تعداد بازدید: 6106

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-11:21

حال موزه ها چطور است؟

نوکنده: ساری موزه دارد، اما در شان مرکز استان نیست

رییس موزه ملی ایران در گفت و گو با مازندنومه: از مازندران که تحصیلکرده های ملی و بین المللی دارد و خودش مهد تمدن و فرهنگ کهن است، بیشتر از این ها انتظار می رود/باید ببینیم چرا همین موزه های موجود در سبد مصرفی خانواده های ما نیست/امیدواریم در سال آینده وضع موزه های مان بهتر شود، یعنی بیشتر به سمت موزه ها برویم و حال آن ها را بپرسیم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: امروز روز جهانی موزه است. جبرییل نوکنده که اهل منطقه چهاردانگه مازندران است، به تازگی به ریاست موزه ملی ایران منصوب شد. نوکنده دارای مدرک دکترای باستان شناسی از موسسه باستان شناسی خاور نزدیک برلین- آلمان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور است. همچنین مدیریت پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان ، پایگاه میراث فرهنگی شهر جرجان و گنبد قابوس و عضویت در کمیته تخصصی شورای عالی ثبت آثار ملی معاونت میراث فرهنگی از جمله سوابق کاری وی به شمار می رود. به مناسبت روز جهانی موزه با رییس مازندرانی موزه ملی ایران گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم.

*می گویند ساری تنها مرکز استانی است که موزه ندارد. تایید می کنید

 ساری موزه دارد، خانه کلبادی هم از نظر بافت معماری و هم مواد باستان شناختی موزه محسوب می شود و در واقع خانه-موزه است، اما این خانه موزه در شان ساری و مرکز مازندران که قدمت زیادی دارد، نیست و بهتر بود که یک موزه بزرگ استانی باید داشته باشیم و صرفا نباید از منظر داده های میراث فرهنگی به آن نگاه کرد. مازندران می تواند موزه ماهی داشته باشد. وقتی از یک موزه بزرگ صحبت می کنیم یعنی موزه ای که بخش های متعدد از جمله میراث فرهنگی را در بر می گیرد و در واقع بازدید از یک موزه بزرگ یک روز وقت ببرد. از مازندران که تحصیلکرده های ملی و بین المللی دارد و خودش مهد تمدن و فرهنگ کهن است، بیشتر از این ها انتظار می رود.

موزه نه تنها در ساری بلکه در همه شهرهای استان می تواند وجود داشته باشد و می توان در هر شهر موزه ای بنا کرد و از فرصت هایی که در هر شهر وجود دارد، موزه ای با عنوان موزه محلی که در همه دنیا نیز عرف است، بنا شود تا بتوان مدل زندگی و فرهنگ کهن آن منطقه و یا شهر را در آن مشاهده کرد.

می توان یک خانه در هر شهر خانه ای را مهیا کرد که مردم امروز را به پنجاه سال گذشته ارتباط دهد. البته مشکل ما تنها وجود موزه در شهرهای استان نیست، بلکه فرهنگ استفاده از آن و اینکه مثلا دیدن خانه کلبادی یک پرستیژ و کلاس برای مردم داشته باشد تا اینکه به خیابان قارن و فرهنگ ساری بروند، ولی از مکانی دیدنی که در چند متری این خیابان ها واقع شده ،خبر نداشته باشند. خانه کلبادی در مکان بسیار خوبی واقع شده است و اگر این مکان نتوانسته برای خیابان ها و محله های اطراف جذابیت داشته باشد و خود را معرفی کند پس حتما یک جای کار ایراد دارد. مسوولان فرهنگی شهر در این مورد مخاطب شناسی نکرده اند.

*پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

فرهنگ استفاده از موزه و علاقه به دیدن مکان های تاریخی به دستگاه های مختلف مربوط است. این گونه نباید تصور شود که همه کارها به دست میراث فرهنگی درست شود. باید تابلوهایی در مسیر فرودگاه و مسیرهای ورودی شهر برای نشان دادن مکان های دیدنی اطراف نصب شود و نقشه مکان های دیدنی تدوین شود. مثلا عباس آباد بهشهر یک مکان ثبت شده جهانی است و در دنیا آن را می شناسند و یک موزه جهانی است ولی چند مازندرانی فرهیخته به صرف بازدید از یک شاهکار تاریخی، از آن دیدن کرده است، بیشتر مردم برای تفریح و غذا خوردن به آنجا می روند و سهم این آثار تاریخی تنها گرفتن یک عکس یادگاری توسط مردم است و در واقع مردم بیشتراز میراث طبیعی عباس آباد بهره می گیرند تا میراث فرهنگی و حتی زباله هم به طببیعت تزریق می کند.

ما باید آنچه را داریم به شایستگی معرفی کنیم و ببینیم چرا همین موزه های موجود در سبد مصرفی خانواده های ما نیست. باید بدانیم که به جز میراث فرهنگی، خیلی از دستگاه ها مکلف هستند که به معرفی آثار فرهنگی و تاریخی هستند.

* 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها ست، حال موزه های مازندران چطور است؟!

همه دنیا در این روز جشن می گیرند و مراسمی دارند که کارشناسان در آن به بحث پیرامون مشکلات و کمبودها می پردازند. آیا موزه ها راهنما دارند، آیا راهنمای آن حقوق می گیرد، نباید حال موزه های مازندران را فقط از مدیر کل آن پرسید بلکه باید از مردم شهر هم پرسید. رسانه ها چقدر کار کرده اند؟ از سال گذشته رسانه ها چند خبر از موزه ها نوشته اند.

امیدواریم در سال آینده وضع موزه های مان بهتر شود، یعنی بیشتر به سمت موزه ها برویم و حال آن ها را بپرسیم. برای بهتر شدن باید هزینه آن را پرداخت کرد.

موزه ملی هم دارای امکاناتی است که می تواند یاری رسان مازندران باشد و می توانیم مواد فرهنگی را که در موزه ملی وجود دارد و متعلق به مازندران است در قالب نمایشگاه به مازندران بیاوریم و البته هرگونه کمکی که از دست ما بربیاید انجام خواهیم داد.  


  • چهارشنبه 27 تير 1397-21:8

    من بعنوان یک مازندرانی افتخار می کنم که در وصف آقای دکتر نوکنده که از کودکی تا کنون ایشان را می شناسم توضیحاتی را خدمت استاد بزرگوارم استاد اسلامی بیان کنم
    آقای دکتر نوکنده نه تنها آکادمیک هستند بلکه همه مراحل این جایی که کار می کنند را طی نمودند و نیک می دانند چه می گویند و اکنون هم پژوهشگر در این زمینه هستند و هم استاد فاخر

    • بهادر نوکندهپاسخ به این دیدگاه
      سه شنبه 16 خرداد 1396-2:38

      رابرت هریسون می گوید :در قرن نوزدهم به موزه ها همچون منابع آموزش و اصلاح نگریسته می شد و در نتیجه رایگان بودند اکنون با آنها به منزله موسسات مالی که می باید خرج خود را در آورند رفتار می شود و در نتیجه ورودیه می گیرند.

      موزه ها و نمایشگاه ها چندین ویژگی از حوزه عمومی را دارند:اصل ورود رایگان به “کاخهای روشنگری” برای مدت درازی محور فعالیت های موزه ها و نمایشگاه های هندی در انگلستان بود.

      چون چنین سازمان هایی کارکردهای حیاتی فرهنگی و آموزشی دارند و لذا دسترسی به آنها می باید برای هر کس بدون توجه به در آمدش آزاد باشد.
      آثار باید آرام آرام و طی فرآیندی صحیح با مطالعه و پیش زمینه فکری عرضه شود و اگر به یکباره همه ی آثار تاریخی به نمایش در بیاید آن اثرگذاری مطلوب را ندارد در ابتدا باید در مرکز استان موزه مانند خانه کلبادی را تشریح کرد و کم کم آثار در آنجا با توضیح قبلی به نمایش گذاشت و بعد نمایش آثار فراوان در چند سال کم کم موزه ها توسعه یافته و در وجوح مختلف و زمان های مختلف تفکیک شود

      • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 12 0
        پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394-9:11

        آقای موزه دار، موزه داری با دکانداری و انبار داری فرق دارد. مشکل همین موزه دارهائی مثل شما هستند که بیشتر به انبار داری فکر می کنند، موزه ساری با بالای ده هزار قطعه مربوط به منطقه خودش چندین کیلومتر باید راهرو و سالن آن باشد، مگر سن پترزبورگ که از نظر تاریخی یک محله ی چاله مسجد ساری هم نمی شود، اگر بدون راهنما به موزه آرمیتاژ بروی گم می شوی و اگر قرار باشد هر یک دقیقه روی یک اثر تاریخی توقف کنی چند سال طول می کشد که تمام آنها را ببینی، تمام روسیه هم یک گوشه تاریخ همین ساری را ندارد، حالا، تمام مازندران بماند، باید از خجالت مسوولین میراث از مردم ما پوزش بخواهند که ساری هنوز موزه ندارد.

        • موزه دار پاسخ به این دیدگاه 1 14
          چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-20:22

          خدمت اقای حسین اسلامی خسته نباشید می گویم دنبال چه موزه ای هستید .شما که همین موزه کوچک را درک نمی کنید چطور انتظار دارید که اقای نوکنده و امثال ان دنبال موزه بزرگتر باشند.همین تعداد اشیای موزه ساری اگر درست معرفی می شد هرگز چنین نمی گفته اید. قدر خانه کلبادی و موزه ساری را بدانید و برای درک درست ان تلاش کنید حتما نوکنده را نمی شناسی که می گویی سیساست زده نباشد. او مدیر تخصصی است و با سیاست کاری ندارد.یک اتاق و یک ویترین هم می تواند موزه باشد.ایا بانک مرکزی ساری تمام پولش را در بازار پخش می کند .موزه حتما مخزن امن دارد و برحسب رعایت برخی استانداردها و مقررات و....به نمایش در می اید و....

          • شاگرد استاد نوکنده از کاناداپاسخ به این دیدگاه 2 13
            چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-11:44

            درود...استاد نوکنده انتصاب شما را صمیمانه تبریک میگویم...وقتی استاد نوکنده عزیز در مازندران بعلت زیز اب زنی و سیاست کثیف بعضی نتونست در میراث استان خودش کار کنه...حالا ازش چه انتظاری دارین...ادم خندش میگره وقتی صحبت از سیاست میشه ببینین تو گلستان چه زحمتهایی کشیده واسه ثبت دیوار گرگان و....حالا یاد نوکنده افتادین من اگه به جای استاد بودم عمرا با مسئولای مازندران و رسانه هاش دم خور میشدم حیفه همچین ادمی با این همه معلومات واسه استان خودش خدمت نکنه وای بر شماها...اقای اسلامی فقط میتونم به شما بگم با بلاهایی که مازندرانیها سر این اقا اوردن نباید ازشون هیچ انتظاری داشته باشید....تاسا کجه دیی اقای اسلامی.

            • دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-21:40

              تبریک به دکتر نوکنده با بت انتصابش و حرف درستی که در بالا زد

              • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 22 1
                دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-18:5

                ساري موزه ندارد،
                آقاي نوكنده خبر ميراثي دارند كه دروغ است، خانه كلبادي انبار روي هم ريخته شده سيزده هزار قطعه اشياء تاريخي بالاي 1500 سال اين ديار است كه سالها دارد در كارتنها خاك مي‌خورد. آقاي نوكنده هنوز از راه نرسيده سياست بازي نفرمائيد. خانه كلبادي كدام اطاق؟ چند اطاق؟ چند قطعه تاريخي در چند ويترين دارد كه اسمش را موزه مي‌گذارند آقاي نوكنده صحّت خواب.


                ©2013 APG.ir