تعداد بازدید: 2848

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 18 بهمن 1384-0:0

روزگار غريبى است نازنين

با بهروز صاحب اختيارى،نويسنده ومنتقد نوشهري( ساير محمدى)


«عبيد طنزآور بزرگ ايرانى» و «شاعر كوچه خاطره ها»، «زنده انديشان به زيبايى رسند» و «شاعر شبانه ها و عاشقانه ها» عناوين يادنامه هاى عبيد، فريدون مشيرى، اميرحسين آريانپور و احمد شاملوست كه به اهتمام بهروز صاحب اختيارى چاپ و منتشر شده است. ضمن اين كه كتابى در بررسى شعر شاملو به نام «روزگار غريبى است نازنين» منتشر نمود. بهروز صاحب اختيارى متولد ۱۳۳۲ نوشهر فارغ التحصيل رشته مديريت در حوزه شعر، داستان، مردم شناسى و فلسفه نيز آثارى آماده چاپ دارد كه «پروين يا فروغ» مقايسه آراى مردمى و قضاوت در شعر و شعور اجتماعى اين دو شاعر يكى از آنها است. «منتقدى جسور و بى حوصله» يادمان جلال آل احمد، «جانب آبى حقيقت» يادمان سهراب سپهرى، «ناگهان صدايى مرا گفت» يادمان اخوان ثالث، «دايرة المعارف فروغ» و «انديشه سياسى دينى در تشكيل حكومت موعود» از جمله آثار در دست چاپ اوست. ضمن اينكه دو مجموعه شعر سپيد و نيمايى به نام «اگر كه برخيزد مرد عامى» و «تا بى نهايت انديشه هاى عشق» و يك مجموعه داستان كوتاه به نام «در خيالم تو بودى» و پژوهش مردم شناسى به نام «پژوهشى در زندگى و تاريخ تركمن هاى ايران» آماده چاپ دارد.
> آقاى صاحب اختيارى، شما در چه زمينه اى قلم مى زنيد؟ چرا كتابى به عنوان يك اثر تأليفى منتشر نمى كنيد؟
\ من از اوايل دهه شصت با ماهنامه كيهان انديشه همكارى ام را آغاز كردم و در اين نشريه كار نقد فلسفى در زمينه تصوف و عرفان انجام مى دادم. بعد از آن هم در روزنامه اطلاعات و فصلنامه كرمان شناسى به صورت موردى مطالب خودم را چاپ مى كردم. چاپ اين مقالات فلسفى به صورت كتاب البته فكر خوبى است اما من هنوز در اين مورد تصميم نگرفتم. البته دو مجموعه شعر و يك مجموعه داستان آماده چاپ دارم.
> «يادمان عبيد زاكانى» را در چه سالى منتشر كرده ايد؟ مى دانيد كه مدت ها آثار عبيد زاكانى از دسترس جامعه به دور بود.
\ در اين كتاب هيچ اثرى از عبيد چاپ نشده، بلكه درباره عبيد است، يعنى تمام بررسى ها و كاوش ها و نقد و نظرهايى كه در مورد زندگى و آثار عبيد زاكانى از سال ۱۳۱۵ تا سال ۱۳۸۰ صورت گرفته، شامل ۳۸ مقاله و مطلب است كه در اين كتاب آورده ام. از پرويز ناتل خانلرى گرفته تا رشيد ياسمى و سعيد نفيسى و ادوارد براون و ذبيح الله صفا و پورجوادى و على اصغر حلبى و... اين مطالب به همراه سه -  چهار قطعه شعر در وصف عبيد زاكانى به همراه مقدمه اى كه نوشته ام در اين كتاب چاپ شده است.
> در كتاب «يادمان اخوان» چه كسانى مطلب نوشته اند؟ مى دانيد كه پيش از اين هم يادنامه هايى براى اخوان به صورت كتاب منتشر شده بود.
\ تاكنون فكر مى كنم سه يادنامه راجع به زنده ياد اخوان ثالث چاپ شده است كه يكى را آقاى مرتضى كاخى منتشر كردند، با وجود اين تعدادى از دوستان اهل قلم مطالبى پيرامون اخوان و آثارش داشتند كه من آنها را جمع آورى و تدوين كردم. در بين اين مطالب از شاملو گرفته تا ديگر دوستان شاعر نويسنده كه نوشته هايشان در جايى چاپ نشده و يا در نشريات فارسى زبان خارج از كشور چاپ شده و از دسترس مردم دور بوده، يا در نشريات گمنام شهرستان ها منتشر شده كه همه اينها در اين كتاب خواهد آمد.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir