعم شما که خارج از کشور زندگی می کنید ساده است، از نظر ما بار حقوقی دارد و نقطه چین و ادیت می شود، چراکه که پای ما چندبار به خاطر همین کامنت ها به دادگاه و پلیس فتا کشیده شد و از ما بابت نظرات معمولی مردم شکایت شد. بنابراین ناگزیر از ادیت نظرات هستیم تا بتوانیم نفس بکشیم. 3- سپاس. با بقیه اظهارات شما موافقیم

    • امیر حسین سرویپاسخ به این دیدگاه 5 0
      دوشنبه 17 فروردين 1394-15:20

      استاد ارجمند فر هیخته گرام جناب دکتر اسلامی ساروی با عرض ادب و احترام خداوند تبارک و تعالی روح بلند این مرد فاضل و دانشمند را غریق رحمت واسعه خویش گرداند واز در گاه حضرتش بقای عمر توام با سلامتی و سربلندی برای جنابعالی و سایر مفاخر ایران عزیز بخصوص مازندران که همیشه در طول تاریخ مهد مردان ازاده و صاحبان قلم و اندیشه بوده است را آرزو دارم

      • زمانی درمزاری، تهرانپاسخ به این دیدگاه 11 0
        يکشنبه 16 فروردين 1394-23:27

        جناب دکتر اسلامی ساروی، دغدغه وافر جنابعالی و دوستان محترم نسبت به نکوداشت مشاهیر علمی و فرهنگی منطقه و کشور شایسته تقدیر و بایسته امتنان است. بی شک، بی مهری و بی توجهی غیر مسئولانه بسیاری از دست اندرکاران و مسئولان دولتی و فرهنگی و سکوت غیر موجه آنها نسبت به ضایعه تاسف بار درگذشت استاد علی بابا عسگری، چهره ماندگار فرهنگی مازندران، ذره ای از شان و جایگاه علمی و خدمات فرهنگی آن روان شاد در ذهن و دل مردم، افکار عمومی و وجدان بیدار تاریخ نخواهد کاست و در روز تشییع جنازه آن فقید سعید به همگان ثابت خواهند کرد که درک و شعور و احساس و باور مردم و شهروندان نسبت به بزرگان علم و اندیشه و فرهنگ خویش، تابع تصمیمات دولتی و مصلحت اندیشی های زمانه نخواهد بود و اساتید و مفاخر علمی دگر اندیش و بدور از قلم به مزدی و مصلحت گرایی به سان استاد عسگری، در دل آنها، به خوبی جای دارند .... قلم تان استوار و قدمتان، پایدار. سپاس از مازندنومه فرهنگ دوست و تلاش های پیدا و پنهان آن و جناب صادقی در بزرگداشت استاد علی بابا عسگری در روزهای گذشته و آتی.

        • يکشنبه 16 فروردين 1394-20:57

          خدا بیامرزدش

          • يکشنبه 16 فروردين 1394-14:21

            آقای اسلامی نمی دانی چرا؟ من به شما می گویم
            علی بابا اگر ... بود نه شرق، که تا غرب مازندران هم پیام می دادند.
            مسئولین ما مریضند، نبض آنها را باید گرفت.


            ©2013 APG.ir