تعداد بازدید: 3576

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 16 آذر 1384-0:0

بزرگداشتي براي مکرمه

مراسم يادبود مكرمه قنبري-بانوي نقاش مازندراني- امروز در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود.


اين مراسم به مناسبت چهلمين روز درگذشت مكرمه قنبري و  براي احترام به بانوي جنگل‌هاي مازندران برگزار مي‌شود.

مراسم بزرگداشت وي را معصومه سيحون تدارك ديده که با نمايش فيلم مستندي از زندگي اين هنرمند بابلي و سخنراني رييس مركزهنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وسخنراني درباره‌ي هنر نو، همراه است.

يكي از فرزندان وي قطعه‌اي موسيقي، برداشتي از اجراي تصنيف پري زنگنه " مي‌خوام برم كوه، شكار آهو /..." ساخته پري زنگنه را اجرا خواهد كرد.

نمونه‌هايي از آثار اين هنرمند نيز از بابل به تهران منتقل شده، در حاشيه اين مراسم به نمايش درمي‌آيد.

ابراهيم مختاري ـ مستندساز ـ نيز فيلمي از زندگي و آثار مكرمه با عنوان "خاطرات و رؤياها" ساخته كه در چند جشنواره‌ي جهاني به نمايش درآمده‌، حالا قرار است در مراسم يادبود و بزرگداشت وي كه از ساعت ‌١٥ تا ‌١٧ در سينما تك برپا مي‌شود، به نمايش بگذارد.

مكرمه قنبري در سال ‌‌١٣٠٧ در روستاي دريكنده در بابل به دنيا آمده است. از گفته‌هاي او چنين بر مي‌آمد كه از كودكي به نقش و نگار علاقه داشته ، براي اين كار از گل و گچ استفاده مي‌كرد.

اين هنرمند، نقاشي بر روي كاغذ به صورت امروزي را در سال‌هاي پايان زندگي‌اش، در سن ‌‌٦٤ سالگي آغاز كرده بود.

اين بانوي هنرمند فقيد اكنون براي جهانيان شناخته‌ شده و در بيش از ‌‌١٧٠ سايت گوناگون، بيوگرافي و آثار وي را معرفي شده است.

او در سال ‌‌٢٠٠١ به عنوان زن برگزيده‌ي سال از طرف انجمن پژوهش‌هاي زنان سوئد انتخاب شد.

 امروز sharghnewspaper خبر داد:موزه  هنرهاى معاصر تهران، ۱۶ و ۱۷ آذرماه مراسم بزرگداشت و تجليل از دو تن از اهالى هنرهاى تجسمى را برگزار مى كند. از ساعت ۱۵ تا ۱۷ روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه ۸۴ به همت معصومه سيحون (مدير گالرى سيحون) و همكارى موزه هنرهاى معاصر تهران مراسمى در تجليل و تكريم زنده ياد مكرمه قنبرى، نقاش، برگزار مى شود.

 مكرمه قنبرى بانوى نقاشى بود كه در ۶۴سالگى روايتگر حجم عظيمى از احساس زمانه را كه در جان خويش داشت دستمايه نقش هايى بر در و ديوار خانه هاى روستايى كرد، كه اين آثار به سرعت او را به چهره اى جهانى تبديل كرد به گونه اى كه سوئدى ها او را با مارك شاگال قياس كردند.

دومين بزرگداشت موزه هنرهاى معاصر تهران به زنده ياد استاد مرتضى مميز اختصاص دارد.

اما iana نوشت:ياد و خاطره مكرمه قنبري، هنرمند نقاش روستايي و زن برگزيده جهان در سال 2001 ميلادي فردا در موزه هنرهاي معاصر تهران گرامي داشته مي شود.
 قنبري دوم آبان ماه جاري در روستاي زادگاهش « دريكنده» بابل، جايي كه از رنج به رنگ رسيد، با زندگي و دنياي نقشهايي كه از ذات تلخ و شيرين زندگي و روستا و آيين هايش برخاسته بود، وداع كرد.

وي كه پنج دهه از زندگي اش را به كار در مزرعه و كشاورزي مشغول بود در آغاز دهه ششم حياتش دست به قلم موي نقاشي برد و بدون مربي و آموزش به خلق آثاري پرداخت كه جز تحسين چيزي از آن ياد نمي شد. تحسيني كه حتي فراتر از مرز جغرافيايي منجر به برگزيده شدن او در سال 2001 ميلادي از سوي وزارت فرهنگ كشور سوئد به عنوان زن برگزيده سال در جهان شد. قنبري موفق شده بود 15 نمايشگاه نقاشي در كشورمان و همچنين سوئد و كاليفرنيا برگزار كند.

ابراهيم مختاري از مستندسازان كشورمان در سال 1378 فيلمي از زندگي و هنر اين بانوي فقيه و ارجمند تهيه كرد كه دو جايزه از جشنواره هاي بين المللي در سالهاي 1999 و 2000 ميلادي و همچنين يك جايزه داخلي از جشنواره زن و روستا (عذرا) دريافت كرد.

گفتني است كه براي زنده نگهداشتن نام مكرمه قنبري به زودي روستاي دريكنده بابل تبديل به دهكده نقاشي و مكاني براي ظهور استعدادهاي جوان روستا خواهد شد.


  • چهارشنبه 18 ارديبهشت 1387-0:0

    روحش شاد

    • شادي داوريپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 19 شهريور 1385-0:0

      سلام
      هرچند كه اين يادداشت نوشتنش خيلي دير است ولي هر بار كه به دفترم وامضاي اين بانوي بزرگ نگاه مي كنم به خودم ميگ من كجاي اين دنيا قراردارم .به هر حال يادش شاد روحش شا د وخاطرش جاودان
      من اولين بار اين بانورا روز افتتاحيه نمايشگاهم درگالري سيحون ديدم وبا ايشان آشنا شدم خيلي خوشحالم در زنگيم ايشان را دوبار ديدم وخيلي غمگين كه چرا ديگر نديدم .
      شادي داوري


      ©2013 APG.ir