تعداد بازدید: 3814

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 3 خرداد 1394-10:40

از فردوسی توسی تا فدایی تلاوکی

5 خبر کوتاه فرهنگی و هنری/پنجمین همایش بزرگداشت استاد سخن پارسی فردوسی توسی+نمایشگاه دل وخاک2+نمایشگاه گروهی نقاشی در بابل+همایش فدایی تلاوکی+همایش سوادکوهی های مقیم تهران


 

مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: این هفته چند رویداد فرهنگی و هنری در استان اتفاق می افتد، از برگزاری همایش ملی فدایی تلاوکی و همایش پنجم بزرگداشت فردوسی گرفته تا افتتاح چند نمایشگاه در گالری های مختلف. در زیر مروری داریم بر مهم ترین رویدادهای فرهنگی و هنری این هفته مازندران.

*سیمرغ توس

پنجمین همایش بزرگداشت استاد سخن پارسی -فردوسی توسی- پنجم خردادماه 1394 برگزار می شود.

این برنامه فرهنگی که سیمرغ توس نام دارد،  ساعت 17 سه شنبه در سالن گردهمایی های کانون امام خمینی، واقع در خیابان فرهنگ بابل برگزار می شود.

* دل وخاک2

نمایشگاه نقاشی علی نوری با عنوان« دل و خاک2» در بابل برپا می شود.

این نمایشگاه از 7 تا 12 خردادماه در نگارخانه آیدا برپاست.

نگارخانه آیدا در بابل، امیرکلا، شهرک فاطری، بن بست 15 قرار دارد.

ساعت بازدید از این نمایشگاه 17 تا 20 است.

*نمایشگاه گروهی در بابل

نمایشگاه گروهی تعدادی از نقاشان برتر استان در بابل برپا می شود.

این نمایشگاه در دو نوبت در گالری پریژای بابل برپاست که در نمایشگاه نخست نقاشانی چون احمد نصراللهی، فریبرز زرشناس، عسکر زمانی، جلال مشمولی، خلیل سماعی، آلیس ورشویی و.. (جمعا 26 هنرمند)حضور دارند.



در نمایشگاه دوم هم هنرمندانی مثل نوید بیژنی، رضا یحیایی، بهروز امیری و...(جمعا" 22 نقاش) شرکت دارند.

نمایشگاه نخست 8 تا 12 خردادماه و نمایشگاه دوم 21 تا 22 خردادماه در بابل، میدان حمزه کلا، کوچه بسیج 11، کوی یاس، نگارخانه پریژا برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه 8 خردادماه برگزار می شود و ساعت بازدید هم 16 تا 21 است.

*همایش فدایی در ساری

همایش ملی بزرگداشت میرزا محمود فدایی تلاوکی (مازندرانی) هفتم خردادماه در ساری برگزار می شود.

60 مقاله به دبیرخانه رسید که پس از ارزیابی توسط داوران، 22 مقاله در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهد رسید. از این تعداد، 10 مقاله برای سخنرانی در روز همایش انتخاب می‏ شوند.

همایش فدایی مازندرانی -شاعر بنام مازندران در دوره قاجار- روز پنج شنبه 7 خرداد 1394 از ساعت 9 صبح تا 18 عصر در شهر ساری و سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار می شود.

*همایش سوادکوهی های پایتخت

سوادکوهی های مقیم تهران هر ساله اقدام به برگزاری همایش هایی می کنند که هدف آن ایجاد شادی و نشاط است و شامل شعر و موسیقی، سخنرانی، تجلیل از مفاخر و چهره های برتر سوادکوه و برنام های دیگر است.

همایش امسال که پنجمین دوره ان است، عصر ششم خردادماه در سالن وزارت کشور برگزار می شود. بلیت این همایش به صورت اینترنتی و از طریق سایت انجمن سوادکوهی های مقیم تهران به فروش می رسد.

 


  • ایرج عرب ساری پاسخ به این دیدگاه 2 0
    سه شنبه 5 خرداد 1394-22:57

    از کنجکاوی و سعایت عزیزمان آقای اسد الله کجوری باید تقدیر کرد که قصدی جز آگاهی ندارند . باید گفت که در جای جای این دیار، استعداد جوشیده است و خواهد جوشید. به ویژه شاعرانی که دلبری خود را بر صفحه سفید ریخته اند تا ما دلبری بیاموزیم . مهم نیست که ملا محمد آلاشتی باشد یا میرزا محمود فدایی تلوکی. نام خدا به وسعت تمام ارزش ها و تمام زیبایی ها ست . ملا محمد ، این شاعر عارف چهار صد منبر هم اگر می رفت کامل نمی شد و هیچ گاه کامل هم نخواهد شد . در راه بی نهایت قدم برداشتن یعنی همیشه در راه بودن چرا که این زیبایی و ارزش همیشه در حال تکثیر است . با عرض احترام بی پایان خدمت این عاشق هنر باید بگویم که به جای مقابله برای تعیین وزن هنری و عرفانی و کنایه ملایمی که زده اند در ابتدا بیایند و میرزا محمود فدایی تلوکی را بشناسند . این همایش شاید عطف تلاش بیست ساله ای است که عزیزی آن را شروع کرده است . دل سوزی شما نسبت به این شاعر جلیل القدر آلاشتی زمانی کامل می شود که او را به مردم بشنا سانید . حتما در روز های آتی به همایش بیایید تا فدایی را بشناسید و امید وارم که همایش بعدی ، همایش تجلیل از ملا محمد آلاشتی باشد که در نهایت ، همه این تلاش ها جلوه دلبر ی های آیینی است .

    • اسدالله کجوریپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 6 خرداد 1394-16:34

      جناب آقای عرب ساروی
      با سلام و سپاس
      به زیبایی کلام و صراحت لهجه تان احترام می گذارم مجال را محال و غریب راهم و اگر توفیق داشته ام خواهم آمد اینجانب قصد کنایه و تحقیر و تقصیر نیستم با زبان الکن خویش بعضی از شخصیت هارا معرفی کردم مشمولی هم شاعر بزرگ آیینی است بی شک بقول شما مازندران که دیار علویان است و خلق خوی اهل این دیار نشات گرفته از سیره نوبا وگان ذریه پیامبر ه باید باشند افرادی که راه و منش و رفتار اولیای دین را بر حسب درک و فهم خویش بیان کنند از دقت نظر آن جناب متشکرم
      با احترام : کجوری نفت چالی

    • ساروی کم سوادپاسخ به این دیدگاه 7 0
      دوشنبه 4 خرداد 1394-9:22

      درست فدایی تلوکی است

      • اسدالله کجوریپاسخ به این دیدگاه 3 4
        دوشنبه 4 خرداد 1394-8:51

        بزرگترین شاعر مقتل نویس مازندران اگر اشتباه نکنم عارف نامی استاد سخن شیخ الخق ملا محمد تقی عشقی آلاشتی است این عالم جلیل القدر اشعاری وزین و در خورتحسین در وصف واقعیات کربلا دارد که هیچ شاعری نتوانسته است در حد او شعر بگوید ملا محمد در سن 30سالگی در یک محفل دینی در ساری بدست .وهابیون مسموم و به شهادت رسید نقل است این شاعر و خطیب توانا چهل منبر رفت و خواست بسم الله الرحمن الرحیم را تفسیر کند در چهل منبر به بسم الله رسید !!!!! او شاعر بلند آوزاه دیار سوادکوه هست :
        ****
        یا :
        مصباح حسن صحر حسین قاسم نالان با دیده گریان
        شد عازم جانبازی کوی شه خوبان با دیده گریان
        مشکوه سراج نبوی عروه الو ثقی
        مرآت کمال علوی بهجه زهرا
        بهرین شرف راز شرف گوهر یکتا
        بنمود زفسطاط طلوع نیر تابان
        با دیده گریان
        متاسفانه نامی از ایشان برده نمیشود اشعار وزین و عاشورایی مرحوم ملا محمد عشقی امروز بدون قرائت آن در دریار سوادکوه و جاهای دیگر مجلس نه آغاز دارد نه پایان
        همچنین مذنب سوادکوهی و اشعار آیت الله ملا امان الله کریمی متخلص به (( ذره )
        یا ذینبا لا یذهب حلمک الشیطان
        من طارق الحسبان ایک والخسرا ن
        جامه مدر در قتل من اجررت مکن نقصان زینب مکن افقان
        آیت الله سید یوسف متخلص به کوچک اهل اصالت بندپی ( شیاده ) و بزرگ و پروش یافته لفور روستای گالشکلا می باشد
        باید ستود اشعار عبدالعطیم زاهدی سوادکوهی را اشعار ش تحت عنوان گلستان محمدی چندین بار به چاپ رسیده است
        جان های محبان بقربان ابوالفضل قربان ابوالفضل
        غیرت به تمام آمده در شان ابوالفضل
        قربان ابوالفضل
        ****
        علت گمنامی این افراد در این هست که اینها شاعران عصر حاضر و نه چندان دور هستند و پشتوانه مالی و تبلیغی نداشته اند
        من در خصوص فدایی تلاوکی چیزی نشنیده ام خب ارزشمند است باید ستود ولی گمنامی بیا نیاوردن آنهایی که در عرصه جهاد و شهادت و واقعه کربلا تفکرات عمیق دینی و مذهبی داشته اند بدور از هیاهوی سیاست و سیاست زدگی اشعاری را ستروده اند د که امروزه برزبانها جاریست نه درباری بودند نه توان مالی داشته اند در
        بیشتر شعرا که از قدیم نامی از خود بدر کرده اند یا درباری بوده اند یا بنیه مالی وحکومتی داشته اند ولی شیخ الحق ملا محمد عشقی ملا امان الله کریمی و مذنب سوادکوهی
        از مدیر کل محترم ارشاد استان و مسولین فرهنگی انتظار می رود در سجایای اخلاقی و توان شعری گفتمان کلامی این منادیان فرهنگ عاشورایی تحقیق و تفحص فرمایند و نگذارند چهره های فرهنگی اصیل دیارمان فراموش شوند

        • سه شنبه 5 خرداد 1394-1:50

          سلام بر جناب کجوری
          اگر از نسخه ی خطی مربوط به این شاعر آیینی آگاهی دارید، لطفا به اطلاع برسانید. شاید فرجی شد و دوستان محقق نسبت به تصحیح و ثبت آثار این شاعر اقدام کنند.
          با تشکر فراوان / حامدی

          • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            سه شنبه 5 خرداد 1394-11:26

            آقای حامدی
            شغل شماچیه سمت تان چیست چه کار ی از دست شما بر می آید ؟ و شمارا باید کجاببینیم

            • چهارشنبه 6 خرداد 1394-8:18

              سلام بنده علاقمند به کار تصحیح نسخه های خطی هستم
              dadyarh@yahoo.com

            • سه شنبه 5 خرداد 1394-11:18

              با سلام متقابل اگر نشانی و آدرس خودت را بدهی برایتان ارسال می کنم یا ایمیل خودت را بگذارید یا شماره تلفن خودت را به آدرس asadolah.kojuri@gmail.com
              همکاری خواهم کرد
              با سپاس : اسدالله کجوری

            • دوشنبه 4 خرداد 1394-22:47

              از این که سوادتان را به رخمان کشیدید سپاسگزاریم.


          ©2013 APG.ir