تعداد بازدید: 6026

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 8 ارديبهشت 1394-16:9

قاسم جان بابایی:

کسی در بیمارستان فوت نکرد/ باید شرکت ماهان را زیر سوال برد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران: 30 درصد ساختمان های مراکز بهداشت و درمان شهری و روستایی مازندران استیجاری است/نیمی از مردم استان اضافه وزن دارند/آب نوشیدنی مازندران سالم نیست/قطعا در بیمارستان ها بی احترامی به بیمار اتفاق می افتد.


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، مینامحسن پور: نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مناسبت هفته سلامت، بعد از ظهر سه شنبه در سالن قلم این دانشگاه برگزار شد.

قاسم جان بابایی در ابتدا با بیان مزایای طرح تحول سلامت و دستاوردهای این طرح در مازندران، اظهار داشت: میزان پرداخت کنونی بیماران، بین 3 تا 6 درصد هزینه است.

وی با اشاره به میزان 10 درصدی ترویج زایمان طبیعی، از اینکه پیشرفت کمی در این مورد حاصل شده ابراز تاسف کرد و افزود: نتوانستیم فراتر از میزانی که پیش بینی شده بود، گام برداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: برای رواج زایمان طبیعی باید اهمیت مامایی به مردم یادآوری شود، دستمزد آن ها باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش های پایه ای نیز در این خصوص لازم است.

جان بابایی در بخش دیگری از سخنانش از راه اندازی طبقات دوم و سوم اورژانس فاطمه الزهرا در چند روز آینده خبر داد.

وی با اشاره به این که ساخت و تجهیز اورژانس بوعلی در چند روز آینده آغاز می شود، افزود: ساخت اورژانس نوشهر را امسال آغاز خواهیم کرد.

جان بابایی با بیان اینکه اورژانس بیمارستان امام بهشهر و اورژانس رامسر در چند ماه آینده راه اندازی خواهد شد، افزود: اورژانس بیمارستان امام ساری نیز بزرگ تر خواد شد، ولی در حال حاضر بودجه ای برای اورژانس قائمشهر نداریم.

وی همچنین از راه اندازی مرکز جامع سرطان در حیاط بیمارستان امام در پنج طبقه، تا شهریور ماه سال جاری خبر داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ساخت سومین کلینیک ویژه در ساری خبر داد و گفت: به زودی برای همه شهرها کلینیک ویژه خواهیم داشت.

وی تعداد آمبولانس های اضافه شده به بخش اورژانس را 17 دستگاه عنوان کرد و اظهار داشت: امسال تعداد دیگری اضافه خواهد شد.

جان بابایی با بیان اینکه 30 درصد ساختمان های مراکز بهداشت و درمان شهری و روستایی مازندران استیجاری است، ابراز داشت: در سال 93 مراکزی که در تملک ما بود نوسازی شد.

این مسوول وضعیت بهداشت دهان و دندان را بد ارزیابی کرد و گفت: شاخص دندان های پر یا کشیده شده کودکان 12 ساله در دنیا کمتر از یک و در ایران دو و نیم است که توجه بیشتر و اصلاح بهداشت دهان و دندان را می طلبد.

وی ادامه داد: مشکل بهداشت دهان و دندان بیشتر مربوط به تعرفه دندان پزشکی است.

جان بابایی با اشاره به 30 دندان پزشک شاغل در کلینیک باغبانی، افزود: در 11 شهر استان نیز کلینیک ویژه دندان با دندان پزشک در دو شیفت صبح و عصر مشغول به خدمت رسانی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در بحث بهداشت روان هم برنامه هایی داریم، تصریح کرد: اعتیاد و ناپایداری خانواده از مشکلات اساسی کشور ما است.

وی از دیگر برنامه های سال 94 دانشگاه علوم پزشکی را فعال کردن بیشتر کارگروه سلامت غذایی عنوان کرد و افزود: در دنیا سالانه بیش از 2 میلیون نفر بر اثر عوامل میکروبی غذایی و چند برابر این تعداد بر اثر الگوی نادرست مصرف غذا از بین می روند.

جان بابایی ادامه داد: امسال نظارت بیشتری بر لبنیات، برنج و گندم و همچنین برتوزیع غذای درون مدارس وغذاهای ارائه شده در تفرجگاه ها خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه نیمی از مردم استان اضافه وزن دارند، از وجود اضافه وزن در کودکان نیز ابراز نگرانی کرد و افزود: علت این مساله اقبال بیشتر به کروهیدرات و غذاهای چرب و شیرین در جامعه، هزینه کم آن و یا هزینه بالای پروتئین و ویتامین ها است.

این مسوول راه برون رفت از مشکل چاقی را رواج ورزش های همگانی و ارائه الگوهای صحیح غذایی دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد سلامت جامعه، تصریح کرد: 50 درصد بیماری ها باسواد سلامت قابل پیشگیری و بیش از 80 درصد بیماری ها غیر واگیرند.

جان بابایی در بخش دیگری از سخنانش به سالم نبودن آب نوشیدنی مازندران اشاره کرد و گفت: باید این مسئله را در سطح استانی سروسامان بدهیم.

*قطعا در بیمارستان ها بی احترامی به بیمار اتفاق می افتد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان سخنانش به دو پرسش مازندنومه پاسخ داد.

-از چه طریقی خطاهای پزشکی قابل اثبات است؟ چرا در مواقعی که خطا و اشتباهی پیش می آید مانند مرگ زائو یا نوزاد در بیمارستان ها، پزشکان خطا را نمی پذیرند؟

خطاهای پزشکی اجتناب ناپذیرند و برنامه داریم که باسوادترین و با تجربه ترین پزشکان را در اورژانس قرار دهیم. به سه مرجع نظام پزشکی، پزشکی قانونی و دادگاه می شود شکایت کرد و این مراجع پس از بررسی شکایت اسناد را از بیمارستان درخواست و بررسی می کنند و سپس رای می دهند و رای داده شده نیز تا چند مرحله می تواند مورد اعتراض قرار گیرد.

-آیا کادر اداری و پرسنل بیمارستان ها آموزش دیده اند که برخورد مناسبی با مردم داشته باشند؟ گاهی کادر درمانی مانند نگهبانان مراکز درمانی با مردم برخورد نامناسب دارند.

قطعا در بیمارستان بی احترامی به بیمار اتفاق می افتد و من منکر آن نیستم، بی حرمتی به بیمار این باور را در شخص به وجود می آورد که به علت کم بضاعت بودن، مورد احترام قرار نمی گیرد.من عذر خواهی می کنم و باید بگویم تکریم ارباب رجوع جزء مشکلات بهداشت روان در کشور ما است و تنها مختص دانشگاه نیست، بلکه در همه ادارات این معضل وجود دارد.

*باید شرکت ماهان را زیر سوال برد

جان بابایی همچنین در پاسخ به اعتراض دو خبرنگار به جابجایی مدیر روابط عمومی دانشگاه و تجلیل نشدن از او چنین گفت: ما سرباز این مردم هستیم و باید خدمت کنیم، ولی قرار نیست که همیشه در یک پست بمانیم. مهم این است که در هر جایی که هستیم خدمت رسانی کنیم. همه باید یادمان باشد که درقالب نظم کار کنیم و نمی شود که برای خودمان کار کنیم. من با مدرک دکتری از ساعت 7 صبح تا 6 عصر در محل کارم هستم. توانایی با وجود نظم تعریف می شود و نمی توان تک مضراب بود. کارمند دولت حقوق می گیرد و از مزایای بازنشستگی برخوردار است و نیازی به تجلیل نیست.

پاسخ وی به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص فوت یک نفر از حادثه دیدگان واژگونی اتوبوس مسافران شرکت ماهان در بیمارستان زیراب نیز چنین بود: نیم ساعت بعد از تصادف در زیراب بودم، همه زخمی ها را در بیمارستان از نزدیک دیدم و کسی در بیمارستان فوت نکرد، بلکه یک نفر فوت شده را به اشتباه به بیمارستان آوردند. تمام بیمارستان به خوبی خدمت رسانی کردند و برای این حادثه باید شرکت ماهان را زیر سوال برد.



    ©2013 APG.ir