تعداد بازدید: 6615

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 12 دی 1384-0:0

بابل در يک نگاه

نگاهي کوتاه به تاريخ و مکان هاي باستاني بابل


تاريخچه شهر بابل

بابل از شهرهايي است كه در دوران اسلامي نيز وجود داشته و به نام هاي مامطيران، مامطير، بارفروش ده، بارفروش و بابل شناخته شده است. اولين نام اين شهر مامطير بود كه در قرن دهم هجري بارفروش ده در محل آن بنا شد و هنگامي كه محمدخالد حاكم آن بود بازار و عمارتي در آن بنا كرد. درسال 160 هـ .ق مازيار بن قارن مسجد جامع آن را بنا نهاد كه شامل مساجد، عمارت، مدارس، دكاكين، سراها، بيوتات و سايه بود. بارفروش به عنوان مركز تجاري به ويژه در دوره صفوي از رونق، آبادي، وسعت و گستردگي برخوردار شد. شاه عباس اول فرمان داد باغ ارم را در قسمت جنوبي شهر بنا كنند. بابل در زمان فتحعلي شاه قاجار نيز اهميت قابل توجهي پيدا كرد. قبل از انقلاب اكتبر روسيه، بابل از طريق بندر مشهدسر (بابلسر) با كشور روسيه ارتباط تجاري داشت وبه يكي از مراكز مهم بازرگاني استان مازندران تبديل شده بود. بابل امروزي شهري آباد و زيباست.

 

مراکز تاريخي و باستاني

كاخ بابل

ساختمان اين كاخ كه به دوره پهلوي مربوط است، در باغ مصفايي در جنوب بابل قرار دارد و محل فعلي دانشكده پزشكي مازندران است. بناي كاخ دو طبقه است، با اتاق ها و سالن هاي متعدد و مزين به گچبري هاي بسيار زيبا. مصالح عمده ساختمان كاخ را سنگ تشكيل مي دهد ونماي خارجي كاخ، ويژگي هاي خاص و منحصر به فردي دارد كه مشابه آن در كاخ هاي ديگر اين دوره كمتر ديده مي شود.

 

پل محمد حسن خان

در اوايل حكمراني كريم خان زند به سال 1146، محمدحسن خان (جد آغامحمدخان قاجار) كه شهر بار فروش و ساير نقاط مازندران را تصرف كرده و در جنگ بر كريم خان زند پيروز شده بود، برروي رودخانه بابل پل بزرگي احداث كرد كه تا امروز باقي مانده و به پل محمدحسن خان معروف است. اين پل داراي هفت چشمه(طاق) اصلي و دو چشمه فرعي است كه ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است. اين پل با طول 140 متر و عرض 6 متر يكي از پلهاي مهم استان از نظر مسائل اقتصادي و ارتباطي به شمار مي آيد.

 

اماکن زيارتي و مذهبي

بقعه سلطان محمد طاهر

اين بقعه كه در كياكلا واقع شده و مدفن سلطان محمد طاهر از فرزندان امام موسي كاظم(ع) است كه از نظر سبك  معماري به بناي امامزاده يحيي در شهر ساري شباهت دارد. در اين مقبره صندوق چوبي نفيسي قرار دارد كه تاريخ آن به سال 875 هـ .ق مربوط است. داخل مقبرعلاوه بر صندوق چوبي يك قطعه سنگ قبر وجود دارد كه در اطراف آن آيات قرآني به خط نسخ ممتاز حك شده است.

 

امامزاده قاسم ( بقعه آستانه )

بناي تاريخي امامزاده در آستانه بابل، به قرن نهم هجري قمري تعلق دارد. اين بقعه كه مدفن امام زاده قاسم، فرزند حضرت موسي كاظم (ع ) است به بقعه آستانه مشهور است. داخل صحن بقعه دو صندوق نفيس چوبي قرار دارد كه صندوق اصلي آن به تاريخ 888 هـ . ق مربوط است و به دست استاد احمد نجار ساروي ساخته شده است.(farhangsara)


  • سه شنبه 24 مهر 1386-0:0

    ye film az amakene shahre babol mikhastam age momkene be in shomare be man zang bezanid 09173248933 man choon daneshjoo hastam mikham filme babol ro bebaram be shiraz be khanevade neshoon bedam

    • پرویزحاجی آقاتبارپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 29 دی 1384-0:0

      لطفا اطلاعات بیشتری دررابطه با بابل بنویسید

      ضمنا امکان ارسال به دیگران برقرار کنید


      ©2013 APG.ir