تعداد بازدید: 3363

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-17:33

یک مدرس دانشگاه:

به جای جذاب بودن، مفید باشیم

علیرضا شیری: باید گریستن را یاد بگیریم، نباید بگذاریم بچه‌های ما نسبت به مسائل بی‌تفاوت شوند. اگر از حوادث تلخ، ناراحت نشویم انسانیت را از دست داده‌ایم./ اگر زنی را دوست دارید نشان دهید که او در اولویت نخست شما قرار دارد و برای تان نفر اول است/معلم‌بازی، دادن تذکرات اخلاقی و روان شناسی‌بازی باعث می‌شود زن و مرد از چشم یکدیگر بیفتند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: علیرضا شیری -پزشک، آموزش دیده در حوزه روان شناسی عمقی از دانشگاه آکسفورد و مدرس دانشگاه- در همایش جذابیت‌های زنان و مردان که در سالن اجتماعات اهل بیت ساری برگزار شد، به تشریح عوامل جذب و ضد جذب در رفتارهای زنانه و مردانه پرداخت. این همایش از سری برنامه‌های بنیاد اجتماعی فردای بهتر مازندران بود.

احسان قاسمی -مدیرعامل بنیاد اجتماعی فردای برتر مازندران- در ابتدای این همایش در سخنانی کوتاه اظهار کرد: تاکنون بیش از 6هزار و 500 مخاطب به صورت مستقیم در کارگاه‌های ما آموزش دیدند. این موسسه 60 عضو فعال دارد که به صورت هفتگی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 115 کارگاه آموزشی و 11 همایش بزرگ برگزار کردیم، گفت: کشور کانادا با 40 میلیون جمعیت، 175 هزار سازمان مردم‌نهاد دارد و در کشور ما با جمعیت حدود 80 میلیونی فقط 17 هزار سازمان مردم‌نهاد فعالیت می‌کنند. دولت کانادا 16 میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی دارد چون مردم، کارهای خودشان را انجام می‌دهند.

قاسمی با اشاره به اینکه همواره شعار پیشگیری بهتر از درمان را سر دادیم اما اقدام خاصی انجام ندادیم، تصریح کرد: کارهای داوطلبانه در ایران، اقدامی نو است. هر کسی که عنوان می‌کند مشغول کارهای داوطلبانه است، به نوعی کار فانتزی انجام می‌دهد و کمتر افرادی هستند که در طول هفته مشغول به این نوع فعالیت باشند.

* نمی‌توان برای همه جذاب بود

در این همایش علیرضا شیری با اشاره به اینکه ما افرادی محدود با انتخاب محدود هستیم و انسان برای جذاب بودن باید متاعی داشته باشد، گفت: ظاهر، رفتار، موقعیت شغلی، موقعیت مالی و موقعیت خانوادگی از عوامل تعیین کننده جذابیت است.

وی با تقسیم‌بندی کاربردی جذابیت‌های عمومی و عاطفی، اظهار کرد: آنچه جذابیت عمومی فرد را بالا می‌برد در جذابیت عاطفی فرد هم تاثیر دارد اما عکس این قضیه، کمتر صادق است.

شیری عوامل کلی جذابیت‌های عمومی را چنین بیان کرد:

-این افراد خودباور هستند، کمتر کارهای خودکم‌بینی و یا خودشیفتگی انجام می‌دهند

-خود را پذیرفته و با چهره و قد و میهن خود در آشتی‌اند، تقلا نمی‌کنند که دیگری باشند

-بی‌ادب نیستند

-انسان سالم به دنبال تایید دیگران نیست، دنبال مفید بودن است

-درگیر رسوم کهنه جامعه نیست و به اصول کهن احترام می‌گذارد

-به سادگی می‌گویند اشکالی ندارد ما با هم متفاوت هستیم

-هر ناملایمتی را در زندگی، تهدیدی علیه خود حساب نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای همه جذاب بود، ادامه داد: یقینا برخی هم دافع هستند. کسی که هیچ اصطکاکی با اطراف خود ندارد، متاع و جذابیتی هم ندارد. افرادی که می‌خواهند محبوب همه باشند هیچ فردیتی دارند. در هر محفلی جذب می‌شوند و این مسئله به لحاظ روانشناختی نشان از عدم تعادل و ثبات شخصیت است. به میزانی که جذابیت فرد افزایش یابد، برای بخشی هم دافعه‌اش بالا می‌رود. البته این دافعه‌ها را باید هضم کرد. چون راهزنی بی‌موقع می‌کنند.

  این مدرس دانشگاه با بیان اینکه افرادی که به دنبال خودباوری باشند در فکر بازنده کردن دیگران نیستند و بازی برد برد را برای خود و رقیب می‌خواهند، خاطرنشان کرد: کمال‌طلب‌های منفی اغلب بی‌عمل می‌شوند و رشد نمی‌کنند .

وی با اشاره به اینکه جراحی‌های زیبایی در کشور اسفناک است، ادامه داد: افراد برای خود استانداردهای بالا تعیین می‌کنند و برای رسیدن به آن استاندارد، هزینه اضافه می‌پردازند.

شیری با بیان اینکه افراد جذاب، تنبل نیستند اما با زندگی هم جنگ احمقانه نمی‌کنند و یک جا دستی را می‌کشند، افزود: اینان اصرار نمی‌کنند خود را به همه بقبولانند و چند بعدی هستند. آدم باشخصیت سالم، همیشه خندان نیست چون می‌داند زندگی فراز و فرود دارد. در تجربه‌های تلخ خود اسیر نمی‌شود و نشخوار خاطران تلخ را پیشه نمی‌کند، او با ناکامی‌ها دق‌مرگ نشده و با موفقیت‌ها هم ذوق‌مرگ نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید گریستن را یاد بگیریم، اظهار کرد: نباید بگذاریم بچه‌های ما نسبت به مسائل بی‌تفاوت شوند. اگر از حوادث تلخ، ناراحت نشویم انسانیت را از دست داده‌ایم.

 این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود عوامل ضد جذابیت‌های عاطفی مردانه را این گونه برشمرد:

-بی‌تصمیمی و بلاتکلیفی

-خاله‌زنک‌بازی

-زیاد توضیح دادن و زیاد توضیح خواستن(ممکن است شفاف باشند اما جذاب نیستند)

-نقل مجلس شدن

-به خود نرسیدن و یا به خود رسیدن افراطی

-بی‌توجهی یا پرتوجهی به ظاهر شریک عاطفی

-بی پولی و ابراز مداوم آن به قصد درد دل

-همیشه آره گفتن

-بی‌ادب و یا مودب بودن رسمی

شیری با اشاره به اینکه مرد نباید نداشته‌هایش را به یک زن اعلام کند، خطاب به مردان گفت: حتی اگر دستتان زیر ساتور بود به هیچ زنی در زندگی خود نگویید پول ندارید.

وی عوامل جذابیت مردانه را هم چنین شرح داد:

قاطعیت و مسئولیت‌پذیری

پرهیز از ورود به مسائل زنانه

پرهیز از جزئیات بیهوده

طنز دو نفره به موقع

توجه معقول به بدن و بهداشت

حواس جمعی

پول‌داری و دل خرج کردن داشتن

شیطنت‌های کلامی و غیرکلامی گهگاهی(خصوصی)



شیری گفت: اگر زنی را دوست دارید نشان دهید که او در اولویت نخست شما قرار دارد و برای تان نفر اول است.

وی عوامل ضد جذابیت‌های عاطفی زنانه را چنین برشمرد:

-بی‌ادبی به بهانه صمیمیت

-نق زدن به جای حرف زدن مرتب

-کنترل کردن مرد با زخم زبان

-برای دیگران آراسته‌تر بودن

-مرد را بت کردن و معطل او ماندن

-مقایسه کردن مرد با هر کسی

-تحقیر فضاها و دغدغه‌های مردانه

-دعوت مرد به شنوندگی حرف‌های زنانه

عوامل جذابیت‌های عاطفی زنانه:

-مودب بودن، شیطنت لحظه‌ای

-مشخصا سر اصل مطلب می‌رود و حاشیه‌پردازی نمی‌کند

-صبوری کردن برای مدیریت مرد

-غیر از مرد دغدغه‌های دیگری هم دارد

-افتخار کردن به داشته‌های مرد

-احترام به فضاهای مردانه

وی اظهار داشت: معلم‌بازی، دادن تذکرات اخلاقی و روان شناسی‌بازی باعث می‌شود زن و مرد از چشم یکدیگر بیفتند.

شیری با اشاره به اینکه جذابیت و آراستگی، مادری کردن، بانویی و تلاش و جنگیدن چهار انرژی روانی در یک زن است که باید از تعادل برخوردار باشد، تصریح کرد: جذابیت ژنتیکی نیست بلکه ساختنی است. انتخاب کنیم که به جای جذاب بودن، مفید باشیم.


  • شنبه 2 خرداد 1394-19:56

    سلام به سایت مازندنومه
    ممنون که خبر سمینار رو درج کردید.
    سمینار خوبی بود و استفاده کردم

    • شنبه 2 خرداد 1394-19:54

      سپاس از بچه های بنیاد فردای بهتر که فضایی برای ارائه مطالبی پیرامون خانواده آماده می کنند.

      • رستم زادهپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 2 خرداد 1394-8:41

        با تشکر از بنیاد فردای برتر و جناب آقای قاسمی و همکارانشان ، امیدواریم به منظور تعدیل بخشی از مسائل اجتماعی با تقویت نهادهای مدنی بتوانیم زندگی بهتری را برای یکایک اعضای جامعه پدید آوریم.


        ©2013 APG.ir