تعداد بازدید: 3031

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 18 بهمن 1384-0:0

کرناي غم

"كرنازني" ازسنت‌هاي اصيل مذهبي و ريشه‌دار مناطق غرب مازندران است كه با آغاز ماه محرم شروع شده و تا روز هفتم شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفايش ادامه دارد.


كرنازني در واقع نوعي وسيله اعلام برپايي مراسم سينه‌زني و نوحه‌خواني براي بزرگداشت شهداي كربلا در روزهاي مختلف اين مناسبت محسوب مي‌شود.

اين آداب و رسوم سوگواري ويژه خاص اين منطقه بوده است و پس سالها صداي كرنازنان همچنان به گوش مي‌رسد.

اهالي اين منطقه همچون ساير مناطق كشور با برپايي اين آيين و با حضوردر تكايا، مساجد، حسينه‌ها و امام‌زاده‌ها و با راه‌اندازي دسته‌هاي عزاداري عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهيدان ابراز مي‌دارند.

مردم اين منطقه با شنيدن آهنگ دلنشين و حزن‌آور كرنا در مجلس عزا حضور مي‌يابند.

اغلب كرنازنان نسبت خويشاوندي با هم دارند كه سابقه آن در برخي از مناطق نظير آخوندمحله، نارنج بن، طالش محله فتوك و سادات شهر رامسر بس طولاني و به چندين قرن هم مي‌رسد.

محقق ونويسنده كتاب تاريخ و جغرافياي تاريخي رامسر دراين زمينه مي‌گويد:
كرناچيان فعلي از بازماندگان و تبار كرناچيان پيشين هستند كه كرنازني را نسل به نسل به ميراث بردند و جملگي آنان از دودمان مسگران مي‌باشند.

حجت‌الاسلام "سيد محمدتقي سجادي" افزوده است: كرنازني در برخي از مساجد شهر رامسر نظير آخوند محله قدمتي ديرين دارد و كرنازنان به‌صورت دسته‌جمعي در محوطه اين مسجد در شبهاي محرم و در روزهاي تاسوعا و عاشورا، سوم، هفتم امام حسين(ع) كرنا مي‌نواختند.

وي خاطرنشان كرد: هيات كرناچي متشكل از دو سركرناچي بود، ابتدا رهبري كرناچيان مي‌نوازد و يا امام مي‌گويد و كرناچيان آهنگ ياامام حسين مي‌گويند و گروه آنان مركب از پنج الي هفت نفر است.

اين محقق تصريح كرده است: همچنين در ايام محرم كرناچيان پس از گذر از محلات و امام زاده‌هاي شهرستان، موقعي كه وارد قبرستان مي‌شوند بر مزار جواناني كه در آن سال ديده از جهان فرو بسته‌اند لحظاتي كرنا مي‌نواختند.

"فرهاد مرادخاني" يكي از كرناچيان رامسر گفت: از سن ‪ ۱۰‬سالگي يعني حدود ‪ ۳۲‬سال به كار كرنا نواختن مشغول است كه اين كرنازني در ماه محرم در قالب گروه مسجد ميرعبدالباقي آخوند محله رامسر انجام مي‌پذيرد.

وي گفت: گروه ما مركب از ‪ ۱۰‬نفر است كه در شب هفتم محرم به مسجد جامع شهر، شب هشتم به امام‌زاده سيد حسين لپاسر، بعدازظهر تاسوعا به‌امام زاده آقا سيدمحمد اشكونكوه و درعاشورا نيز به مناطق چون تنگدره، توين، طالش - محله و شاهمنصور محله مي‌رويم.

وي يادآورشد: در گذشته كرنازني بيشتر رايج بوده و درمناطق رمك ، سادات شهر و بريش نيز گروههايي فعال بودند.

اين روزها در اكثر محلات غرب مازندران مراسم سوگواري سالار و سرور شهيدان اباعبدالله حسين(ع) وياران باوفايش با برپايي دسته‌هاي سينه‌زني و زنجيرزني در تكايا، مساجد و امام زاده‌ها با شور و حال خاصي در حال برگزاري است.(irna)



    ©2013 APG.ir