تعداد بازدید: 3172

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 5 بهمن 1384-0:0

14 پیشنهاد به دست اندرکاران مسابقات جام جهانی کشتی در ساری

يادداشتي از:محمود زارع- ساری


  ضرورت دارد نیروی انتظامی ساری چند روز جلوتر از زمان برگزار مسابقات طرحهای ترافیکی را به اجرا درآورد تا مردم تقریبا به این وضعیت عادت نمایند و راحت تر بتوانند به کارهای خود برسند.

در حاشیه مکان برگزاری مسابقات تعداد قابل ملاحظه ای از ساختمان پزشکان و مطب اطبا قرار دارد. معمولا این آقایان صبح با خودروهای خویش به محل کار خویش مراجعه و بخش زیادی از حاشیه خیابان را خودروهای بلااستفاده آنها و تعدادی از مغازه داران اطراف اشغال کرده و می کند. خودروهای که تنها برای رفت و برگشت یک یا دوباره همان افراد اختصاص دارد.

 پیشنهاد میشود که پزشکان محترم این یکی دو روز را به پیاده روی بپردازند که برای سلامت آنها خوب است و از آوردن خودرروی خویش خودداری کنند. نمی دانم  چه قدر هزینه برمی دارد که شهرداری اقدام به نصب نمایشگرهای بزرگ در پارک ها و مجامع عمومی کند. معمولا جوانان حوصله در خانه ماندن را ندارند و در بیرون شهر هم اگر جای مناسبی نباشد مسائلی را به وجود می آورند. اقدام به نصب تلویزیون های با صفحه نمایشگر بزرگ در پارک ها می تواند از جهات مختلفی مفید باشد و تمرکز اقشار مختلف مردم و بویژه قشر جوان را به موارد آموزشی و... هم فراهم نماید.

 اگر قبلا در این خصوص اقدام می شد دوستان جوان مان به همراهی دوستان خود در پارک ها به تماشای مستقیم مسابقات مشغول می شدند و از هجوم به ورزشگاهی که جای لازم را ندارد امتناع می کردند.

موضوع دیگر در خصوص بلیت فروشی و تخصیص بلیت به تماشاگران است. چند موضوع در این جا قابل طرح است:

 اول آن که وقتی جا تنگ است و مکان ظرفیت محدودی دارد و از آنطرف موضوع هم با اهمیت میباشد؛ این امکان بوجود می آید که انحرافاتی در تخصیص بلیط بمردم بوجود آید و بازار سیاه و پارتی بازی و امثالهم بوجود آید. از طرف دیگر دست اندرکاران سعی نکنند که بیشتر بلیت ها را به مدیران دستگاه ها تخصیص دهند و مردم عادی که اتفاقا پشتوانه اصلی تر در ورزش ما هستند با کم توجهی مواجه شوند.

 بهتر است در این خصوص ضمن این که برنامه ای منظم ریخته شود مسئولان دقیقا بطور شفاف بگویند که این بلیت ها چگونه توزیع شده یا می شود. واضح است که فرصتی طلايی برای مازندران مهیا شده است که بهتر آنست که از این فرصت به صورت بهینه ای استفاده شود.

 بالاخره مازندران امکاناتی را دارد که به طور انحصاری و خاص می تواند مورد توجه دیگران قرار گیرد. یک پیشنهاد من صنایع دستی روستايیان می باشد که قطعا باعث جلب توجه خاص مهمانان خواهد شد. می توان در مسیر محل مسابقات در جاهای مناسبی غرفه هايی تعبیه کرد و از مهمانان هم دعوت کرد که از آن بازدید داشته باشند. البته میتوان از دیگر موارد ( غیر از صنایع دستی و روستايی ) هم در این باره برنامه ریزی کرد.

 باز از فرصت ايجادشده می توان درخصوص جاذبه های توریستی استان استفاده کرد. یک راهکار می تواند این باشد که سازمان گردشگری یا استانداری مازندران با تهیه جزوات آبرومندی که در آن ضمن قراردادن تصاویر مکانهای مهم توضیحاتی را هم به چند زبان نوشته و در اختیار مهمانان قرار دهد.

راهکار دیگر هماهنگی لازم با خبرنگاران خارجی در این خصوص است. یعنی از قبل تمهیداتی اندیشیده شود تا خبرنگاران خارجی بسهولت از جاذبه های توریستی استان گزارش تهیه کنند. شاید ده ها سال دیگر این امکان برای مازندران فراهم نشود لذا پیشنهاد می شود که باز از این فرصت بعمل آمده در تجلیل از شهدای ورزشکار و همچنین پیشکسوتان مازندرانی اقداماتی تدارک شود.

در قانون یک قاعده ای داریم که معمولا پس از وضع آن حدود پانزده روز برای اطلاع رسانی قرار می دهند تا اتمام حجت شود لذا ضرورت دارد تمامی بخش های این موضوع و به ویژه نیروی انتظامی از قبل اطلاع رسانی کافی و وافی را بنماید تا مردم با سردرگمی مواجه نشوندو ماموران مجبور نشوند با برخوردهای خدای ناکرده آن چنانی و به دور از شان و ادب مردم با آنان مواجه شوند.

 اگر مردم از قبل توجیه باشند اصلا شرايطی به وجود نخواهد آمد که ماموران مجبور به برخوردهای آن چنانی شوند. گاهی مامورین انتظامی متاسفانه با دیدن چند تا از متخلفان معمولا بقیه را هم با این دید نگاه کرده و باصطلاح همه را با یک چوب می رانند. اگر هم از سوی یک شهروندی عکس العملی شود لابد خواهند گفت : " توهین به مامور دولت در حین انجام وظیفه ؟!! "

بالاخره شغل سختی است اما آنها انتخاب کردند و وظیفه دارند که با احترام با مردم مواجه شوند. پیشنهاد می شود که صدا و سیما در صورت امکان برنامه هايی را به زبان انگلیسی در خصوص موضوعات از پیش مشخص شده تهیه نماید و در فاصله حضور مهمانان در ساعاتی مشخص پخش نماید. مطلب دیگر درباره موضوع حق استفاده مردم ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای میباشد که از این فرصت می توان اقداماتی را انجام داد که یک راه می تواند انتخاب شعارهايی خاص و نصب در مکان های خاص می باشد که قطعا خبرنگاران به آن توجه خواهند کرد. شاید بتوان از این شعار در خود مسابقات هم استفاده کرد.

مثلا در پیراهن ورزشکاران این شعار نوشته شود. حالا نه لزوما در لباس مسابقه بلکه در روی گرمکن آنها و یا.... در همین خصوص می توان از یک یا چند ورزشکار قهرمان ما خواسته شود که مدال خود را به طور نمادین به نماینده ای از دانشمندان مراکز انرژی هسته ای اهدا کنند و روی موضوع هم تبلیغات لازم صورت پذیرد .

 ضرورت دارد کشتی گیران ما در این مسابقات نماینده واقعی سابقه و فرهنگ غنی ما باشند و روحیه جوانمردی را فراموش نکنند. قطع و یقین بدانید که برد شما روزی فراموش می شود اما آن چه که فراموش نمی شود اقدامات جوانمردانه ای است که در تاریخ ورزش ما به ویژه ورزشهای پهلوانی ما مواردی را هم داریم. مردم ما از مرحوم تختی تعداد قهرمانی را بیاد ندارند و حتی از این جهت دیگر ورزشکاران از ایشان بیشتر مقام آورده ومدال گرفته اند.

تختی به دلايل خاصی نامدار شد. وقتی در یک مسابقه کشتی مطلع شد حریفش از یک پایش مشکل دارد میگویند مرحوم تختی سعی نمی کرد از این نقطه ضعف او استفاده نماید. این که تحت نام حرفه ای گری دارند ورزش ما را به لجن می کشانند اصلا اقدام درستی نیست.

در ورزش فوتبال دو مورد در یادم است که بد نیست به آن اشاره ای کنم. یکی در یک مسابقه خارجی بود که یک مهاجم وقتی دید دروازه بان حریف زمین خورده است توپ را به بیرون زد و دیگری اتفاقا در یک بازی ایران بود که حریف اروپايی ما وقتی متوجه شد داور اشتباها پنالتی گرفت توپ را به بیرون زدند و این کارهاست که می ماند و مانده است. 

 پس ما مردم از ورزشکاران خویش چنین انتظاری را داریم. شاید مسئولان بخواهند برسم مهمان نوازی هدایائی مثل فرش و... به مهمانان بدهند اگر قصد این کار را دارند پیشنهاد می شود که جزوه هايی هم در رابطه با معرفی جاذبه های توریستی مازندران ضمیمه این هدایا شود تا امکان شناخت مازندران را برای خارجی ها فراهم تر کنيم.

 اقدامات متعدد دیگری هم هست که جهت  اطاله کلام از توضیح آنها خودداری می نمایم. مثلا زمان برگزاری مسابقات مقارن با ماه محرم می باشد و ضرورت دارد توجه لازم به حفظ شعائر اسلامی شود.  یا ممانعت از احتمالا بعضی از افراد یا جریان های سیاسی که بخواهند تمام یا بخشی از فوائد اجتماعی این اتفاق را به نفع خویش مصادره نمایند و یا آن که صدا و سیما از این فرصت بعمل آمده تنها دید تجارتی نداشته و به پخش تبلیغات اعصاب خردکن محصولات مثل پفک و صابون و... در مهم ترین و حساس ترین زمان ها بپردازد.

 به امید آن که حداکثر تلاش البته برنامه ریزی شده مسئولان را شاهد باشیم و خاطره خوشی برای ما و مهمانانمان در این رهگذر در اذهان باقی بماند.

 http://bahoo.blogfa.com

محمود زارع - (mahmood.zare@gmail.com)



    ©2013 APG.ir