تعداد بازدید: 3977

توصیه به دیگران 1

شنبه 12 ارديبهشت 1394-12:43

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد ریالی در بندر امیرآباد

گزارش+عکس از افتتاح پروژه‌های سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد/ اقدامات انجام شده نقطه آغازی برای ارتقای جایگاه بندر امیرآباد در سطح ملی و منطقه‌ای است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، علی خدمتگزار، مدیر بندر امیرآباد: منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با هزار و 60 هکتار مساحت به‌عنوان بزرگترین و تنها بندر شمالی متصل به شبکه راه‌آهن سراسری پایلوت کریدور ترانزیتی شمال جنوب است که به دلیل بهره‌مندی از زیرساخت‌های حمل و نقل چند وجهی آسان‌ترین و ارزانترین راه دسترسی به بازار کشورهای حوزه  CIS  محسوب می‌شود. برای بهره‌برداری بهتر از این ظرفیت‌ها به زیرساخت‌هایی در این بندر نیاز است که در تلاش هستیم تا این زیرساخت‌ها را به سرعت گسترش دهیم.

از ابتدای نیمه دوم سال گذشته همه ظرفیت‌ها در این بندر به کار گرفته شد تا رشد و شکوفایی بیش از پیش را در این بندر شاهد باشیم. بر این اساس تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره بندر و بهره‌مندی از تجهیزات موجود و بلااستفاده به عنوان یکی از اولویت‌های بندر امیرآباد انتخاب شد.

خوشبختانه با همکاری همه همکاران در این مجموعه و حمایت‌های دستگاه‌های مرتبط تاکنون اقدامات زیادی برای افزایش ظرفیت فعالیت بندر انجام شد و در همین راستا هم‌زمان با میلاد حضرت علی(ع) شاهد بهره‌برداری و اجرای پروژه‌های مختلف زیرساختی و سرمایه‌گذاری با اعتباری حدود هزار و 215 میلیارد ریال در این بندر بودیم.

10 پروژه زیرساختی و عملیاتی -هم‌زمان- در این بندر به بهره‌برداری رسید که اجرای آن‌ها در مجموع 601 میلیارد ریال هزینه در بر داشت. مسجد محمد رسول الله(ص) یکی از این طرح‌های زیرساختی بندر است که با هدف توسعه فرهنگ نماز در زمینی به مساحت3هزار و460 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال در فضایی به مساحت 1800 متر مربع بنا شد. این مجموعه دارای شبستان، وضوخانه، دفتر اداری امام جماعت و 2 مناره به ارتفاع 60/30 متر و گنبد ترکیبی به ارتفاع 60/18 متر است که معماری آن ترکیبی از هنرهای اسلامی و ایرانی است.

با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان، پس از انجام هماهنگی‌های لازم، از این پس شاهد فعالیت شعبه ارزی و ریالی بانک ملی نیز در این بندر خواهیم بود. ساخت بنای نیروی انتظامی به مساحت 900 متر مربع نیز از دیگر پروژه‌های انجام شده بندر امیرآباد است که در مدت 6 ماه و با صرف 15 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا شد.

جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژ‌ه‌های زیرساختی در این بندر، از بهره‌برداری سیلوی غلات با ظرفیت 42هزار تن و با سرمایه‌گذاری 220 میلیارد ریالی بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی هدف دیگر ماست. در این زمینه هم‌زمان با بهره‌برداری از سیلوی 42هزار تنی غلات، با مشارکت بخش خصوصی عملیات اجرایی 4 سیلوی غلات دیگر نیز آغاز خواهد شد. این سیلوها در مجموع 188هزار تن به ظرفیت سیلوهای بندر اضافه خواهد کرد و هزینه اجرای آن‌ها نیز در مجموع 540 میلیارد ریال است.

تکمیل فاز نخست پروژه مخازن فرآورده‌های نفتی با ظرفیت 16 هزار و 200 متر مکعب و سرمایه‌گذاری 80 میلیارد ریالی بخش خصوصی در اراضی پشتیبانی بندر امیرآباد اقدام بعدی ماست. 

در ادامه اجرای این پروژه ساخت مخازن نفتی به ظرفیت 24 هزار متر مکعب و سرمایه‌گذاری 118 میلیارد ریالی سرمایه‌گذار خصوصی در اراضی پشتیبانی این بندر آغاز می‌شود. همچنین عملیات اجرایی 2 انبار سرپوشیده نیز با مشارکت بخش خصوصی در بندر امیرآباد آغاز خواهد شد. این انبارها هر کدام به مساحت 5 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری 56 میلیارد ریالی بخش خصوصی ساخته خواهند شد.

حجم تردد واگن‌ها و حمل‌ونقل ریلی به بندر افزایش یافته، بنابراین باسکول دیجیتالی راه‌آهن راه اندازی شد. این طرح بر اساس تفاهمنامه بین بندر و راه‌آهن به منظور توزین کالاهای فله‌ای حمل ریلی با اعتبار 2 میلیارد ریالی از سوی بندر نصب شد و به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از این پروژه سبب تسهیل و تسریع در توزین کالا و ترانزیت ریلی خواهد شد.

برای ارتقای توان عملیاتی بندر، 2دستگاه جرثقیل موبایل بندری 45 و 80تن و 4 دستگاه مکنده غلات برای استفاده در اسکله شرقی بندر خریداری شد. برای خریداری این تجهیزات 120 میلیارد ریال اعتبار نیاز بود که با مشارکت بخش خصوصی تأمین شد.

علاوه بر این اقدام، با هدف کاهش زمان توقف کشتی‌ها، 6 دستگاه جرثقیل ریلی ساحلی بکرا از بندر شهید رجایی به بندر امیرآباد منتقل شد. اعتبار این پروژه 100 میلیارد ریال بود و کلیه فعالیت‌ها اعم از عملیات زیرسازی، شمع‌کوبی، روسازی، ریل‌گذاری، دمونتاژ، حمل‌ونقل و مونتاژ با استفاده از توان نیروهای متخصص داخلی صورت گرفت که صرفه‌جویی 250 میلیارد ریالی را در پی داشت.

سازمان بنادر و دریانوردی در تأمین ایمنی دریایی در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران متعهد است، به همین دلیل به ساخت ایستگاه ساحلی ارتباطات دریایی و مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی((MRCCبه‌عنوان مرکز استاندارد یکپارچه در شمال و جنوب کشور اقدام کردیم. برای بهره‌برداری از این طرح که در 6 ماه به مرحله بهره‌برداری رسید، 4 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار صرف شد. هدف از ایجاد این مرکز شناسایی اتوماتیک شناورها، تامین خطوط ارتباط  تلفنی بین‌المللی و مانیتورینگ به منظور مدیریت عملیات‌های دریایی و حوادث دریایی است.



هم چنین با هدف اجرای الزامات پدافند غیرعامل، گسترش چتر وایرلس محوطه عملیاتی 250 هکتاری، استفاده بهینه از تجهیزات هندهلد و ارتقای کیفیت خدمات IT به مشتریان، توسعه زیرساخت و ارتقای امنیت بستر IT با 20 میلیارد ریال اعتبار و در مدت 9 ماه توسط بندر انجام شد.

اما اولویت‌های این بندر در سال 94 این موارد است: تکمیل پروژه 4 پست اسکله، تکمیل جاده امیرآباد-رستمکلا، برگزاری نشست مشترک کشورهای حوزه CIS، اجرای سیلو 250 هزار تنی غلات، جذب سرمایه‌گذار، امکان‌سنجی احداث بندرگاه نفتی، تکمیل پروژه راه‌آهن، توسعه اراضی ضلع شرقی، جداسازی درب ورود و خروج، احداث ایستگاه آتشنشانی و ایجاد باشگاه ملوانان.

مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های در حال بهره‌برداری و آماده به اجرا هزار و 215 میلیارد ریال است . باید گفت: اقدامات انجام شده نقطه آغازی برای ارتقای جایگاه بندر امیرآباد در سطح ملی و منطقه‌ای است. این بندر تا سال 1409 با احداث 34 پست اسکله نفتی عمومی فله و کانتینری به ظرفیتی معادل 18 میلیون تن کالا در سال دست خواهد یافت و با تملک 1060 هکتار اراضی واقع در پایین دست مجتمع وسعت اراضی پس کرانه خود را به 2هزار و120 هکتار خواهد رساند تا به‌عنوان بندر کانونی منطقه و نمونه‌ای از بنادر نسل سوم جهان و آفریننده ارزش افزوده باشد.

*نگاه ویژه به امیرآباد

مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، اشکان جهان آرای: هم‌زمان با میلاد با سعادت مولای متقیان، تعدادی از پروژه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد با حضور مسئولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید.

 در این مراسم که صبح روز پنج‌شنبه برگزار شد، هزار و 215 میلیارد ریال پروژه سرمایه‌گذاری، اعم از بهره‌برداری و کلنگ‌زنی به مجموعه عظیم اقتصادی بندر امیرآباد اضافه شد که حاصل آن افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و این بندر خواهد بود.

استاندار مازندران: صادرات کشاورزی باید به یکی از اولویت‌های بندر امیرآباد تبدیل شود

استاندار مازندران در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بندر امیرآباد که با حضور تعدادی از مسئولان شهرستانی و استانی روز پنج‌شنبه 10 اردیبهشت برگزار شد، با تأکید بر این‌که بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد باید به عنوان یک بندر فرامنطقه‌ای در تعیین اعتبارات دیده شود، گفت:نیاز استان و منطقه به بندر امیرآباد نیازی اساسی و همه‌جانبه است. اگر قرار است به توسعه استان مازندران و حتی استان‌های همسایه بیندیشیم و اهمیت دهیم باید بندر را یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه در نظر بگیریم.



«ربیع فلاح جلودار» با بیان این‌که بندر امیرآباد به نگاه ملی مسئولان در تخصیص اعتبارات نیاز دارد، گفت: برای توسعه بندر و پروژه‌های عمرانی این منطقه ویژه اقتصادی نباید در قید و بند مسائل و مشکلات جزیی بمانیم. برای حل هر گونه مشکلی در مسیر اجرای پروژه‌ها آماده همکاری هستیم. برای نمونه جاده رستمکلا یکی از طرح‌های بسیار مهم مرتبط با بندر است که به دلیل برخی مشکلات در امور پیمانکاری اجرای آن با تأخیر مواجه شد. نباید شاهد چنین مسائلی در استان باشیم.

  نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: بندر امیرآباد یک بندر تجاری است که باید در امر صادرات و واردات فعالیت بیشتری داشته باشد. امکانات زیادی در این بندر وجود دارد که می‌تواند به توسعه صادرات استان کمک زیادی کند. اما این‌که هنوز با وجود این امکانات در صادرات ضعیف هستیم جای سوال دارد. با این امکانات و شرایط استان، صادرات محصولات کشاورزی باید به یکی از اولویت‌های بندر تبدیل شود. در غیر این‌صورت این سرمایه‌گذاری‌ها بلااستفاده خواهد ماند.

 استاندار مازندران با اشاره به موقعیت ویژه گردشگری مازندران گفت: مازندران با داشتن 3 بندر در گردشگری دریایی سهمی ندارد. برای نمونه بندر فریدونکنار یکی از فرصت‌های مناسب گردشگری است که مورد استفاده قرار نگرفته است. در این زمینه انتظار داریم با حضور بخش خصوصی زیرساخت‌های گردشگری نیز در این بنادر ایجاد شود. بندر امیرآباد هم برای این بخش به دلیل وجود منابع طبیعی و جاذبه‌های تاریخی متعدد در اطراف منطقه، فرصتی بسیار مطلوب محسوب می‌شود.

  فلاح جلودار افزود: انتظار داریم مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی در تخصیص اعتبارات برای بندر امیرآباد با توجه به شرایط ویژه آن همان‌طور که وعده دادند هیچ محدودیتی در نظر نگیرند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور: رشد بندر امیرآباد در سال‌های اخیر نسبت به همه بندرهای کشور بیشتر بود

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی بندر امیرآباد با بیان این‌که بندر امیرآباد بر اساس یک ضرورت ملی و بین‌‌المللی ایجاد شد، گفت: این بندر برای رفع یک نیاز محلی تأسیس نشد. بنادری داریم که برای نیاز محلی هستند. اما امیرآباد به عنوان یک بندر ملی و بین‌المللی طراحی شد. به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک سری کمبودهایی در زمینه زیرساختی و حمل و نقل بین‌المللی مواجه شدیم . به همین دلیل به سرعت تصمیم گرفته شد تا بندر امیرآباد به عنوان مکمل فرآیند حمل و نقل در شمال کشور ایجاد شود. نزدیکی این منطقه به آسیای مرکزی و وجود راه‌آهن برای ترانزیت کالاها فرصت مناسبی برای ایجاد این بندر را ایجاد کرد.

«محمد سعیدنژاد» اظهار کرد: میزان فعالیت‌ها و رشد و توسعه بندر در یک دوره برایم شگفت‌آور بود. رشد این بندر در سال‌های اخیر نسبت به همه بنادر کشور بیشتر بود.

 وی افزود: با وجود موقعیت ویژه بین‌المللی بندر امیرآباد، از نقش جدی این بندر در صادرات و توسعه محلی و منطقه‌ای هم نمی‌توان غافل ماند. در واقع یکی از نقش‌های مهم بندر امیرآباد صادرات محصولات تولیدی منطقه است که آثار این نقش بندر بعضی از فعالیت‌های اقتصادی کاملاً مشهود است.



  این مسئول خاطرنشان کرد: در برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان، بندرهای امیرآباد و انزلی 2 بندر اصلی شمال کشور هستند که برای رشد فعالیت‌های این 2 بندر بر حسب تقاضای واردات، صادرات و ترانزیت، هیچ محدودیتی قائل نیستیم. یکی از برنامه‌های توسعه‌ای برای بندر انزلی نیز اتصال این بندر به خط آهن است که در صورت تحقق این طرح، فضای رقابتی مثبتی بین این 2 بندر مهم شمال کشور ایجاد خواهد شد. بنابراین با توجه به اجرای این طرح در آینده و حضور یک رقیب جدی برای بندر امیرآباد، مسئولان این منطقه ویژه اقتصادی و استان مازندران باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای ارائه خدمات مناسب اقتصادی در بندر امیرآباد تدوین و اجرا کنند.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اجرای جاده امیرآباد-رستمکلا توسط بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: فعالیت‌های بندر تعریف شده است و دلیلی ندارد که در حوزه فعالیت‌های خارج از محدوده بندر مانند راهسازی ورود پیدا کنیم. البته این پروژه سرعت خوبی دارد و به خوبی در حال انجام است. اما اساسا سازمان بنادر در حوزه تخصصی‌اش باید فعالیت داشته باشد و بعد از این در همین چارچوب فعالیت‌های بندر محدود خواهد شد.

  مهندس سعیدنژاد به روند مناسب خصوصی سازی در سازمان بنادر و کشتیرانی کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان در مقایسه با بقیه سازمان‌ها سرعت بسیار بالاتری در خصوصی‌سازی داشت. حدود 90 درصد فعالیت‌های بنادر در اختیار بخش خصوصی است. اما این سرعت نباید سبب شود که در انتخاب بخش خصوصی دقت لازم وجود نداشته باشد. به عبارتی در انتخاب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید نکاتی رعایت شود.

  وی اظهار کرد: محور توسعه بنادر استفاده از توان بخش خصوصی است و در این بین یکی از اولویت‌ها جذب و پذیرش سرمایه‌گذار خارجی به منظور مستحکم‌تر کردن شبکه حمل و نقل بین‌المللی است.

نماینده ولی فقیه در مازندران: مسئولان کشوری نگاه ویژه‌ای به بندر امیرآباد داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان مازندران که به منظور افتتاح مسجد محمد رسول‌الله(ص) و بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری و زیرساختی بندر امیرآباد روز پنج‌شنبه در این منطقه ویژه اقتصادی حضور یافت، در مراسم جمع مسئولان ارشد استان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور، ضمن تبریک ولادت امیرالمومنان علی(ع) و خیرمقدم به مهمانان، گفت: بندر امیرآباد یک منطقه اقتصادی است که نقش مهمی در تأمین اشتغال مورد نیاز منطقه و شکوفایی اقتصادی استان مازندران و حتی شمال کشور دارد.

  آیت‌الله «نورالله طبرسی» افزود: انتظار داریم که مسئولان سطح کشوری نگاه ویژه‌ای به این بندر داشته باشند و برای توسعه هرچه بهتر این موقعیت و فرصت مناسب اقتصادی تلاش بیشتری کنند.



  وی با اشاره به ساخت مسجد باشکوه محمد رسول‌الله(ص) در محوطه بندر امیرآباد، اظهار کرد: ساخت و بهره‌برداری از این مسجد در یکی از مهم‌ترین بنادر ایران جای قدردانی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که مسئولان اقتصادی ما نگاهی این چنینی و ویژه به معنویات در کنار اقتصاد و تجارت دارند. از همه مسئولان و دست‌اندرکاران این بندر و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی سپاسگزارم و امیدوارم که در راه توسعه و آبادانی این بندر همواره موفق و پیروز باشند.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: توسعه بندر امیرآباد نیازمند حمایت همه دستگاه‌هاست

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، در مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بندر امیرآباد، با قدردانی از مسئولان و مدیریت این بندر به خاطر روند رو به رشدی که در بندرامیرآباد ایجاد شده است، گفت: توسعه‌ای که امروز در بندر امیرآباد شاهد هستیم حاصل همدلی، تلاش و همکاری همه مدیران فعلی و پیشین است و امیدواریم این روند را با توجه به شعار امسال و با تکیه بر همدلی و همزبانی بهبود ببخشیم.

  «احمدعلی مقیمی» افزود: این بندر تا چند سال پیش هیچ امکانات خاصی نداشت و به دلیل همین محدودیت‌ها بسیاری از بازرگانان حاضر به فعالیت در این بندر نبودند. اما امروز با تلاش همه مسئولان ظرفیت اسمی این بندر قرار است تا پایان سال به 5/7 میلیون تن در سال برسد و شاهد چندین هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این بندر هستیم.



  وی اظهار کرد: آقای مهندس سعیدنژاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور اعلام کردند که هیچ محدودیتی برای توسعه این بندر قائل نیستیم و در این شرایط هرگونه کاستی در بندر امیرآباد متوجه خود ما مسئولان منطقه خواهد بود.
 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این بندر با وجود پیشرفت‌های انجام شده به برخی حمایت‌ها نیز برای رفع مشکلات موجود نیاز دارد. تعریض دهانه ورودی کشتی‌ها به حوضچه، مشخص کردن ایستگاه قطار، اتصال ریل در قسمت شرقی بندر، گسترش خط آهن در بندر و تعریض اسکله رورو و برخی مسائل دیگر باید هر چه زودتر به نتیجه برسند.

این مسئول تصریح کرد: برای دست یافتن به چشم‌انداز 1409 بندر امیرآباد، نیاز اساسی به زیرساخت انتقال کالا به نقاط مختلف کشور وجود دارد. در این شرایط علاوه بر راه رستمکلا-امیرآباد که در دست ساخت است، راه گلوگاه به دامغان نیز باید به سرعت اجرا شود. برای تسریع در اجرای این طرح‌ها تقاضا داریم که مسئولان دستگاه‌های مرتبط از جمله راه و شهرسازی با حساسیت و دقت بیشتری وارد عمل شوند تا شاهد مسائلی مانند تأخیر در اجرای پروژه راه رستمکلا-امیرآباد نباشیم.

 مقیمی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم برای توسعه بندر، خریداری 1060 هکتار اراضی پشتیبانی برای اضافه کردن زمین‌های زیر پوشش بندر است که باید خریداری می‌شد و متأسفانه انجام نشد. با گذشت زمان، برای خریداری زمین‌های مذکور به مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد. ضمن این‌که به منظور توسعه گردشگری 50 هکتار از زمین‌های متعلق به بندر را به طرح‌های گردشگری اختصاص دادیم. اما سازمان حفاظت محیط زیست با وجود مالکیت سازمان بنادر از اجرای طرح‌ها جلوگیری می‌کند.

  نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر 60 هکتار از زمین‌های بندر در حوزه شیلات در حال تهاتر با وزارت دفاع برای استقرار ارتش است. تحقق این طرح مشکلات زیادی را برای بندر ایجاد خواهد کرد. درخواست ما این است که این 60 هکتار در حوزه حاکمیتی بندر قرار بگیرد.

 وی با بیان این‌که یکی از خواسته‌های مهم فعالان اقتصادی و مسئولان منطقه استقرار اداره کل بنادر و دریانوردی در امیرآباد است، گفت: هرچند که از ورود هر سرمایه‌گذاری برای فعالیت در این منطقه استقبال می‌کنیم. اما نباید فراموش کنیم که تمام دارایی بندر همین زمین‌هاست و نمی‌توانیم به سادگی این سرمایه را در اختیار افراد قرار دهیم. بر همین اساس قرار شد که حداقل 2 سال گردش مالی متقاضیان بررسی شود و زمین مورد تقاضا در صورت احراز توان مالی افراد در اختیار آن‌ها قرار گیرد.





    ©2013 APG.ir