تعداد بازدید: 2612

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 6 خرداد 1394-18:39

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش:

نبض مدارس را در اختیار گرفتیم

مهرزاد حمیدی: اگر قراراست اتفاقی بیفتد در کف حیاط مدرسه خواهد افتاد/در ازای 12 میلیون دانش آموز 33 هزار دبیر تربیت بدنی داریم/در هزاره سوم کودکان و نوجوانان به سمت چاقی گام بر می دارند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز نشست خبری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در سالن اجتماعات اردوگاه بادله برگزار شد.

در این نشست سیدعلی قاسمی-مدیرکل آموزش و پرورش مازندران- اظهار داشت: در مازندران با احتساب نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان آموزش از راه دور 504هزار دانش آموز داریم که حدود 80 هزار نفردانش آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند.

وی ابراز داشت: 3800 واحد آموزشی در استان داریم که 570 واحد آموزشی غیردولتی است و بیش از 17 درصد دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

قاسمی با بیان اینکه 70سالن ورزشی و بیش از 20 سالن نیمه کاره در دست اجرا داریم، گفت: خوشبختانه ورزش مازندران جایگاه خوبی در کشور دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بحث سرویس های بهداشتی مدارس استان را به عنوان یکی از چالش های اساسی استان عنوان کرد و گفت: با همکاری مسئولان و استاندار مازندران این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز گفت: تمام تلاش ما این است که با همکاری با دستگاه های مسئول از گسترش این آسیب ها جلوگیری کنیم و در این راستا آموزش خانواده ها یکی از موارد جدی است.

*ورود 33 هزار دبیر تربیت بدنی به صورت تخصصی در حوزه ورزش در مدارس

مهرزاد حمیدی-معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش- نیز در این نشست خبری اظهار داشت: از زمانی که آقای قاسمی مسئولیت گرفت در اکثر شاخص ها شاهد ارتقای آمارهای عملکردی بودیم و بنده به نمایندگی از وزارتخانه آموزش و پرورش از او تشکر می کنم.

وی به برنامه ریزی جدید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین انجام خواهد شد.

حمیدی دانش آموز مداری، مدرسه مداری و مشارکت مداری را اصول اساسی و سیاست های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: اعتقاد داریم اگر قراراست اتفاقی بیفتد در کف حیاط مدرسه خواهد افتاد.

وی از حضور و ورود 33 هزار دبیر تربیت بدنی به صورت تخصصی در حوزه ورزش در مدارس خبر داد و گفت: این درس نقطه شروع کودک با مهارت ورزشی است.

این مسئول با بیان اینکه اگر جمعیت 13 میلیونی دانش آموز با مهارت های ورزشی آشنا شوند قطعا آینده ورزش کشور تضمین خواهد شد، افزود: اگر بخواهیم ورزش همگانی و قهرمانی در کشور داشته باشیم باید در 105 هزار مدارس کشور تدریس تربیت بدنی به خوبی صورت پذیرد.

وی با باین اینکه در جهان با پدیده ای به نام فقر حرکتی روبرو هستیم، گفت: در هزاره سوم کودکان و نوجوانان به سمت چاقی گام بر می دارند که پیامدهای آن سستی و کاهلی است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با قیاس آماری تعداد دبیران تربیت بدنی در سال قبل و اکنون اظهار داشت: در 15سال قبل با وجود 19 میلیون دانش آموز تنها 20 هزار دبیر ورزش داشتیم اما اکنون در ازای 12 میلیون دانش آموز 33 هزار دبیر تربیت بدنی داریم.

وی از برنامه های وزارتخانه در راستای تحرک بیشتر دانش آموزان اشاره کرد و گفت: برگزاری المپیاد درون مدرسه ای که بیش از 3.5 میلیون دانش آموز در آن حضور دارند یکی از برنامه های ما است.

حمیدی حیاط پویا و حیات پایا را یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش برای مدارس کشور عنوان کرد و ابراز داشت: ورزش صبحگاهی نیز اول مهرماه در همه مدارس کشور اجرا خواهد شد.

وی از اجرای طرح مدرسه قهرمان در مدارس کشور نیز خبر داد و گفت: طبق این طرح مدرسه ای که تیمش در مسابقات بین مدرسه ای و منطقه ای برنده می شود به مسابقات استانی و کشوری با استفاده از نیروهای کمکی و محوریت تیم همان مدرسه راه خواهد یافت.

*نبض مدارس را در اختیار گرفتیم

حمیدی در ادامه این جلسه به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.

وی در پاسخ بخ سوال خبرنگار مازندنومه که از مشکلات عمده در حوزه آسیب های اجتماعی و برنامه های وزارتخانه برای کاهش این میزان آمارها پرسیده بود اظهار داشت: آسیب های اجتماعی در اجتماع وجود دارد و این آسیب ها در بعضی از مدارس نیز دیده می شود.

وی بیشترین موضوع را تعارضات و درگیری های بین دانش آموزی دانست و گفت: ما برنامه ای را اجرایی کردیم که از مهرماه نبض مدارس را در اختیار گرفتیم، چرا که اگر این بچه ها شاد باشند دچار مشکل نمی شوند.

حمیدی با تاکید بر اینکه امسال مدارس آرام تری داشتیم، گفت: ممکن است بعضی از کُرکُری های درون مدرسه ای وجود داشته باشد اما همه اینها دوستانه بوده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش هم جزیی از جامعه است و جزیره جدایی از جغرافیای کشور نیست، گفت: گرایش به دخانیات و مواد مخدر در کشور وجود دارد که به مدارس هم تسری یافته است.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه زمینه انجام این قبیل کارها مانند قلیان کشیدن در بین خانواده ها وجود دارد، این موضوع در بین دانش آموزان به راحتی پذیرفته می شود و زمینه های ارتکاب آن نیز افزایش می یابد.

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اقدامات وسیعی در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام دادیم افزود: در ابتدا خطرپذیری و مدارس خطرپذیر را در سطح کشور شناسایی کردیم و نقشه خطرپذیری استان ها را شکل داده ایم.

وی گفت: در سنین خطرپذیری کتاب هایی برای بچه ها تدوین شده است، کتاب مطالعات اجتماعی برای پایه های 7و8و9 و کتاب سبک زندگی برای دانش آموزان دیگر طراحی که یک میلیون نسخه از آن نیز چاپ شده است.

این مسئول ادامه داد: یک کتاب دیگر در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیز تنظیم و چاپ شده است که همه دانش آموزان به عنوان درس های اصلی ان را می خوانند.

حمیدی با بیان اینکه در جلسات اولیا و مربیان دانش آموزان نیز کارشناسان آسیب های اجتماعی صحبت می کنند، افزود: سه نشریه وسیع آموزش والدین به نام پیشگیری نوین، آموزش معلمان و آموزش دانش آموزان چاپ و توزیع می شود.

وی از طرح ارجاع دانش آموزان تحت آسیب به کارشناسان آسیب های اجتماعی خبر داد و ابراز داشت: نمایشگاه های سیاری هم در مدارس تهیه شده است که دانش آموزان با این آسیب ها اشنا شوند.

حمیدی همچنین گفت: در وزارت آموزش و پرورش، اداره کل مبارزه با آسیب های اجتماعی داریم که در استان ها نیز شکل گرفته است و کمیته پیشگیری در استان ها به ریاست مدیران کل برگزارمی شود که ارتباط تنگاتنگی نیز با مسئولان و استانداران دارند.

وی از برگزاری جشنواره نوجوانان در این حوزه نیز خبر داد و گفت: دانش آموزان آثار خود در حوزه کاریکاتور، فیلم کوتاه، عکس و روزنامه نگاری می توانند ارائه دهند.

حمیدی با بیان اینکه درست است که دیوار آموزش و پرورش کوتاه است و همه توپ ها به زمین آموزش و پرورش پرتاب می شود، افزود: پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند یک کار فرهنگی بسیار گسترده و وسیع است که یک حلقه آن مرتبط با آموزش و پرورش است.



    ©2013 APG.ir