تعداد بازدید: 6100

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 25 فروردين 1394-16:0

مقدمه ای درباره الگوی رفتار مردم مازندران در انتخابات مجلس دهم

چراغ خاموش ها رای نمی آورند

هیچ نامزدی در انتخابات مجلس ناشناخته و با چراغ خاموش رأی نمی آورد. به دست آوردن رأی در انتخابات مجلس یک پروسه تقریباً زمانبر از شناخته شدن در میان مردم است.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، احسان شریعت: سال انتخاباتی برای نامزدهای احتمالی مجلس شورای اسلامی فرا رسیده و در اسفند ماه 94 نامزدها رقابت دشواری را در پیش خواهند گرفت. نامزدهای احتمالی حوزه های انتخابیه مازندران تا حد زیادی مشخص شده اند. از نمایندگان فعلی گرفته تا نمایندگان ادوار و چهره های جدیدی که می خواهند برای نخستین بار نماینده شوند. از اصولگرایان گرفته تا اصلاح طلبان و اعتدالیون. از چهره های سرشناس که پست های مدیریتی فراوانی داشته اند تا چهره های جوان که تجربه مدیریتی چندانی نداشته اند.

در این میان چند سوال وجود دارد. نخستین سوال این است که آیا مردم مازندران یک الگوی تحول خواهانه را در انتخابات مجلس 94 ارائه کرده و افراد جدیدی را به نمایندگی بر می گزینند یا آنکه به نمایندگان پیشین اعتماد می کنند؟ چه الگویی در میان این دو انتخاب (تحول خواهی یا اعتماد به نمایندگان فعلی) رخ خواهد داد؟ برای مثال در انتخابات مجلس دوره نهم مردم حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه و جویبار یک الگوی تحول خواهانه را برگزیده و به دو نماینده جدید رأی دادند. اما در حوزه انتخابیه آمل مردم دگربار به نماینده دور هشتم اعتماد کرده و وی را به خانه ملت فرستادند.

نخستین پارامتر در رابطه با پاسخ دادن به این سوال ارتباط مردم با تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه و رویکرد دولت موجود است. دومین عامل تعصبات قومی و منطقه ای و سومین عامل شخصیت، تجارب، و گرایش های سیاسی خود نامزد است.

به نظر می رسد الگوی انتخاب مردم در گزینش و رأی دادن به نامزدهای انتخابات مجلس برآیندی از این سه عامل می باشد. بر این اساس می توان گفت در مازندران بیشتر نماینده ای رأی می آورد که بتواند علائق سیاسی مردم حوزه انتخابیه اش را تشخیص دهد، نظر و موضع مردم نسبت به دولت را تشخیص دهد، در حوزه انتخابیه اش به عنوان چهره ای شاخص شناخته شده باشد، و مهم تر از همه آنکه یک عامل کلیدی و محوری داشته باشد. این یکی از اصلی ترین عوامل انتخاب از طرف مردم مازندران محسوب می شود.

 این عامل کلیدی می تواند برای یک نامزد یک تا چند عامل باشد. برای مثال گرایش سیاسی، نزدیکی یا نسبت خانوادگی به یک شخصیت مهم، پست های مدیریتی بالا، نماد یک جریان فرهنگی بودن، و یا استفاده از یک درخواست تاریخی. اگر نامزدی بر روی یک خواسته ی عمیق تاریخی مردمی دست گذاشته و قول اجابت آنرا به مردم داده و بتواند در دادن این وعده چنان قوی عمل کند که مردم به او اعتماد کنند، مطمئناً رأی مردم را از آن خود خواهد کرد.   

در مجموع باید گفت هیچ نامزدی در صورت دارا نبودن یک یا چند عامل کلیدی که بتواند توجه مردم را جلب کند، نمی تواند اعتماد مردم را جلب کرده و راهی بهارستان شود. در این رابطه باید گفت نامزدهایی که از چند عامل کلیدی بهره مندند و یا نامزدهایی که عامل کلیدی مهم تر با وزن بالاتری را دارند در اولویت انتخاب قرار دارند.

تاریخ انتخابات در مازندران نشان داده هیچ نامزدی بدون داشتن این عامل کلیدی نتوانسته اعتماد مردم را جلب کند. در واقع مردم مازندران کمتر به الگوی انتخاب صفر و صد یا سیاه و سفید روی می آورند. آنها نشان داده اند که می توانند با محاسبه ی این عامل های کلیدی از میان گزینه های موجود نامزدهایی با بیشترین و مهم ترین عوامل کلیدی را انتخاب کنند.

 اما سوال دوم این است که چرا در انتخابات مجلس در استان تبلیغات و آغاز به کار برای ورود در عرصه رقابت های انتخاباتی زود آغاز شده و نامزدها از هم اکنون شدیدا فعالیت خود را شروع کرده اند؟ آیا این از طرف خود نامزدهاست یا آنکه زمینه مردمی داشته و خود مردم اند که این را می خواهند؟ امروز می توان فعالیت های نامزدها را در قالب های مختلف مشاهده کرد که خود را برای اسفندماه آماده می کنند. این فعالیت ها چه دلیلی دارد؟

مسأله بسیار مهمی که می تواند به این سوال پاسخ دهد همان چیزی است که در انتخابات ریاست جمهوری چندان بروز نمی یابد. در انتخابات ریاست جمهوری گاه اتفاق می افتد که تا چند روز قبل از روز انتخابات همه گمان می کنند نامزد الف رأی می آورد اما به ناگاه گزینه ب رأی می آورد. در انتخابات های گوناگون ریاست جمهوری اعم از انتخابات خرداد 92 این مسأله بسیار مشخص بود.

بر اساس نظرسنجی بزرگ ترین موسسات نظرسنجی دنیا حسن روحانی تا چند روز پیش از انتخابات شانسی برای اول شدن نداشت. این یکی از معماهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که نمی شود رأی مردم را تا دقیقه 90 پیش بینی کرد. چه بسا نامزدی که با چراغ خاموش حرکت می کند موفق به کسب رأی نخست شود.

اما در مورد انتخابات مجلس شورای اسلامی مسأله تا حد زیادی متفاوت است. در انتخابات مجلس همان گونه که در سطور بالا بیان شد نامزد نمایندگی باید دارای عامل کلیدی باشد. این عامل کلیدی چون انتخابات، یک انتخابات بومی و منطقه ای است و مردم حوزه انتخابیه نامزدها را تا حد زیادی از نزدیک می شناسند نه در دقیقه 90 بلکه در طول زمان به دست می آید. یعنی عامل کلیدی باید در طول زمان شکل گرفته و در نظرات مردم نفوذ کند.

هیچ نامزدی در انتخابات مجلس ناشناخته و با چراغ خاموش رأی نمی آورد. به دست آوردن رأی در انتخابات مجلس یک پروسه تقریباً زمانبر از شناخته شدن در میان مردم است. به همین خاطر نامزدهای انتخاباتی در انتخابات مجلس از ماه ها پیش از روز انتخابات، فعالیت های خود را برای شناخته شدن و کسب اعتماد اقشار مختلف مردم آغاز می کنند.

اگر آنها نامزدی باشند که تاکنون به مجلس راه نیافته اند سعی در شناساندن توانایی های خود به مردم و معرفی خود به عنوان چهره ای کارساز و شایسته به مردم می کنند؛ و اگر در حال حاضر نماینده اند و یا نماینده ادوار پیشین اند، سعی در معرفی دستاوردهای خود و بازسازی اعتماد مردم و کسب دوباره علایق مردم می کنند. به این دلیل است که امروز در حالی که 11 ماه به انتخابات مجلس دهم باقی مانده، نامزدهای انتخابات مجلس دهم در مازندران فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده اند تا با تکرار نام خود بر سر زبان ها در ذهن مردم نقش بندند.


  • سه شنبه 20 بهمن 1394-13:13

    به امید انتخاب دکتر رضیان
    استاد فرهیخته، جانباز سرافراز و مرد قانون که انصافا کرسی مجلس برازنده ایشان است و بدنبال آن شاهد شکوفایی صنعت و اشتغال جوانان و احقاق حقوق مردم منطقه باشیم

    • پنجشنبه 15 بهمن 1394-20:31

      جویبار یک کلام
      دکتر محسن کاکویی والسلام
      دکترای اقتصاد

      • جمعه 9 بهمن 1394-18:45

        در قایمشهر مردم یکصدا و همدل خواستار حضور اقای رعیت در مجلس هستند. این دوستانی که به شایعه پراکنی دست میزنند همان کاسبان تحریم هستند که بیشتر از اسراییل و امریکا به کشور عزیزمان ضربه زدنذ

        • پنجشنبه 8 بهمن 1394-18:47

          رای بابل فقط فقط در مجلس دهم دکتر حسینعلی قاسم زاده چون این مرد واقعا قانون بلده .الانم مدیر کل نظارت مجلس هست وبرای انتخابات نه شام میده نه از کسی حمایت میشه تومجلس 5و6و7که نماینده بود خدا کمکش کرد تومجلس دهم انشاالله با کمک خدا رای میاره توکل بر خدا

          • يکشنبه 10 آبان 1394-21:41

            منطقه نور و محمود اباد فقط دکتر جوان با سواد و مدیر دکتر محسن فلاح

            • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 5
              چهارشنبه 7 مرداد 1394-3:58

              ما به محبوب دلها ، دکتر محبوب قبادیان با دیدگاه و نگرش مثبت و تفکرصحیح و عقلایی پیرامون اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد ریاضتی و حامی واقعی ورزش ،فرهنگ و هنر مازندران رأی می دهیم.

              • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 4 4
                جمعه 4 ارديبهشت 1394-0:52

                خدمت تان عرض کنم بی تردید اگر انتخابات استانی شود یکی از کسانی که منتخب استان خواهد بود کمال علی پور نماینده فعلی قائمشهر خواهد بود حمایت قاطع از کارگران به ویژه کارگران البرز مرکزی ،فعالیت شدیدش در حوزه راه سازی به عنوان رئیس کمیته راه کشور وعضو کمیسیون عمران مجلس ،تلاش فراوانش در نجات مردم غرب استان در برف دو سال قبل با توجه به اینکه ایشان نماینده غرب استان هم نبود ایشان را به یک نماینده استانی ازقبل تبدیل کرد حتی من بعنوان یک شهروند بابلی به خوبی با عملکرد ایشان آشنایی دارم وفکر میکنم نماینده شایسته ای برای استان خواهد بود.

                • يکشنبه 20 دی 1394-0:31

                  علی پور ؟؟؟؟؟؟ این همه دروغ برای چیه؟

                  • دوشنبه 11 آبان 1394-23:53

                    بابلی ریکا جان نکنه تو هم در ...تهرون با آقای ...قرارداد وندنی که انده ونه هوا ره دارنی ! ! !

                  • محمد رضا محمدی پاسخ به این دیدگاه 5 9
                    جمعه 28 فروردين 1394-17:54

                    قائمشهر یک کلام ولی رعیت وسلام

                    • دوشنبه 31 فروردين 1394-0:15

                      ولی رعیت بره شرکتش رو تو دبی مدیریت کنه ...مدیریت محترم لطفا تایید بفرمایید میدونم خیلی تنده

                      • جمعه 9 بهمن 1394-18:49

                        اگه برای حرفتون سند دارید سند رو بیارید تا اقای رعیت سهام شرکت رو بنام شما بزنه اگه ندارید هم گردن خودتون که برای منافع مالای حاضر به تهمت زدن به یک مسلمان شدید

                      • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 2 3
                        شنبه 29 فروردين 1394-12:58

                        نگران نباشید مجلس نماینده هاداره استانی می شه دیگر به کوچه پس کوچه نباید مراجعه کرد برای گرفتن رای ؟؟
                        راستی این نماینده هادر شهرستان ها بودند چهار سال یک بار به حوزه انتخابیه سرنمی زدند حالا اگر استانی بشه اگر مکسی مشکل داشته باشد باید نماینده را کجاببیند ؟؟
                        اینهاکه دارند الان خرج می کنند و اعلامیه ترحیم چاپ می کنند دست تکان می دهند در یک حوزه باید چکار کنند
                        بی انصافی است که انتخابات استانی بشه ؟

                      • چهارشنبه 26 فروردين 1394-12:43

                        بدون شک نماینده‌های فعلی بابل (نیاز و ناصری) رای نخواهند آورد.
                        به نظر این دوره بخت با اعتدالگرایان مانند نریمان، کریمی فیروزجاهی و فاطمی بیشتر یار باشه؛ البته اگه تایید صلاحیت بشن.

                        • چهارشنبه 26 فروردين 1394-11:53

                          تيترخبري صفحه اول جرايدبعدازانتخابات مجلس:
                          عبوررررررررررررررررر عبووووووووووووووري
                          از 150 هزار راي درساري

                          • چهارشنبه 26 فروردين 1394-9:3

                            دیدگاههارا گزینشی نمایش ندهید

                            • چهارشنبه 26 فروردين 1394-8:19

                              آقاي شريعت حرفهاي شما قبول ولي من فقط همينو ميدونم كه تو قايمشهر نماينده هاي فعلي راي نمي آرن همين.

                            • چهارشنبه 26 فروردين 1394-7:58

                              عبوري اگر بيادراي بالاي تاريخي مياره وقتي شهرداراست اينهمه بودجه آورد اگرنماينده بشه چي ميشه
                              عبوري جوان اول ساري عبوري در اولين جلسه شوراي اداري :
                              افتتاح فاز دوم پل شهيد نوري (زغالچال) ،فاز اول ميدان ابن شهرآشوب ،ميانگذر فرهنگ و بلوار طالقاني ، فاز دوم ميانگذر شمالي ، فاز سوم ميدان ابن شهر آشوب وشهرك جديدومدرن ده هكتاري نارنجستان در مكان فعلي آذربايجانيهاي ساري (ترك محله) طرح جديد در رودخانه تجن. ايجاد سنگفرش در خيابان جمهوري و احداث بنايي باشكوه در ورودي غربي ساري با استفاده از بزرگترين طراح هاي ايران در ميدان امام ، ساخت يك فيلم سينمايي بزرگ با موضوعيت ساري


                              ©2013 APG.ir