تعداد بازدید: 3893

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394-0:2

امیرکجوری نقد شد

گزارش+عکس از جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب شرح اشعار امیر کجوری نوشته علی ذبیحی


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: جلسه رونمایی و نقد و بررسی کتاب شرح اشعار امیر کجوری نوشته علی ذبیحی در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه مازندران برگزار شد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مازندران در ابتدای این نشست اظهار کرد: نیازمند هستیم که جایگاهی در خور شان اصحاب علم و پژوهش داشته باشیم که هم شان آنها حفظ شود و هم بتوانند از آرشیو اسناد و مدارک در حوزه مازندران استفاده کنند.

لطف‌الله محمدنژاد با اشاره به اینکه مرکز اسناد و کتابخانه مازندران کمتر از یک سال است که راه‌اندازه شده، گفت: فضای فعلی مناسب این کار نیست.

وی با تاکید بر جایگاه کتاب، تصریح کرد: با وجود تکنولوژی‌های مختلفی که به زندگی بشر امروزی راه یافته اما هنوز کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

* نقد به معنای پیشرفت است

علی رمضانی هم در سخنانی اظهار کرد: شجاعت و جسارت هر نویسنده‌ای در پیشگام شدن برای نقد کتاب را باید ستود.



این نویسنده و پژوهشگر مازندرانی افزود: نقد به معنای پیشرفت است و ما هم به دنبال نقد هستیم.

وی با اشاره به اینکه مقدمه این کتاب، زیاد است، تصریح کرد: ارجاعات زیادی در کتاب دیده می‌شود و بهتر است اگر منابع اصلی را در اختیار داریم به همان منابع ارجاع داده شود.

* کتاب باید نقد خریداری شود

نویسنده کتاب شرح اشعار امیر کجوری در این نشست اظهار کرد: علاقه‌مند بودم در زمینه مکتوبات مازندران پژوهش نوین داشته باشم، چراکه آنچه درباره مکتوبات زبان مازندرانی وجود دارد تکرار مکررات و ارجاع‌ها به صادق کیا است.

علی ذبیحی ادامه داد: بعد از زبان فارسی، مازندرانی، گویش و زبان ایرانی است که بیشترین آثار مکتوب را در خود جای داده است.



وی با اشاره به اینکه مرکز اسناد به نسخ خطی توجه بیشتری کند، تصریح کرد: امیدواریم خیران همان گونه که به کتابخانه، مدرسه و مسجدسازی همت می‌گمارند در زمینه حمایت از مولفان هم  وارد عمل شوند.

ذبیحی با بیان اینکه روح کتابخانه، به کتاب‌هایی است که در آن قرار دارد، گفت: اگر کتابخانه ساخته شود و کتابی در آن نباشد آن ساختمان فقط  فضای شهری ما را پر کرده است.

این پژوهشگر آملی تصریح کرد: کتاب باید نقد خریداری شود، نه اینکه مولف بعد از انتشار کتاب خود، به دنبال فروش آن هم باشد.



* این کتاب را باید از نظر ارزش‌های زبانی بررسی کرد

در این نشست یوسف الهی در سخنانی اظهار کرد: شوق پژوهش، آرامش و شکیبایی در کار و همچنین برقراری ارتباط مناسب با صاحب نظران، از ویژگی‌های این نویسنده است.

این محقق و نویسنده بابلی خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب شرح اشعار امیر کجوری، در حوزه مازندران شناسی، مسیر یکدستی را طی می‌کند.



همچنین علی کفشگر با اشاره به علامت‌گذاری نشدن واژه‌های عربی در متن کتاب، گفت: امروز دانش‌آموزان در خواندن فارسی مشکل دارند چه برسد به عربی. امیری‌ها هم آوانویسی ندارند

این شاعر و پژوهشگر تصریح کرد: واژه‌نامه آخر کتاب، از ویژگی‌های این کتاب و نیاز کتاب‌های در حوزه مازندران پژوهی است، افزود: کتاب حاضر، این گنجایش را داشت که 20 صفحه واژه‌نامه مازندرانی داشته باشد.

نادعلی فلاح -پژوهشگر-هم در این نشست اظهار کرد: اگر بخش نخست مقدمه این کتاب حذف شود باز هم هیچ ایرادی به آن وارد نیست.

محمدصالح ذاکری -پژوهشگر و تهیه کننده صداوسیمای مازندران- در این نشست با بیان این که بهتر بود برای جلوگیری از اغتشاش ذهنی و گمراه نشدن خواننده ها عنوان کتاب "امیری کجوری" انتخاب نمی شد، تاکید کرد: ما چند امیر در ادبیات کلاسیک مازندران داریم و بر سر امیرپازواری هم مناقشه وجود دارد.

قاسمی -دیگر محقق حاضر در نشست- نیز در سخنانی گفت: وقتی همه از عنوان امیر پازواری استفاده می‌کنند حالا یک اسم دیگری به عنوان امیر کجوری مطرح شده و این نویسنده، گفتمان جدیدی را مطرح کرده است.

وی ادامه داد: شاید از معضلات ما این باشد وقتی فردی گفتمان جدیدی را مطرح می‌کند با آن مخالفت می‌شود. نیما هم درگیر همین مسئله شد.



زین‌العابدین درگاهی در این نشست اظهار کرد: این کتاب را باید از نظر ارزش‌های زبانی بررسی کرد.

این نویسنده و پژوهشگر  افزود: چون متون مکتوب اعم از نظم و نثر مازندرانی به 500 صفحه هم نمی‌رسد.

وی گفت: بخش پایانی کتاب، در پیوست‌ها مقایسه‌های تطبیقی انجام داده که اقدام مناسب و گامی به جلو است.

گفتنی است کتاب شرح اشعار امیرکجوری را میرزامحمد بن سلیمان طبیب تنکابنی(صاحب قصص العلما) نوشته که علی ذبیحی آن را تصحیح کرده و نشر رسانش نوین به تازگی آن را در 104 صفحه انتشار داده است.

محمد بن سلیمان طبیب تنکابنی -فقیه و ادیب اهل تنکابن- بود که سال 1324 یا 1325 قمری در روستای سلیمان آباد تنکابن به دنیا آمد و سال 1302 قمری درگذشت.

 


  • چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394-18:37

    فوق العاده عالی بود. همین که در مازندران پژوهشگرانی اینچنین موفق بدنبال حفظ سنتها و اشعاری که روح مازندران در ان تپیده پای میگذارند جای بسی ستایش است. ارزوی موفقیت روزافزون برای همه مولفین


    ©2013 APG.ir