تعداد بازدید: 2502

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 11 بهمن 1384-0:0

شاهي که من ديدم

معرفي کتاب"رضاشاه و ديدگاه ها (خاطرات)"پژوهش و تأليف کيوان پهلوان،محقق سوادکوهي.


پهلوان بعد از تاليف کتاب هاي"فرهنگ و آداب و رسوم الاشت و سوادکوه"و"رضا شاه از الشتر تا الاشت"،اثر تازه خود را هم انتشار داد:

نام کتاب:"رضاشاه و ديدگاه ها (خاطرات)/."پژوهش و تأليف: كيوان پهلوان/ ناشر: خاور زمين/ ۴۲۴ صفحه، وزيري/ با جلد سلفون/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۴۵۰۰ تومان.


كتاب رضاشاه و ديدگاه ها (خاطرات) مجموعه اي از خاطراتي است كه نويسنده در تحقيقات خود از بستگان، آشنايان و افرادي كه به نوعي خاطراتي را شنيده و يا اين كه خود با آن مواجه بودند، ثبت كرده است. همان طور كه از نام كتاب برمي آيد، زندگي سياسي و شخصي رضاشاه و حتي خاطرات افرادي كه در زندگي او نقش داشته اند، در اين مجموعه گردآمده است. خاطرات به گونه اي جمع آوري شده كه خواننده نه تنها مي تواند با ويژگي هاي شخصيتي رضاشاه آشنا شود، بلكه به شرايط اجتماعي ۲۰ سالي كه او حكومت كرده است، نيز پي مي برد.
مؤلف در مقدمه كتاب مي نويسد: رضاشاه نيز يكي از شاهان ايراني است كه وارث حكومت هاي استبدادي دو هزار ساله است و نمي توان وي را از ديگر پادشاهان مستثني كرد. انقلاب مشروطه روي داد تا اراده مردم را جايگزين كند، اما اين نتوانست فرهنگ استبدادي دو هزار ساله را ريشه كن سازد. تنها رضاشاه مستبد نبود، افراد پيرامون او چون رشد يافته همان فرهنگ استبدادي و شاهي بودند، خود به خود شاه را كه از لحاظ رواني روحيه اي ستمگر داشت، به سوي ديكتاتوري سوق مي دادند. رضاشاه پرورده تفكر استبدادي اعوان و انصار خود نيز هست. اگر به خوبي دقت كرده و تك تك ياران و عاملان به قدرت رساندن رضاشاه را بررسي كنيم، در خواهيم يافت كه آنها خود روحيه ديكتاتوري داشتند.
نويسنده سعي دارد خارج از مقدمه وارد قضاوت تاريخي نشده و فقط چهره هاي متفاوت و چند لايه رضاشاه را از زبان ديگران به تصوير كشد.



    ©2013 APG.ir