تعداد بازدید: 2881

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 7 ارديبهشت 1394-11:35

17 اردی بهشت ماه در ساری؛

جشنواره خیران کتابخانه ساز برگزار می‌شود

سرپرست کتابخانه‌های مازندران: نخستین جشنواره خیران کتابخانه ساز در 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود/ باید برای هر فرد 4 متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد،اما این رقم اکنون به 2 متر هم نمی‌رسد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: حسین باقری در نشست خبری با بیان اینکه مازندران با جمعیت بیش از سه میلیون نفر، رتبه هشتم کشور را از نظر جمعیتی دارد، گفت: در حوزه فرهنگ از مجموع سه هزار کتابخانه عمومی فعال در سطح کشور، مازندران با 104 کتابخانه رتبه دهم کشور را دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های مازندران با اشاره به اینکه از مجموع یک میلیون و 300 هزار متر مربع فضای کتابخانه‌ای، مازندران 52 هزار متر مربع زیربنای کتابخانه و باز هم رتبه دهم کشور را دارد، تصریح کرد: از مجموع 6 هزار نیروی انسانی فعال و کارآمد در قالب کتابدار، 250 کتابدار در سطح کتابخانه‌های مازندران در حال فعالیت هستند و دارای رتبه نهم نیروی انسانی در سطح کشور هستیم.

وی با بیان اینکه از 39 میلیون کتاب، مازندران یک میلیون و 560 هزار نسخه کتاب و دارای رتبه هشتم کشور است، افزود: نزدیک به 2 میلیون و 600 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و مازندران با 105 هزار عضو، دارای رتبه هشتم کشور است.

باقری با اشاره به اینکه در سال گذشته 38 میلیون کتاب به امانت گرفته شده که این رقم در مازندران 2 میلیون و 700 هزار نسخه بود و رتبه هفتم کشور را داریم، خاطرنشان کرد: در مازندران سه میلیون و 800 هزار مراجعه به کتابخانه‌ها به ثبت رسیده و دارای رتبه ششم کشور هستیم.

این مسئول با بیان اینکه 60 پروژه احداث کتابخانه داریم که 13 مورد در حوزه شهری و مابقی در حوزه روستایی است، ادامه داد: بیشترین نگاه ما در جشنواره خیران کتابخانه ساز، به سمت روستاها و مناطق محروم استان است، 5 پروژه بالغ بر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم این پروژه‌ها امسال به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران گفت: تا امروز 7 میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده و برای تکمیل پروژ‌ه‌ها 17 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی با بیان اینکه نخستین جشنواره خیران کتابخانه ساز در 17 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، افزود: همه مقدمات کار برای برگزای این جشنواره فراهم است.

باقری تصریح کرد: در این جشنواره، گذرنامه بهشت به خیران تقدیم می‌شود تا در گلریزان شرکت کنند.

وی با اشاره به حضور دبیرکل کتابخانه‌های کشور در این مراسم، اظهار کرد: نیازمندی‌های هر منطقه و شهرستان را به خیران آن حوزه اعلام کردیم.

باقری با بیان اینکه بر اساس سند چشم انداز باید برای هر فرد 4 متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود داشته باشد، ادامه داد: این رقم اکنون به 2 متر هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به فقر شدید منابع در کتابخانه‌های استان، تصریح کرد: در افق 1404 باید 11 میلیون کتاب داشته باشیم، به همین دلیل در دل جشنواره خیران کتابخانه‌ساز، اهدای کتاب را هم درنظر داریم.



    ©2013 APG.ir