تعداد بازدید: 5680

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 23 فروردين 1394-5:27

شادی حق ماست

شادی را هرکسی خود باید در زندگی فردی‌اش جدی بگیرد. منتظر دیگران شدن برای شادی کردن و شادی نمودن و شاد ماندن نهایت نابخردی است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سعید صدوقی، مدیرموسسه مطالعات حوزوی: قصه شروع تحول یا تغییر گاهی از فرد آغاز و به جامعه تسری پیدا می‌کــــند و گاه برعکس فرد تحت تاثیر تحولی اجتماعی قرار می‌گیرد.

هنر دین در توجه به دو شیوه است؛ هم تربیت فردی و هم نظم اجتماعی را در پیشنهادهای دینی خود مورد توجه قرار می‌دهد.

در زمانی که دوران غیبت امام معصوم است توقع کامل بودن دین ادعایی لغو و معضل نابخردانه ای است. تمام پیشنهادهای دین فقط برمحور فرد مورد تاکید قرار گرفته است.هر فرد باید همت خود را در جهت رشد فکری، جسمی، علمی و ایمانی جدی بگیرد و منتظر اثرپذیری از جمع و گروه نباشد .... این همت اگر تقویت شد و تک تک افراد بدون انتظار از دیگری همت کمال نمود اثر مثبت خود را هم به جامعه انتقال می‌دهد.

شادی را هرکسی خود باید در زندگی فردی‌اش جدی بگیرد. منتظر دیگران شدن برای شادی کردن و شادی نمودن و شاد ماندن نهایت نابخردی است.

به جای طلب شادی کردن از دیگران و جامعه، می‌توانیم هدیه دهنده شادی باشیم.

برای ما که تقویم مذهبی را محترم می‌دانیم، اولین دوره شادی، جشن، شور و شعف سالانه را از روز پنجشنبه آغاز می‌نماییم. از آراستگی تن و تمیزی جسم و خوشبویی و تنوع رنگ پوشش غافل نشویم.

من به کوچه و خیابان کاری ندارم و معطلش هم نمی‌شوم. خودم خودم را آراسته، شاداب، تمیز و خوش رنگ و لعاب می‌سازم و منتظر هیچ فرد و سلیقه و دولتی هم نمی‌شوم. تمیزی، خوشبویی وتنوع رنگ را می‌توانیم جدی تر بگیریم....

1- انتخاب رنگ های شاد در پوشش فردی در درون خانه یک اولویت اساسی است که یک مطالعه مختصر در روانشناسی رنگ ها می‌تواند کمک‌کار خوبی باشد.

تاکید بر لباس سفید و زرد و قرمز و سبز در درون خانه، پوشیدن کفش زرد برای برطرف شدن اندوه و... از جمله روایات دینی ماست. در ترتیب درجه رنگ لباس از نظر خوبى گفته اند: بهترین رنگها در لباس، سفید و بعد از آن زرد و سپس سبز و بعد از آن سرخ ملایم و کبود و عدسى است. اما سرخ تیره به ویژه در نماز مکروه است و پوشیدن لباس سیاه کراهت شدید دارد... چه خوب است زن یا مرد لباس های همسرشان را انتخاب کنند.

2- محققان دریافته‌اند استشمام بوهای خوشایند و معطر، در کاهش استرس و ایجاد آرامش موثرند. در یک بررسی معلوم شد بوی رزماری سطح نگرانی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هوشیاری و سرعت بخشیدن به حل مسائل ریاضی می‌شود.

بوی اسطوخودوس باعث افزایش امواجی از مغز می‌شود که احساس آرامش را افزایش می‌دهد.امروزه انواع مختلفی از معطرکننده‌های هوا مثل اسپری های خوشبوکننده، روغن‌های معطر، ظروف‌ گل خشک معطر و شمع‌های معطر کننده وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

از سفارش های موکد مذهبی‌مان بهره بردن از عطر و آراستگی استشمامی انسان است چنانچه نماز با عطر هفتاد برابر ثواب دارد و بالاترین خرج زندگانی شخصی پیامبر خریدن عطر بود. این عادت و حساس نبودن در نوع آراستگی انسان از نقاط ضعف فردی ماست در حالی که جدیت و اولویت دادن به استفاده از انواع عطر و خوشبو بودن دهان و پرهیز از بوی تعریق در نشاط فردی موثر است. چنانچه از نشانه های همسرداری خوب حساس بودن در هدیه دادن بوی خوش است.

3- مرحوم طبرسى، در کتاب مکارم الاخلاق، در بیان آداب پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله و سلم) مى گوید: پیامبر اسلام(ص) همیشه شش چیز را در سفر به همراه داشت: 1ـ شیشه کوچکى از روغن و کِرِم 2ـ سرمه دان 3ـ قیچى 4ـ آینه 5ـ مسواک 6ـ شانه.

آراستگی و آرایش سر و صورت زنانه و مردانه ندارد. از مهمترین علایم کسالت، شلختگی ظاهر انسانی است. انسانی که مقید به تمیزی و آراستگی باشد برای خود و نه برای خوش آمدن دیگران ، محال است تنبلی و کسالت را در زندگی حس کند. از این رو برای شادی و نشاط، به آراستگی های شخصی خود بیشتر اهمیت بدهیم.

مجال این مقال در این نیست که فهرست ثواب فقط سرمه کشیدن برای مرد و زن را سیاهه نمایم ولی با تامل در حدیث بالا و تصور مسافرت کردن پیامبر با این اقلام نشان می‌دهد که انسان کامل چگونه زندگی می‌کند. منتظر نباشیم دیگران شادمان کنند. خود شادی را بسازیم.

4- در بینش اسلامی بدن هدیه ای است الهی که بر اساس حسن و کرامت آفریده شده و ظرفیت شگفت انگیزی در آن به کار برده شده است. اخبار، احادیث و روایات بسیاری در کتب معتبر اسلامی آمده است که توجه و عنایت خاص اسلام را به سلامت جسم مسلمانان نشان می دهد.

مطالعه تاریخ حیات رسول گرامی اسلام و ائمه هدی علیهم السلام نشان می دهد آن بزرگواران به ورزش می پرداختند و در فعالیت هایی از قبیل مسابقه های دو، اسب سواری، تیراندازی و شنا شرکت می کردند، تا بدان حد که امکان قمار هم در این ورزشها حلال توصیف شده است. پیامبر اکرم(ص) که تندرستی را با ارزش ترین نعمت ها اعلام فرموده است، برای تشویق مسلمانان به پرورش تن می فرمایند: بدن تو بر تو حقی دارد که باید آن را ادا کنی.امیرالمومنین (ع)

سرآمد نیرومندان، دلاوران و جوانمردان تاریخ در گفتارهای مختلف به ضرورت حفظ تندرستی، پرورش و تربیت تن و کسب نیروی جسمی تاکید می کنند. درخواست سلامت و قوت بدن از خداوند، جزء دعای مسلمانان است و در اسلام به مومنان قوی زیستن، بانشاط بودن و برخوردار شدن از سلامتی تن توصیه می شود. از این رو تربیت بدنی باید جزئی از برنامه زندگی و بخشی از مراحل آموزشی و پرورشی هر مسلمان قرار گیرد.

تبدیل ورزش به تفریح واسباب شادی هم در قالب رقص و حرکاتی موزون براساس نظر اجماعی همه فقها در صورت عدم اختلاط و به خصوص برای شادی زن وشوهر حلال شمرده شده که تقید من در این نوشتار اولویت به شادی فردی است. پس بدون انتظار از هدیه شادی فرد یا حکومتی، شاد باشید و شادی آفرین و

و به یاد داشته باشیم که هدیه شادی صدقه است.

*این مقاله در روزنامه آفتاب یزد روز شنبه نیز منتشر شد.


  • پنجشنبه 27 فروردين 1394-15:45

    ایشان فرزند ارشد ایت الله صدوقی و اخوی حاح آقا صدرا صدوقی هستند

    • شادي در ساري مال ماسپاسخ به این دیدگاه 4 0
      يکشنبه 23 فروردين 1394-12:9

      مدتي است درشهرمن ساري المانها ونمادهاي زيبايي نصب شده و خصوصا شبهاي ساري بانورپردازيهايي كه انجام شده ديدني وزيبا شده در پاركها وميادين هم همينطوره كه باعث فرح وشادي ما شده است خواستم از شهردارتشكركنم وبگويم اين شادي مال ماس

      • يکشنبه 23 فروردين 1394-12:6

        دیدگاه جالبی رو مطرح کردند.امیدوارم یادداشت های اینچنینی بیش تری رو در مازندنومه ببنینم

        • يکشنبه 23 فروردين 1394-11:16

          ایشون با بیت آقای صدوقی نسبتی دارند؟

          • يکشنبه 23 فروردين 1394-22:52

            ایشون احتمالا فرزند ارشد آیت الله صدوقی ، ساکن قم هستند.

            • يکشنبه 23 فروردين 1394-18:35

              باید آقازاده حضرت آیت اله مرتضی صدوقی ساروی مازندرانی باشند


            ©2013 APG.ir