تعداد بازدید: 10150

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 1 دی 1384-0:0

حوزه اي در کوتنا

معرفي تنها حوزه علميه روستايي مازندران.


حوزه علميه امام جعفر صادق (ع) كه در روستاي "كوتنا"ي قائم شهر واقع است از آغاز فعاليت خود تاكنون توانسته است شخصيت‌هاي سياسي، اجتماعي و ديني بسياري را به جامعه معرفي كند.

حوزه علميه امام جعفر صادق (ع) به‌عنوان تنها حوزه علميه استان مازندران كه در روستا واقع شده است با نظرخواهي از علماي‌شهر و شوراي حوزه علميه قم آغاز به كار كرد.

روستاي "كوتنا در قسمت شرقي شهرستان قائم شهر ‪ ۴۰۰‬خانوار جمعيت دارد.

ساخت اين مدرسه در زمين وقفي مرحوم حاج "ملاعباسعلي سليماني" كه‌از علماي ديني كوتنا به شمار مي‌رفت در سال ‪ ۱۳۵۶‬آغاز و در سال بعد به بهره‌برداري رسيد.

حجت‌الاسلام "محمد سليماني" موسس و مدير اين حوزه در خصوص چگونگي آغاز فعاليت آن گفت: در سال نخست تاسيس اين حوزه، با استقبال چشمگيري روبه رو بود طوري كه ‪ ۳۵‬طلبه در اين حوزه ثبت نام كرده و پذيرش شدند.

وي افزود: در زمان انقلاب حوزه علميه كوتنا در كنار فعاليت آموزشي و فرهنگي فعاليت‌هاي سياسي نيز داشت و طلاب اين حوزه در برگزاري راهپيمايي و فعاليت‌هاي انقلابي و درگيري با سلطنت طلبان نقش اساسي داشتند.

به گفته وي فعاليت طلاب اين حوزه در زمان جنگ تحميلي بافراگيري آموزش‌هاي نظامي و اعزام به جبهه حايز اهميت بود به طوري ‪ ۵۳‬نفر از طلاب اين حوزه شهيد شدند و چهار جانباز قطع نخاعي، دو آزاده و چندين جاويدالاثر نيز از اين حوزه تقديم انقلاب شده است.

سليماني ادامه داد: پس از خريد زمين، مدرسه دوم اين حوزه د رسال ‪۱۳۶۱‬ تاسيس شد كه به نيت ‪ ۷۲‬تن شهيد، ‪ ۷۲‬حجره با ‪ ۱۲‬كلاس در آن ايجاد شده‌است.

وي تصريح كرد: هم اكنون اين حوزه علميه هم چون حوزه علميه فيضيه و خاتم‌الانبيا(ص) بابل داراي امتياز ‪ ۱۰‬است.

مدير حوزه علميه كوتنا خاطرنشان كرد: طلاب اين حوزه پس از گذراندن دروس مسايل و مكاسب، اصول فقه، عقايد و كلام، تفسير، صرف، نحو ومنطق براي ادامه تحصيل و گذراندن دروس خارج به حوزه‌هاي علميه مشهد و قم عزيمت مي‌كنند.

وي با اشاره به پذيرش بيش از دو هزار طلبه علوم ديني در طول ‪ ۲۷‬سال فعاليت اين حوزه يادآور شد: از اين بين افراد تحصيل كرده در اين حوزه بسياري به عنوان مدرس و مولف كتب مشغول فعاليت هستند و تعدادي نيز در نهادهاي مختلف به عنوان مسوول عقيدتي، رايزن فرهنگي، سفير جمهوري اسلامي در ديگر كشورها، نهادهاي سپاه، نيروي انتظامي و برخي نيز در مسند قضاوت مشغول فعاليت هستند.

سليماني تصريح كرد: دكتر "سيدمحمدحسين مختاري" از روستاي المشيرقائم شهر كه در اين حوزه درس خوانده در حال حاضر امام جمعه يكي از شهرهاي انگلستان است و يكي ديگر از طلاب اين حوزه نيز سفير كشورمان در يكي از كشورهاي آفريقايي است.

وي با اشاره به فعاليت طلاب در زمينه ورزش نيز افزود: "صالح‌آبادي" كه از قهرمانان بنام وبين‌المللي تيراندازي است در اين حوزه رشد يافته است.

وي در مورد نحوه پذيرش طلاب گفت: در اسفند ماه هرسال افراد با داشتن سن ‪ ۱۷‬سال و پس از قبولي در آزمون و مصاحبه پذيرفته مي‌شوند وچنانچه برخي طلاب به دلايلي اقدام به نقل مكان كنند مي‌توانند در حوزه علميه همان شهر ادامه تحصيل دهند.

وي تعداد طلاب مجرد اين حوزه را ‪ ۵۵‬نفر و متاهل را ‪ ۴۰‬نفر اعلام كرد.

سليماني افزود: رهبرمعظم انقلاب وحضرات آيات عظام سيستاني، فاضل لنكراني ،ناصر مكارم‌شيرازي، صافي و بهجت شهريه حوزه علميه كوتنا را پرداخت مي‌كنند.

سليماني افزود: هر طلبه مجرد تاسقف ‪ ۳۰۰‬هزار ريال و طلبه متاهل تا سقف ‪ ۵۵۰‬هزار ريال در ماه دريافت مي‌كنند.

هم اكنون ده استاد، چهار كارمند و يكصد طلبه در حوزه علميه كوتنا مشغول فعاليت هستند.(irna)


  • ميثم فيروزجاييپاسخ به این دیدگاه 1 0
    پنجشنبه 27 اسفند 1394-8:51

    حضرت ايه الله سليماني استاد اخلاق اسلامي است . درطي سفرهايي كه با طلاب حوزه با ايشان داشتيم انچنان تواضع وفروتني از خودشان نشان مي داد كه دوستان وهمراهان را غرق خجالت مي كرد.

    • شنبه 7 شهريور 1394-13:52

      ضمن عرض خسته نباشید خدمت همه عزیزانی که در آن مدرسه و در محضر پر خیر و برکت حاج آقای سلیمانی افتخار شاگردی دارند انشاء به لطف حضرت حق سایه آن عزیز بر سر تمامی طلبه ها استمرار داشته باشد.

      • میثم فیروزجایی پاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 15 تير 1394-14:5

        برخورد ورفتار منصفانه آیه الله سلیمانی با مردم باعث شده که خداوندبرغزت ایشان بیفزاید والگویی نمونه برای دیگران می باشند

        • یوسفی المشیری باسلام بنده ازاولین کسانی که واردحوزه کوتناشدیم. افتخارماشاگردی آیة اله سلیمانی. درحوزه کوتنامی باشدانشاءاله موفق. باشندپاسخ به این دیدگاه 3 0
          سه شنبه 21 بهمن 1393-20:41

          • میثم فیروزجایی پاسخ به این دیدگاه 2 0
            پنجشنبه 14 آذر 1392-0:0

            حوزه کوتنا باعث برکات زیادی تستان مازندران شده وبنده افتخار8سال شاگردی محضر آیه الله سلیمانی راداشته ام والگواخلاقی برای همه می باشند با تمام ناملایاتی ازسوی بعضی ها یک بارنشد گله کند و رفتار وبرخوردعالمانه اش باعث شد تاجایگاه والایی دربین علما مازندران داشته باشد

            • از طرف پنج انگشتی هاپاسخ به این دیدگاه 2 0
              شنبه 21 ارديبهشت 1392-0:0

              سلام

              حاج اقا سلیمانی انسان به معنی واقعیه

              همیشه هوای ماطلبه ها رو داره و خطاهای مارو نادیده میگرفت

              • عباس اصغري قائمشهريپاسخ به این دیدگاه 2 0
                شنبه 16 ارديبهشت 1391-0:0

                بسمه تعالي/اينجانب افتخار شاگردي در محضر جناب حاج آقاي سليماني را در آن مدرسه داشتم خدا حفظشان كند. شاگرد كوچك ايشان:عباس اصغري قائمشهري/09128164526

                • چهارشنبه 15 بهمن 1393-10:46

                  باسلام خدمتشما برادر بزرگوار
                  اونی که باید خطاهای مارو نادیده بگیره خداست ؛تو مصداق دچار اشتباه نشید

                • طلبه حوزه سیدمجتبی حسین زادهپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                  با ما نسبت به حاج اقا ارادت خواص داریم من درس زندگی طلبه گی را از حاج اقا اموختم انشاالله خداوند نگهدارش باشد

                  • شنبه 6 اسفند 1390-0:0

                    با کمال تشکر از حاج آقا سلیمانی که در راه آبادانی روستای عزیزمان کوتنازحمات فراوانی کشیده ومقام والایی نزد مردم روستا دارد.

                    • چهارشنبه 4 اسفند 1389-0:0

                      من شنيده بودم كه هزينه تحصيل آقاي سليماني كه مشغول درس در نجف اشرف بود را مرحومان حاجي اصغر بشيري و تيمسار بهزادي پرداخت ميكردند آيا درست است

                      • رضا فلاحیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        پنجشنبه 23 دی 1389-0:0

                        ایت الله سلیمانی با همتی بلند، بسان ایت الله کوهستانی،اثری ماندگار و پر برکت برجای نهاد. او و فرزند برومندش از مفاخر ارزشمند کوتنا ،قائم شهر عزیز،مازندران و کشور بزرگمان می باشند.دوام توفیق،سلامت و حسن عاقبتشان را از خدای بزرگ مسئلت دارم. رضا فلاحی

                        • much watch watch muchپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          شنبه 14 بهمن 1385-0:0

                          بسیار مفید و جالب بوده است

                          • يکشنبه 4 دی 1384-0:0

                            خوش تیپها
                            حوزه رستمکلا - فیضیه مازندران - و ...
                            اونا شهریند؟


                            ©2013 APG.ir