تعداد بازدید: 2190

توصیه به دیگران 1

شنبه 15 بهمن 1384-0:0

قهرمانان این حماسه بزرگ، نه بازیگر که بازیچه‌اند

به بهانه اجرای اپرای عروسکی "رستم و سهراب" بهروز غريب پور.


 در دوران صدو پنجاه ساله پادشاهی کیکاووس وقایع هولناک بی شماری اتفاق می افتد. این شاه شوم در آغاز پادشاهی خویش علی رغم پندهایی که زال به وی می دهد به مازندران یورش می برد اما توسط دیو سفید کور می شود. رستم به قصد نجات وی و سپاهیانش از هفت خوان می گذرد . شیر و اژدها و زن جادو و ارژنگ دیو را می کشد . گوش دشتبان نگونبختی را از بیخ بر می کند تا در خوان هفتم بر دیو سفید ظفر یابد، کاووس و سپاه ایران را نجات بخشد . پس از تسلط بر مازندران جنگ با بربرها، هاماوران و مصر را می بسیجد و با سودابه دختر شاههاماوران ازدواج می کند .

خیره سری او موجبات جنگ های طولانی میان ایران ، هاماوران ، مصر و توران را باعث می شود . رستم ، یگانه نجاتبخش است. کاووس توسط ابلیس فریفته می شود . هوس پرواز می کند و در سرزمین آمل سقوط می کند.

سوی بیشه چین آمدند / به آمل به روی زمین آمدند

پیکارهای خونینی میان ایران و توران تداوم می یابد . رستم بر ایشان چیره می شود ، "الکوس" را می کشد و راه ایران را در پیش می گیرد. با انگیزه شکار، تقدیر او را به سمت سمنگان هدایت می کند تا با یاری وی غم انگیزترین داستان شاهنامه را رقم بزند.دنباله مطلب را اين جا بخوانيد:http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=280374



    ©2013 APG.ir