تعداد بازدید: 3982

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-8:44

اتفاقي تلخ و عجيب در سرنوشت مسافران يك پرواز

نجات ازسانحه هوايي، مرگ در جاده

مسافراني كه زنده مانده‌اند مي‌گويند كه در ابتدا حركت اتوبوس عادي بود و ترمزش مي‌گرفت و در پيچ و خم‌هاي جاده هراز خم به ابرو نمي‌آورد اما به تدريج نقص فني اتوبوس نمايان شد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، يزدان مرادي: شايد هيچ كدام از ٢٨ مسافر پرواز مشهد به ساري كه بامداد ديروز از يك سانحه هوايي جان سالم به در بردند تصور نمي‌كردند كه چند ساعت بعد، سوار بر اتوبوس، در جاده پرپيچ و خم سوادكوه دچار تصادفي هولناك شده و مرگ ١١ همسفر خود را به چشم ببينند.

اين حادثه كه در ساعت هشت صبح ديروز رخ داد، هفت ساعت پيش از آن و در آسمان ساري كليد خورد؛ جايي كه يك فروند هواپيماي مسافربري متعلق به شركت هواپيمايي ماهان، در مسير مشهد به ساري با مشكل فرود مواجه شد.

خلبان اين پرواز كه ساعت ١١:٣٠ فرودگاه مشهد را با ٥٥ مسافر به مقصد ساري ترك كرده بود، ساعت يك بامداد قصد داشت هواپيما را در فرودگاه دشت ناز ساري فرود آورد اما به دليل شرايط نامناسب جوي موفق به انجام اين كار نشد. او حتي دو بار در محدوده آسمان فرودگاه پرواز كرد اما به دليل «حجم بالاي توده‌هاي متراكم هوا و مه شديد» مجبور شد تا براي فرود به سمت فرودگاه مهرآباد تهران تغيير مسير دهد.

نيم ساعت بعد، هواپيما با ٥٥ مسافر در فرودگاه مهرآباد تهران به زمين نشست. مسوولان شركت ماهان كه از پرواز ناموفق هواپيما مطلع شده بودند با حضور در فرودگاه و پس از باطل كردن بليت‌‌هاي مسافران، يك دستگاه اتوبوس مسافربري متعلق به شركت آسيا سفر كرج كرايه كردند.

در حالي كه ٢٧ نفراز مسافران ترجيح دادند شب را در تهران بمانند، ٢٨ نفر از مسافران تصميم ديگري گرفتند و با همان اتوبوس راهي شهرشان شدند؛ غافل از اينكه تنها چند ساعت بعد، يك سوم آنها در برخورد اتوبوس با كوه جان خود را از دست خواهند داد.

سه ساعت بعداز فرود هواپيما و در ساعت ٤:٣٠ صبح، اتوبوس به حركت درآمد. همه‌چيز عادي به نظر مي‌رسيد و شايد بسياري از مسافران خسته و كلافه از اين همه جابه‌جايي، ترجيح مي‌دادند هرچه سريع‌تر بخوابند. مسافراني كه زنده مانده‌اند مي‌گويند كه در ابتدا حركت اتوبوس عادي بود و ترمزش مي‌گرفت و در پيچ و خم‌هاي جاده هراز خم به ابرو نمي‌آورد اما به تدريج نقص فني اتوبوس نمايان شد.

عقربه‌هاي ساعت روي عدد هشت متوقف شده بود كه ناگهان راننده متوجه شد ترمز اتوبوس، در سراشيبي جاده سوادكوه، كار نمي‌كند. او دستپاچه، سعي كرد تا با خاموش كردن اتوبوس و استفاده از ترمز دستي، خود، دو كمك راننده و ٢٨ مسافر اتوبوس را نجات دهد اما تلاش او سودي نداشت و سرانجام اتوبوس در يكي از خطرناك‌ترين پيچ‌هاي جاده به‌شدت منحرف و با كوه برخورد كرد و واژگون شد.

شدت حادثه به حدي بود كه به گفته سخنگوي اورژانس كشور به «اعتماد» تعدادي از مسافران به بيرون پرتاب شده و جان خود را از دست دادند؛ مسافراني كه شايد هرگز تصور نمي‌كردند پس از نجات از يك سانحه هوايي، صدها كيلومتر آن‌سوتر و در پيچ و خم‌هاي جاده‌اي كه براي آنها آشنا بود، جان خود را از دست بدهند.

بعد از وقوع اين حادثه به دنبال تماس‌هاي مردمي با اورژانس سوادكوه، به سرعت تيم‌هاي امدادي براي نجات ساير مسافران به محل اعزام شدند.

مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور مي‌گويد كه تعداد جان‌باختگان اين حادثه ١١ نفر است كه ١٠ نفر از آنها در دم جان خود را از دست داده‌اند و يك نفر ديگر به دليل شدت جراحات وارده در بيمارستان زيرآب سوادكوه جان باخته است.

 در ميان كشته‌شدگان اين حادثه هشت نفر زن و سه نفر مرد هستند؛ با اين حال شدت حادثه به حدي بوده كه اجساد آنها متلاشي شده و تشخيص هويت شان بر عهده پزشكي قانوني است.

به گفته خالدي، وقوع اين حادثه ساعت ٨:٠٨ صبح ديروز به اورژانس بيمارستان «زيرآب» سوادكوه اعلام شد و به اعزام ١٠ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و يك فروند هلي كوپتر از بيمارستان‌هاي شهرهاي زيرآب، قائمشهر، آمل و ساري به محل وقوع حادثه انجاميد.

اين حادثه ٢٠ مصدوم نيز برجاي گذاشته كه حال سه نفر از آنها وخيم اعلام شده است. در ميان مصدومان يك كودك دوساله نيز وجود دارد كه با هلي‌كوپتر اورژانس به بيمارستان ساري منتقل شده است.

به گفته سخنگوي اورژانس كشور، پنج مصدوم اين حادثه زن و ١٥ مصدوم ديگر مرد هستند كه در چهار بيمارستان آمل، قائمشهر، ساري و زيرآب بستري شده‌اند و اقدامات درماني روي آنها ادامه دارد.

همزمان سردار مسعود جعفري‌نسب، فرمانده انتظامي مازندران علت وقوع اين حادثه را تخطي راننده اتوبوس از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ خودرو اعلام كرد و گفت: ساعت هشت صبح سه‌شنبه به علت سرعت غيرمجاز اتوبوس و انحراف به چپ، ترمز اتوبوس از كار افتاد و باعث شد تا خودرو با گاردريل جاده گدوك به اوريم در منطقه سوادكوه برخورد كند و در كنار جاده واژگون شود.

بعد از وقوع اين حادثه معاونت درمان دانشگاه مازندران اعلام كرد كه وضعيت درماني مصدومان به‌طور ويژه پيگيري مي‌شود و بيمارستان‌هاي تهران نيز براي پذيرش مصدومان اين حادثه اعلام آمادگي كردند.

اين حادثه در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه اتوبوس‌هاي اسكانيا پيش از اين تصادفات خونيني را رقم زده‌اند كه مرگبارترين آن به ارديبهشت ٩٢ بازمي‌گردد كه دو دستگاه اتوبوس مسافربري اين شركت در اتوبان قم به تهران بعد از برخورد با يكديگر به‌شدت دچار حريق شدند كه بر اثر آن ٤٤ نفر كشته و ٣٩ تن مصدوم شدند. بعد از اين حادثه پليس اعلام كرد كه علت بيشتر تصادفات اتوبوس‌هاي اسكانيا نقص فني و از كارافتادن ترمزهاي آن است.

واكنش شركت هواپيمايي ماهان

با توجه به فرود هواپيما ي مشهد به ساري شركت هواپيمايي ماهان در فرودگاه مهرآباد  و لغو پرواز به علت شرايط جوي فرودگاه دشت ناز ساري، شركت هواپيمايي ماهان هيچ مسووليتي در قبال مسافران حادثه‌ديده ندارد.

*این گزارش در رونامه اعتماد امروز منتشر شد.


  • کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 5 ارديبهشت 1394-0:55

    با درود. در کشورهای اوروپایی قوانینی موجود است که خودروها بایستی بازرسی و معاینه سالانه شوند! این آزمایش ها شامل سائیدکی و فرسودکی لاستیک چرخها است!!! ترمز و موتور و زنگ زدکی و co2 و ...است! آیا در ایران چنین بازرسی هایی سالانه موجود است؟ باور کنید به محض دیدن این اتوبوس، لاستیک چرخهای سائیده و فرسوده پایین اتوبوس، نگاه مرا به ناگه جلب کرد!!! مقایسه کنید چرخهای بالا با چرخهای پایین را!!! می گویند در ایران جان ایران ارزشی ندارد؟!!! پیروز باشید.

    • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 1
      چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-12:41

      مسافراني كه زنده مانده‌اند مي‌گويند كه در ابتدا حركت اتوبوس عادي بود و ترمزش مي‌گرفت و در پيچ و خم‌هاي جاده هراز خم به ابرو نمي‌آورد اما به تدريج نقص فني اتوبوس نمايان شد.
      ))مسافر گفت در پیچ و خمهای هراز ولی تصادف در سوادکوه صورت گرفته است ))
      سرنوشت این چند نفر در همان مکان بود خدا رحمتشان کند حادثه تلخی بود

      • چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-8:56

        یکم آنکه نوشتید نقص فنی هواپیما که درست نیست وبدی شرایط جوی با نقص فنی تفاوت دارد .
        دوم آنکه از قول مسافران به جاده هراز اشاره کردید در صورتیکه حادثه در جاده فیروزکوه اتفاق افتاد .


        ©2013 APG.ir