تعداد بازدید: 3245

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 19 فروردين 1394-18:33

همراه شو عزیز!

اینکه مسولان و کارشناسان به صورت تبعی با شعار سال از عبارات کلیشه ای استفاده کنند و در مدح و تکرار آن سخن بگویند، نوعی درجا زدن و حتی شانه خالی کردن از زیربار مسولیت سازمانی و اجتماعی است.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: پیام نوروزی مقام معظم رهبری با عنوان:« دولت و ملت، همدلی و همزبانی » ماموریتی ملی برای آحاد جامعه است که فراخوردانش، مسئولیت و شغل هرفرد ایرانی قابلیت اجرا دارد.

تبدیل راهبرد ملی سال 1394به برنامه های عملیاتی به ابزار و لوازم مختلفی نیازمند است. جدا از رویکرد شعاری و مناسبتی به این مهم، ضرورت دارد دستگاه های اجرایی، نهاد های عمومی، تشکل های مردم نهاد، مجامع ومراکز علمی و فرهنگی و آموزشی دراین خصوص برنامه ریزی مدونی داشته باشند.

اینکه مسولان و کارشناسان به صورت تبعی با شعار سال از عبارات کلیشه ای استفاده کنند و در مدح و تکرار آن سخن بگویند، نوعی درجا زدن و حتی شانه خالی کردن از زیربار مسولیت سازمانی و اجتماعی است.

ابتکار و هنر کارگزاران نظام، نهادها و گروه های مرجع این باشد که مسئله ملی را تبدیل به تصمیم اجرایی و عینی نمایند و با پرهیز از هرگونه اقدام شعاری، عجولانه و نمایشی کارویژه هایی هدفمند طراحی نمایند.

به طور مشخص شوراها و ارگان های دولتی به عنوان یک سوی راهبرد سال جاری برنامه ها و سیاست های خود را اعلام عمومی و نحوه مشارکت سایر کنشگران اجتماعی را اطلاع رسانی کنند.

درکنار نهاد دولت، آحاد مختلف مردم نیزمی توانند از ابزار و لوازم قانونی و اجتماعی برای مشارکت در این طرح ملی استفاده کنند. نهادها و تشکل عمومی از قبیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، تشکل های صنفی و مردم نهاد نقش بسزایی در اجرای شعار سال دارند و شایسته است آنها نیز در این مسیر گام های اساسی و اصولی بردارند، چراکه دعوت به همدلی امربه معروف است.

علاوه بر نهادهای عمومی هرفردی می تواند شخصا و راسا شروع کننده همدلی، هم زبانی و کینه زدایی در خانواده و محیط کاری خود باشد.

استانداری مازندران به لحاظ جایگاه تشکیلاتی و سازمانی می تواند پیشگام همدلی در استان شود و از دستگاه های اجرایی و کارگروه های استانی بخواهد برنامه های ابتکاری و اجرایی برای تحقق منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی ارائه دهند و ان شالله بخشنامه استانداری هم از طریق پایش و ارزیابی مستمر و تشویق طرح های ابتکاری به بوته فراموشی سپرده نشود!

عارضه یابی و آسیب شناسی عوامل واگرایی ، طراحی برنامه های حرکت آفرین، انگیزش بخش و هنرمندانه، هم پیمایی اصحاب رسانه، تشویق برنامه های ابتکاری، نقدپذیری و سعه صدر، مراقبت و تقویت تقوای فردی، آموزش و انتقال تجربیات سایر کشورها، استخراج و نشر آموزه های دینی، اهتمام بزرگان و نخبگان و دیگر شیوه های خلاقانه می تواند گفتمان غالب منشور همدلی مازندرانی های خیرخواه باشد که شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان ها شایسته نقش آفرینی بیشتری در این موضوعات هستند.

اختلاف سلیقه و تضارب آرا نافی شعار سال نیست، بلکه در یک بستر همدلانه می توان به نقادی دلسوزانه و مشفقانه پرداخت.

درهمین حال اگردولتمردان خود به استقبال نقد خویش روند امرمیمون و مبارکی اتفاق می افتد و اتخاذ ساز و کارهای خود انتقادی به نزدیکی دلها و الفت بین مردم و مسولان منجر خواهد شد.

یکی از مهترین مولفه های همدلی و هم زبانی ارتباطات چهره به چهره بزرگان استان است که انتظار می رود فارغ از هرگونه حاشیه بزودی آغاز و اجرا تا الگو و سرمشق همگان شود.

کاهش اختلاف بزرگان آثارعمیقی برجامعه دارد و خود یکی از الزامات شعار سال است. کینه زدایی فردی و اجتماعی و تعمیق اخوت بین برادران و خواهران ایمانی سنت ارزشمند و حسنه ای خواهد بود که پادرمیانی و پیشگامی بزرگان استان بویژه ائمه جمعه و جماعات را می طلبد.

وحدت گفتمانی مردم و مسولان استان سرمایه ارزشمند اجتماعی و زایش ادبیات مشترک و همزبانی همگانی در بیان مطالبات، مشکلات، توانمندی هاست. اگر دل در گرو توسعه و پیشرفت استان خود داریم باید همدل و همصدا، آهنگی موزون و متوازن سازکنیم که: همراه شو عزیز، کاین درد مشترک، هرگز جدا جدا درمان نمی شود!

 


  • شنبه 22 فروردين 1394-14:4

    با سلام و احترام به استاد ایرج نیاز آذری
    بادرود

    • پنجشنبه 20 فروردين 1394-11:32

      دیدارنوروزی دکتر نیاز ریس دانشگاه آزاد ساری با استاندارمازندران و حمایت از استاندار قدم همدلانه بزرگان استان بود.


      ©2013 APG.ir