تعداد بازدید: 3630

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 فروردين 1394-15:37

خاموشی یک زبان/زبان مازندرانی در مدارس تدریس شود

گزارش جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان مازندران و شورای اسلامی استان/باید به سمتی پیش رفت تا زبان مازنی به صورت یک درس در مدارس مازندران شود/مهم ترین مشکل حال حاضر جامعه تنبلی است/لازم است تا مهندسان کشاورزی به شالیزارها بیایند/حضور در روستاها در دولت تدبیر ملموس تر شد/شوراها حق ندارند حرف غیر قانونی بزنند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: از ساعت 9:30 دقیقه صبح روز شنبه بیست و دومین روز از فروردین ماه 94 جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان مازندران و شورای اسلامی استان در شهرستان سیمرغ برگزار شد.

این جلسه با حضور افراشته رییس شورای اسلامی استان مازندران، قاسمی مدیر کل آموزش وپرورش، کمال علی پور دبیر مجمع نمایندگان مازندران، سید هادی حسینی نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس وجمعی دیگر از مسئولان استانی وشهرستانی برگزار شد.

*40 اداره در شهرستان استقرار یافتند

علی اصغر میرزایی -فرماندار سیمرغ- با بیان اینکه این شهرستان دو سال است که از شهر تبدیل به شهرستان شد، گفت: این ارتقا از شهر به شهرستان در زمان تغییرات دولت ها روی داده است وتحریم ها هم اثرات خاص خود را داشت، اما با این وجود شاهد پیشرفت خوبی طی دو سال اخیر در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طی این دو سال 40 اداره در شهرستان مستقر شدند، اظهار کرد: 10 اداره ی دیگر در حال ارزیابی انتقال هستند.

فرماندار سیمرغ با اشاره به آنکه اولین نیاز منطقه راه های دسترسی است، افزود: محور چهار بانده قائمشهر به کیاکلا در مراحل پایانی خود قرار دارد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم عملیاتی کار در محدوده قائمشهر کم است از مسئولان تقاضا داریم توصیه شود این میزان تکمیل شود.

میرزایی با اشاره به محور موصلاتی کیاکلا به بهنمیر اذعان کرد: برای این محور هم توافق شد تا بعد از ابلاغ بودجه 94 استارت کار زده شود.

*تلاش شود در اسناد نام کیاکلا به سیمرغ تغییر یابد

حجت السلام والمسلمین یوسفی -امام جمعه شهرستان سیمرغ- با بیان اینکه نقش مادر در تربیت فرزندان موثر است، گفت: در سایه مادری چون حاجیه خانم فاطمه سیلاخوری فرزندان پر خیری نظیر شهیدان کشوری تربیت شدند.

وی با بیان اینکه رهبری به این شهر نگاه ویژه ای دارند، با ذکر خاطره ای از دیدار با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: به دلیل زندگی کردن مادر شهیدان کشوری در این شهر توجه خاصی به این منطقه شده است.

امام جمعه شهرستان سیمرغ ضمن گلایه از ثبت نام کیاکلا به جای نام سیمرغ در اسناد برخی نهادها و وزارتخانه ها خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه دو سال است شهر کیاکلا تبدیل به شهرستان سیمرغ شده، اما هنوز شاهد قید نام گذشته در نهادها هستیم که امیدواریم با تمهیداتی این مورد تصحیح شود.

* قدرت های سیاسی بالاتر بودجه بیشتری می برند

نرگس کمالی -نماینده شورای عالی استانهای کشور- با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال در بخشی از فرمایش های خود فرمودند" دولت کارگزار ملت است وملت کارفرمای دولت" گفت: این سخنان رهبر معظم انقلاب جای تامل داشت ولازم است تا ما مسئولان در مسیری قدم برداریم که این شعار تحقق یابد.

نماینده مردم سوادکوه در شورای اسلامی استان با بیان اینکه چهار دوره از فعالیت شوراها در کشور می گذرد، اظهار کرد: امروز درمجلس شورای اسلامی شاهد تصویب برخی مصوبات هستیم که باعث نگرانی ما در شوراها شده است.

وی با بیان اینکه ماده 2 تبصره 39 مالیات بر ارزش افزوده نگران کننده است، افزود: همه مسئولان باید به این باور برسند که شوراها بازوان توانمند آنها در جامعه هستند.

رییس شورای شهر زیراب با اشاره به آنکه قرار بود تا بیست درصد از بودجه به شهرداری ها واگذار شود، اظهار کرد: در حالی که امروز هرکس قدرت سیاسی بالاتری داشته باشد تجهیزات بیشتری می برد، چه توجیهی برای توزیع عادلانه بودجه وجود دارد؟!

کمالی با بیان اینکه قرار بود 23 مورد از تصدی ها به مدیران محلی واگذار شود، گفت: چرا این امر اجرا و پیگیری نمی شود؟

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح دیگر لزومی وجود ندارد تا مدیران ارشد با نگاه به مسائل جزیی درون شهرستانی و شهری وقت وسرمایه خود را از دست بدهند و مخل انجام کارهای بزرگ شوند، خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی شهرها این دیدگاه وجود دارد که شوراها رقبای نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند اما باور کنید هرگز این طور نبوده و نیست. نباید به بهانه نگاه عمرانی، نگاه فرهنگی نادیده گرفته شود.

*زبان مازندرانی به فراموشی سپرده شده است

کوروش یوسفی -نماینده مردم ساری در شورای استان و عضو کمیسیون فرهنگی شورای استان- با تاکید بر آنکه در سایه جزیره ای عمل کردن هرگز توسعه به دست نخواهد آمد، گفت: امروز زبان مازندرانی به فراموشی سپرده شده است وحتی دانش آموزان مازندرانی سخن گفتن با این زبان را برای خود کم شدن شان می دانند.

وی با بیان اینکه تفاوت بین نسلی یک آسیب جدی در حوزه فرهنگ است، اظهار کرد: آیا نگاه فرهنگی در جامعه داشتن مهم تر از دغدغه های راه وعمران نیست؟

یوسفی با اشاره به نزدیکی به روز معلم ، افزود: معلمان قشر خدوم جامعه هستند. نباید اجازه داد تا تجلیل از معلمان به فراموشی سپرده شود و برای این امر پیشنهاد می کنم تا مراسم تجلیل از معلمان به وسیله مجمع نمایندگان برگزار شود تا تنها تجلیل معلم از معلم صورت نگرفته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای استان با بیان اینکه باید به سمتی پیش رفت تا زبان مازنی به صورت یک درس در مدارس مازندران شود، بیان داشت: زمینه قانونی این کار که در استانهای ترک نشین انجام می شود وجود دارد و باید آشنایی اولیه با این زبان به عنوان زیر ساخت مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تقویت فرهنگ باید به تشکل های غیر دولتی واگذار شود و نباید دولتی باشد.

*40 بانک نشا در استان فعال است

کلبادی نژاد -رییس کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم گلوگاه در شورای استان- با بیان اینکه در حال حاضر 40 بانک نشا در استان فعال است، گفت: باید در راستای کمک به اقتصاد مقاومتی تولید بالاتر در دستور کار قرار گیرد و اگر این موضوع به خوبی در استان جا بیفتد موفقیت بالاتری در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید ماشین آلات کشاورزی مدیریت شوند، اظهار کرد: متاسفانه بخشی از ماشین آلات کشاورزی استان متفرق شده است و از طرف دیگر هم باید در نظر داشت نباید تراکتور در انبارها دپو شود.

رییس کمیسیون کشاورزی شوراهای استان با اشاره به آنکه مهم ترین مشکل حال حاضر جامعه تنبلی است، افزود: لازم است تا مهندسان کشاورزی به شالیزارها بیایند.

* شوراهای استان وشهرستان ها ناپایدار است

قاسم احمدی لاشکی -نماینده مردم نوشهر و چالوس- با اشاره به آنکه در برخی موارد شورا در استان ها هرچه بالاتر می روند ضعیف تر عمل می کنند، گفت: باید شورای شهرستان نظارت محکم تری به شورای شهر وبخش داشته باشد وآن را کنترل کند.

وی ضمن انتقاد از ناپایداری شورای استان وشهرستان اظهار کرد: شورای شهر می گوید من باید درصدی را بگیریم که این مبلغ را اخذ می کند اما شورای شهرستان حتی یک اتاق ندارد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس با اشاره به آنکه توزیع ناعادلانه بودجه و امکانات سازمان همیاری های کشور مشکل دیگر جامعه است، خاطر نشان کرد: سوال من از وزیر این است مازندران چه سهمی از این بودجه وتجهیزات را نسبت به استان های دیگر داشته است؟

احمدی لاشکی با اشاره به سفرهای نوروزی مازندران اظهار کرد: باید دید در حالی که در این ایام مازندران بیشترین جمعیت شناور را در نوروز داشته است فکری به حال آن شده است؟

وی تصریح کرد: در بحث زبان هم باید ریشه ای مسائل بررسی شود.

* نمایندگان مجلس و شوراها، نماینده مازندران هستند

سید هادی حسینی -نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه مازندران 12 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد، گفت: تعداد اعضای شوراهای استان مازندران بیش از 8 هزار نفر است که در سایه همدلی وهمکاری می توان پروژه ها را به نحو احسن انجام داد.

وی با بیان اینکه همه نماینده مازندران هستیم، افزود: در بحث هایی که در خصوص مجلس مطرح شد باید در نظر داشت در مجلس 295 نماینده با دیدگاه های مختلف حضور دارند و تمام نمایندگان مازندران سعی خود را در اتخاذ تصمیم درست برای مازندران انجام می دهند.

نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ با بیان اینکه با مشارکت شوراها مشکلات شهرها وروستاها حل خواهد شد، اظهار کرد: من معتقد هستم در خیلی از کارها قیمت تمام شده اجتماعی و اقتصادی در روستاها وشهر ها می تواند با مبلغ کم تری باشد.

*میزان ساخت راه پس از انقلاب یک فاجعه است!

حمیدرضا افراشته رئیس شورای اسلامی مازندران با اشاره به مشکل زباله با هر عناوینی حتی اگر آن را پسماند بنامیم یک معضل است، گفت: باید مشکلات سطح استان توسط همکاری مدیران شهرستانی و استانی مرتفع شود.

وی با بیان اینکه آب شرب و راه دسترسی از دیگر مشکلات استان است، اظهار کرد: در استان های کویری آب شرب با احداث سد به صدها کیلومتر دورتر انتقال داده می شود اما در مازندران با وجود بارش باران در فصول مختلف با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستیم.

رییس شورای اسلامی مازندران با بیان اینکه در استان پیشروی کشاورزان به سمت ویلاسازی مشهود است، گفت: بر تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حفظ اراضی این امر باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

افراشته با تاکید بر آنکه لازم است تا استقرار ادارات در شهرهای تازه التاسیس باید مورد پیگیری مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس قرار گیرد، تصریح کرد: ظرفیت های تجهیز و ساخت راههای استان پس از پیروزی انقلاب کمتر شده است که این مورد یک فاجعه به حساب می آید.

* شهرهای بزرگ همکاری لازم را با آموزش وپرورش ندارند

سید علی قاسمی -مدیر کل آموزش وپرورش مازندران- با بیان اینکه در استان 504 دانش آموز در مدارس در حال تحصیل هستند، گفت: در استان مازندران 11 هزار سواد آموز و22 هزار کلاس درس وجود دارد اما با این وجود مکان رفاهی مناسبی برای فرهنگیان وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای 700 پروژه توسط خیران مدرسه ساز در استان مازندران اظهار کرد: از سال 77 تاکنون و از مبلغ 290 میلیارد تومان تعهد خیرین 220 میلیارد آن پرداخت شد.

مدیر کل آموزش وپرورش مازندران با بیان اینکه باید تا میزان ۵ درصد درآمد حاصل از صدور پروانه، تفکیک وعوارض شهرداری ها به آموزش وپرورش واریز شود، تصریح کرد: از محل این درآمد شهرداری ها تنها ۹۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به آموزش و پرورش پرداخت کردند.

قاسمی افزود: در خصوص پرداخت درآمد شهرداری ها در شهرهای کوچک همکاری لازم را دارند، اما در شهرهای بزرگ استان با مشکلات عدیده ایی مواجه هستیم.

*حضور در روستاها در دولت تدبیر ملموس تر شد

علی نبیان -معاون عمرانی استانداری مازندران- در جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان و شورای اسلامی استان با تاکید بر آنکه هزار و ۸۰۰ روستا در استان نیاز به طرح هادی داشتند، گفت: از این تعداد روستا در استان سال گذشته 700 روستا نیازمند طرح هادی بودند .

وی با بیان اینکه تا سال 93، حدود 700 روستا نیازمند طرح هادی داشتند، اظهارکرد: در این سال بر طبق برنامه ریزی ها اجرای 380 طرح هادی در روستا صورت گرفت و 320 مورد روستای باقی مانده در استان تا پایان سال 94 برنامه ریزی شد.

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به آنکه باید اجرای طرح هادی در منطقه، شهر و روستا یک افق در نظر گرفته شود، خاطر نشان کرد: تامین اعتبارات شاخص جمعیتی و روستاهای کمتر توسعه یافته مدنظر قرار گرفته است.

نبیان با اشاره به آنکه در سایه همدلی مشکلات استان حل می شود ، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حضور مسئولان در روستاها ملموس تر شده است و فرمانداران با اعلام شماره حساب به امور دهیاری ها از توزیع منابع برخوردار می شوند.

*شوراها حق ندارند حرف غیر قانونی بزنند

کمال علیپور -دبیر مجمع نمایندگان مازندران- در این جلسه با بیان اینکه شورا بر آمده از بطن وجود مردم است، گفت: در سال 94، هزار و 200 میلیارد تومان درآمد برای مازندران لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه شاخص های هزینه ای و ساختاری استان در برخی موارد نیاز به اصلاح دارد، اظهار کرد: بر این اساس باید اصلاح ساختار صورت گیرد و در نظر گرفته شود زیر ساخت های پروژه های استان با اصلاح ضریب ساختارها پیش برود.

نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ با اشاره به آنکه در سال جاری درآمد استانی لحاظ شده است که این امر در استان بی سابقه است ، افزود: آن چیزی که دغدغه شوراها است نزدیک به هزار ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی و پروژه های ملی است.

علیپور با بیان اینکه مجموع درآمد هزینه های اخذ شده برای استان مازندران هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: با پیشروی به سمت اصلاح ضریب ساختارها استان به سمت توسعه پیش می رود.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه شوراها بر آمده از قانون هستند وحق ندارند حرف غیر قانونی بزنند، گفت: در اصل ۶۰ قانون اساسی نمایندگان مجلس و شورا ها ناظر هستند و حق اجرایی ندارند بر این اساس ناظران باید روح نظارت خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به علت مخالفتش با دو درصد ارزش افزوده ، گفت: دلیل مخالفت بنده یک درصد ارزش افزوده شده برای بهداشت و درمان بود.

علیپور با اشاره به تبصره 22 ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: برخی با استناد به این تبصره می گویند پول در اختیار نمایندگان است در حالی که نمایندگان این بودجه را در اختیار فرمانداران قرار می دهند.

وی تصریح کرد: نباید پول و اعتبار در اختیار شوراهای استان و نمایندگان قرار گیرد.

علیپور با بیان اینکه برای نخستین بار است که دو میلیون تن مواد قیر در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد، گفت: از این میزان قیر 20 درصد در اختیار روستاها قرارخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از ۲۶۸ هزار میلیارد اعتبار کشوری ۵۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است، خاطر نشان کرد: اگر موفق به فروش نفت به مبلغ مصوب نشویم این مبلغ کمتر خواهد شد.

نماینده مردم قائمشهر و سیمرغ در خانه ملت با بیان اینکه تنظیم بخشی از قانون اساسی کشور در راستای کمک به دولت توسط مجلس اصولگرا در دولتی غیر اصولگرا در راستای کمک به آن صورت گرفت، اذعان کرد: این کار سه ماه قبل از تخصیص بودجه وقت مجلس را گرفت و بعد از آن دولت گفت تا مالیات درست نشود من نمی توانم کاری کنم که در این راستا هم اصلاح مالیات ها مد نظر قرار گرفت.

دبیر مجمع نمایندگان مازندران افزود: تمام این موارد نشان از توجه به همدلی وهم زبانی دارد.


  • دوشنبه 24 فروردين 1394-7:42

    مردم میدانندبرخی شعار تبلیغاتی دارنددوره چهار ساله دکتر حسینی ومهندس کمال بهترین دوران توسعه مستمر مناطق روستایی وشهری قائم شهر -سوادکوه-جویباروسیمرغ است چون این دو برادرباهیچ یک از مسولین تعارف ندارند و خیلی جدی تلاش مکنند اتفاقا مردم به این باور رسیده اند تنها دوره پاسخگویی از طرق مختلف همین دوره است قبلا که ما از نماینده های شهرمان ابتدایی ترین چیز که همان روابط انسانی با مردم بود ندیده بودیم مردم را فرامش کرده بودند. گرچه حادثه تاسف بار بود اما بهتر تبدیل به ابزار تبلیغاتی دوستان نشه

    • يکشنبه 23 فروردين 1394-21:3

      تو گر محنت دیگران بی غمی
      نشاید که نامت نهند آدمی

      جناب آقای سید هادی حسینی
      جناب آقای کمال علی پور
      حد اقل به تلفنها جواب دهید !!!!
      حادثه تلخ مردم لفور نداشتن آب برای اطفا حریق با توجه به بافت منطقه ای نیاز به همدلی و هم زبانی با پیران قد خمیده لفوری ندارد
      کدام نماینده بعداز انتخابات وارد لفور شده است
      چرا نمایندگان فقط درزمان انتخابات رخ نمایی می کنند
      خادثه ای که پیرمردی را در آتش زنده زنده سوزاند و مردم محلش دور آتش حلقه ماتم زده اند و نتوانستند اتش را خاموش کنند
      ما شرمنده یم دیگر به سراغ ما نیایید ؟؟؟

      • يکشنبه 23 فروردين 1394-18:37

        دکتر اسلامی نظرش اینه حتی ایمه محترم جمعه با زبان مازندرانی صحبت کنند که این زبان حفظ بشه تا جند سال دیگه بچه ها نمیدونن زبان مازندرانی چیه پس خوبه این کار در مدارس در کنار درسهای دیگه تدریس بشه

        • دوشنبه 24 فروردين 1394-9:13

          سلام
          میرزعمو خوب فرمایش هاکرده ولی کو مصطفی بخونه ونه رقم ره !!
          خیلی خوبه باید به حرف بزرگان گوش کنند
          یگ بزرگواری در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد فرمود زبان مازندرانی رو به انزواست
          چون دختران امروز ما مادران آینده این دیارند آنها بع فرزندان خود فارسی می آموزند
          چطور کردها ترکها در خطبه های نماز جمعه بزبان خود صحبت می کنند
          درزمان جنگ من تو منطقه بودم یک سرباز بود تا آخر نتونستیم به ایشان فارسی بیاموزیم اینجوری هم خوب نیست ولی گویش ما دارد منسوخ می شود
          این پیشنهاد دکتر اسلامی بسیار عالی می باشه همین الان تو شهر ها آذریها مسجد دارند اینها مداحی شان ترکی سخنرانی آخوند ترکی به هیچ وجه ما که بومی هستیم و مسجد شان در نزدیکی منزل ماست نمی رویم چون زبان انهارا نمی فهمیم در این خصوص اعتراض کردیم راهی پیش نبردیم چه خوبه ما هم مازنی گپ

        • تناقض! تناقض!پاسخ به این دیدگاه 15 0
          يکشنبه 23 فروردين 1394-10:16

          کیاکلا نامی اصالتاً مازندرانی است و (کلا )در ترکیب نام آن لزوماً به معنای روستا نیست .
          بطور حتم،نام موزون کیا کلا بیانگر قدمت بسیار و تاریخ ریشه دار این ناحیه است . اگر زبان مازندرانی ارجمند است چرا اصرار به جایگزین کردن نام کیا کلا با یک نام جعلی ؟


          ©2013 APG.ir