تعداد بازدید: 2495

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 11 بهمن 1384-0:0

هويت

مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسى دانشگاه تربيت مدرس با همكارى دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام سلسله نشست هايى تحت عنوان «هويت ايرانى» برگزار مى كند. دبير اين نشست ها دكتر مصطفى گرجى -پژوهشگر آملي-است.


 گرجى متولد ۱۳۵۱ آمل دكتراى زبان و ادبيات فارسى به عنوان مدرس در دانشگاه هاى كشور تدريس مى كند، و به عنوان محقق در حوزه ادبيات فارسى دو طرح پژوهشى تحت عنوان «بررسى مؤلفه هاى گفت وگوى فرهنگ ها در ادبيات فارسى» و «نقد و تحليل مؤلفه هاى بومى گرايى در ادبيات داستانى معاصر» در فاصله ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ را براى چاپ آماده كرده كه به صورت كتاب منتشر مى شود. ضمن اين كه دهها مقاله تحقيقى و پژوهشى در مطبوعات كشور به دست چاپ سپرده است.
\ آقاى گرجى سلسله نشست هايى كه از سوى دانشگاه تربيت مدرس تدارك ديده شده در چه زمان هايى و حول چه محورهايى برگزار مى شود و همكارى شما با دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام شامل كدام نشست ها مى شود؟
> پيرو مذاكره اوليه مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسى با دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام سلسله نشست هايى با عنوان «هويت ايرانى» برگزار مى شود. پس از نظر خواهى از انديشمندان اين حوزه قرار بر اين شد كه اين نشست ها با گرايش چند محور (ادبيات و هويت، سياست و هويت، رسانه و هويت، علوم اجتماعى و هويت ايرانى و ...) برگزار شود كه اولين نشست از اين مجموعه با عنوان «هويت ايرانى و ادبيات معاصر» دوشنبه در دانشگاه تربيت مدرس دانشكده علوم انسانى سالن شكويى برگزار شد. اعضاى هيأت علمى مركز تحقيقات تصميم گرفتند محور يادشده را با دو گرايش اصلى و يك محور جنبى برگزار كنند. محور نخست اين نشست رمان و هويت ايرانى و محور دوم شعر معاصر و هويت ايرانى و محور جنبى عرفان و هويت ايرانى نام گرفت.
\ محور جنبى اين نشست چه خواهد بود و موضوع سخنرانى چيست؟
> در اين محور استاد مصطفى ملكيان در زمينه نقش عرفان اسلامى در تبيين مسأله هويت با عنوان «هويت پويا و هويت ايستا» سخنرانى خواهند داشت.
\ اولويت محور سخنرانى ها يا موضوع نشست ها برچه اساسى تعيين شد؟
> مسأله هويت به عنوان يكى از مسائل اساسى بشرى در هر دوره اى و در هر كشورى مطرح بوده كه در عصر حاضر به دليل پديده ها و پيامدهاى فرهنگى و سياسى و اجتماعى برجسته تر شده است. ادبيات معاصر به ويژه رمان به عنوان پديده اى كه به دنبال تحولات فرهنگى و اجتماعى خود را نشان داده مى تواند منعكس كننده و مجلاء بسيارى از مسائل هويتى ما باشد.
به عبارت ديگر اين نوع ادبى (ژانر) آيا توانسته است بخشى يا تمامى از هويت ما را بازتاب دهد و يا اينكه اين امكان را يافته است كه هويت ساز هم باشد؟
يا شايد براى مخاطبان اين سؤال مطرح باشد كه آيا رمان معاصر مى تواند منعكس كننده مسائل هويتى ما باشد؟ در پاسخ بايد گفت كه بله، رمان معاصر هم مى تواند تجلى بخشى از هويت ما در وهله اول و سازنده بخشى از هويت ما در وهله دوم باشد.(iran-newspaper)

  • amir reza heidariپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 25 بهمن 1384-0:0

    من مشتاق به همكاري با شما هستم . من را در جريان بگذاريد.


    ©2013 APG.ir