تعداد بازدید: 2237

توصیه به دیگران 1

شنبه 8 بهمن 1384-0:0

پول وده!

باستان شناسان در حالي درخواست دومين فصل کاوش محوطه باستاني لفورک را به مسئولان سد البرز و سازمان آب منطقه اي ساري ارايه کردند که آنها هزينه هاي فصل اول کاوش را پرداخت نکرده اند.



«مهدي عابديني»، سرپرست قائم شهري هيات باستان شناسي لفورک مازندران- با اشاره به اولين فصل کاوش هاي باستان شناسي گفت: «کاوش هاي باستان شناسي در لفورک بر اساس تهديد سد البرز که اين محوطه را غرق مي کند آغاز شد. از ابتدا قرار بود تا اين گورستان با بودجه اي که توسط آب منطقه اي استان مازندران تامين مي شود کاوش شود، اما بد قولي هاي آب منطقه اي از يک سو و اهيمت کاوش از سوي ديگر سبب شد تا خود هيات باستان شناسي اعتبارات کاوش را تامين کند.»
او در ادامه گفت: «در حال حاضر حدود يک سال از پايان اولين فصل کاوش مي گذرد اما سازمان آب منطقه اي که ملزم به پرداخت هزينه هاي کاوش بوده است، حتي اندکي از آن را نيز پرداخت نکرده است و با وعده هاي هر روزه موعد پرداخت را به تاخير مي اندازد.»
گورستان لفورک در مسير آبگيري سد البرز قرار گرفته است و طبق مصوبات قانوني کاوش در اين محوطه باستاني مي بايست با هزينه هاي سد البزر تامين مي شده است.
کاوش در اين گورستان باستاني اوايل ارديبهشت ماه سال جاري انجام گرفته است و به دليل پرداخت نکردن  به موقع مسئولان سد، کاوش تا هفته ها راکد باقي مانده بود. از آن جايي که گورستان لفورک با آبگيري سد البرز غرق مي شود، هيات باستان شناسي کاوش را در اين گورستان آغاز کرد و سازمان آب منطقه اي نيز قول پرداخت هزينه هاي کاوش را داد اما تا اين لحظه حتي مقداري از هزينه ها پرداخت نشده است.
کاوش هاي باستان شناسي در گورستان باستاني لفورک آن را به يکي از مهمترين محوطه هاي باستاني کشور بدل کرد. در اين گورستان بقاياي اسکلت هايي کشف شد که با پوششي از سفال تدفين شده بودند و مشابه آن در هيچ يک از محوطه هاي باستاني دوره عصر آهن ديده نشده بود.
گورستان باستاني لفورک در نزديکي روستاي لفور مازندران واقع شده است و يکي از مهمترين گورستان هاي باستاني کشور محسوب مي شود. بقاياي اسکلت بدست آمده از اين گورستان متعلق به نژاد سر داراز هاي کامل بوده است که امروز ديگر اين نژاد کمتر در استان مازندران ديده مي شود.(chn)


©2013 APG.ir