تعداد بازدید: 6373

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 17 بهمن 1384-0:0

نقش مازندران در اقتصاد کشور(دام و طیور)

يادداشتي از:محمودزارع-کارشناس اقتصادکشاورزي،ساري( بهره پنجم )


 ارزش تولیدات سالانه دامپروری استان مازندران بالغ بر 5500 میلیارد ریال است که این رقم به خودی خود بیانگر نقش و اهمیت این زیر بخش از مجموعه بخش کشاورزی است. مهم ترین مسئله در این زیربخش نقش این رشته از فعالیت در اشتغال است، به طوری که در حال حاضر چیزی بیش از 130.000 نفر از مردم مازندران به طور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت دامپروری اشتغال دارند.

 نگاهی به نقش و میزان سهم یا حضور مازندران در این زیر بخش در کشور ( مقایسه با کشور ) ما را بی نیاز از توضیح اضافی در اهمیت و توجه به سرمایه گذاری در این زمینه می کند: استان مازندران در تولید جوجه یک روزه در کشور رتبه اول را داراست.

تولید استان در این زمینه در سال 82 معادل 269.501 هزار قطعه بوده که در همین سال کل تولید کشور حدود 1000 میلیون قطعه بوده است؛ یعنی حدود 27 درصد از تولید جوجه یک روزه کشور را مازندران داراست.

در زمینه تولید گوشت سفید ( مرغ ) رتبه استان در کشور ؛ دوم است. کل تولید سالانه کشور حدود 9/1103 هزار تن و کل تولید مازندران هم 122.158 یعنی بیش از 11 درصد از تولید گوشت سفید در اختیار مازندران است. در خصوص تولید تخم مرغ هم سالانه در کشور چیزی حدود 57/628 هزار تن تولید داریم که مازندران در این زمینه سالانه بیش از 13.825 تن را به عهده دارد؛ یعنی بالغ بر 2 درصد که در این زمینه باید بیشتر کار شود.

در زمینه تولید عسل استان مازندران دارای رتبه پنجم در کشور می باشد یعنی بیش از 6 درصد از عسل تولیدی کشور در مازندران صورت می پذیرد. تولید کل کشور حدود 29 هزار تن و تولید مازندران حدود 1800 تن در سال. در زمینه تولید گوشت قرمز هم استان مازندران دارای رتبه چهارم کشوری است و بالغ بر 7 درصد از گوشت قرمز کشور در مازندران تولید می شود.

تولید کل کشور حدود 750 هزار تن و تولید مازندران حدود 54 هزار تن در سال است. سهم مازندران در تولید شیرخام هم درخور توجه بوده به طوری که در کشور در رتبه چهارم می باشیم و نزدیک به 10 درصد از کل شیر خام تولیدی کشور در استان مازندران تولید می شود.

 تولید کشور حدود 6.316 هزار تن و تولید مازندران هم بالغ بر 580 هزار تن در سال می باشد . سالانه در کشور بالغ بر 1.795 هزار تن کنسانتره دامی تولید می شود که بیش از 5/4 درصد از این مقدار در مازندران (یعنی بالغ بر 81 هزار تن) تولید می شود.

 ضمنا در خصوص توزیع شیر یارانه ای از 1200 هزار تن شیر توزیع شده یارانه ای در کشور مازندران بالغ بر 52 هز ار تن را به عهده دارد؛ یعنی چیزی حدود 5/4 درصد .

 این خلاصه ای از آمار و ارقام مربوط به زیربخش دام و طیور استان مازندران بوده است که به روشنی بیانگر اهمیت این رشته از فعالیت ها در اقتصاد کشور می باشد؛ به طوری که خوشبختانه کشور در تولید محصولات دام و طیور به مرز خود اتکايی رسیده است و در آستانه خودکفايی کامل قرار دارد که باید با توجه بیشتر دولت به این بخش ان شاء الله به بی نیازی کامل در این رابطه برسیم.

در شرائط کنونی براساس یک برآورد حجم سرمایه گذاری دامپروری استان بالغ بر 5000 میلیارد ریال است. خوشبختانه استان مازندران تنها استان در کشور است که چرخه صنعت طیور آن در زمینه تولید گوشت سفید مرغ کامل است. با این توصیف در زمینه صنعت دام و طیور باید ما در چشم انداز آتیه خود و در برنامه ریزی های آینده خود به صنایع پایین دستی و مرتبط با آن بیندیشیم و برنامه ریزی های لازم را در ایجاد و استقرار صنایع تبدیلی مربوط به این زیر بخش به طور جدی بپردازیم تا ضمن آن که ارزش افزوده این بخش به طور کامل به تولید کنندگان برگردد در زمینه صادرات آن نیز برنامه ریزی کنيم. اقدامی مانند استقرار صنایع مربوط به بسته بندی صنعتی محصولات و ... که باید از طریق استقرار این صنایع به ویژه در نواحی صنعتی اقدامات جدی ای صورت پذیرد.

 http://bahoo.blogfa.com

محمود زارع - (mahmood.zare@gmail.com)


  • دکتر خورشیدیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 14 آذر 1386-0:0

    دوست گرامی جناب آقای مهندس زارع
    سلام
    با اجازه از متن تهیه شده توسط جنابعالی استفاده نمودم تا آنرا در فصلنامه تخصصی "دامداران مازندران" چاپ نمایم.

    با احترام-دکتر خورشیدی : سردبیر نشریه دامداران مازندران


    ©2013 APG.ir