تعداد بازدید: 2697

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 10 خرداد 1394-23:3

کرایه هایی که گرد می شود!

این حربه یعنی بهانه نداشتن پول خرد و هم چنین افزایش خودسرانه و گرد کردن کرایه به سمت بالا، ابتدا از25 تومان شروع شد و بعد 50 و فعلا به 100تومان رسیده است. راننده ها کرایه 400 تومانی را گرد می کنند و 500 تومان رند از مسافر می گیرند!


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فاطمه عربی: گاه اخلاق اجتماعی و آداب دینی در جامعه، ذبح زیاده خواهی های ما می شود هر کدام از ما با استادی تمام، از دین و عرف برای خود کلاه شرعی درست می‌کنیم. این گونه دیری نخواهد پایید که صحبت از انصاف و حق مداری و عدالت داستان و افسانه خواهد شد.

جامعه ما عادت کرده که هر گاه قیمت بنزین بالا رفت، به موازات آن کرایه ها و قیمت تمامی اجناس از شیر مرغ تا جان آدمیزاد افزایش یابد.

انگار افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ هر آنچه در این کره خاکی که بتوان از آن استفاده کرد به طور زنجیره وار به هم ربط دارند!
 
وقتی قیمت بنزین افزایش می یابد، این میان جروبحث بین مسافر و راننده بالا می‌گیرد و مردمی که در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند، بر سر افزایش کرایه تاکسی با یکدیگر  و با راننده مشاجره می‌کنند.

شورای شهر نرخی را مصوب می‌کند، فرمانداری و وزارت کشور بعد از بررسی آن را مصوب می‌کنند، ولی همیشه بین مسافر و راننده برای دریافت بقیه پول بحث است، تا جایی که به تدریج دیگر موضوع ندادن مابقی کرایه از حوصله مسافر خارج می شود، چرا که دلش نمی خواهد هر روز، آن هم روزی چند بار با راننده های مختلف بحث کند.

در مرکز استان یک سال کرایه125 تومان تعیین می شود، سال دیگر250 و سال های بعد هم 350 و400 تومان؛ هیچ وقت هم در طی این سالها نه راننده پول خرد داشته و نه مسافر.

همیشه این وسط مسافران علاوه بر این‌که بقیه پول خود را دریافت نمی‌کنند، بدهکار هم می شوند چون راننده ها نرخ مصوب شده را قبول ندارند و ترجیح می‌دهند خودسرانه کرایه ها را افزایش دهند.

کرایه ای که همین الان نرخ مصوب آن در مرکز استان 400 تومان است(در هر مسیر کرایه متغییر است) از همان ابتدا راننده ها500 دریافت می‌کردند، چرا که اولا" مثلا" پول خرد ندارند و ثانیا" حق خود را بیشتر از نرخ مصوب می دانند. با این افزایش خودسرانه کم کم راننده ها باورشان شده که نرخ کرایه تاکسی500 تومان است و نه 400 تومان!

این حربه یعنی بهانه نداشتن پول خرد و هم چنین افزایش خودسرانه و گرد کردن کرایه به سمت بالا، ابتدا از25 تومان شروع شد و بعد 50 و فعلا به 100 تومان رسیده است. راننده ها کرایه 400 تومانی را گرد می کنند و 500 تومان رند از مسافر می گیرند!

وقتی اختلاس و ارتشا و دزدی های بزرگ در کشور برملا شود، دیگر راننده تاکسی گرد کردن این مبلغ ناچیز و گرفتن پول بیشتر را حق خود می‌داند!

وقتی فضای اعتماد و همدلی در جامعه خاکستری شود، دیگر بحث بر سر بقیه کرایه تاکسی بیهوده است.

 


  • سه شنبه 12 خرداد 1394-12:25

    به یاد یادداشتی که در مورد خبرنگاران و شورای شهر نوشتی افتادم . خواستم بپرسم بازهم همون نظرات رو داری یا اینکه الان خودت هم به جمع اونها پیوستی؟؟؟؟
    اخلاق و انصاف کیلویی چند؟
    تو و دوستات رعایت می کنید؟؟؟؟
    مازند نومه وزین می دونم درج می کنی گذاشتم .

    • ساروی کم سوادپاسخ به این دیدگاه 10 0
      دوشنبه 11 خرداد 1394-8:21

      خانم عربی با سلام. متنتان زیبا بود ولی به دلایل زیر این کرایه باید دو یا سه برابر شود
      1-بنزین هزار تومنی که با یک بار دور زدن یک بنزین میسوزدو هزار تومن به راننده تاکسی می رسد
      2-این قشر بیشتر کارشان این است و دو به یک کار می کنند یعنی بیشتر راننده مردم هستند و باید از 40هزار تومن در اوردن 25هزار تومن را به راننده اصلی میدهد
      3-شما حساب کنید این قشر هر یکماه در میان باید ماشینشان را تعمیر کنند
      4- مردم به خاطر کارهای بیخود و بی اساس خرجهای هنگفتی میکنند اما تا به این قشر میرسند دستشان سفت میشود
      5-بد اخلاقی مردم و در بعضی اوقات بی ادبی بعضی از شهروندان اینان را ناراحت می کند که انگار دارند با برده برخورد می کنند
      6- قسطهای فضایی این افراد با توجه به اینکه بیشترشان مستاجر مردم و. ....هستند و دخل و خرج نمیخورد
      پیشنهادات:
      نباید به مردم هم فشار بیاید و مردم خودشان را جای ایشان بگذارند بعد متوجه میشوند چقدر سخت است
      کاهش فشار توسط نیروی انتظامی، راهور و سازمان تاکسیرانی نسبت به راننده های تاکسی جز متخلفین ....
      نهادینه شدن بنزین و سوخت و تعاونی شدن وسایل این خودروها تا دیگر بهانه ای برای بالا بردن کرایه نداشته باشند
      عدم حواس پرتی بعضی مسوولین که همه رو تمسخر میکنن مبنی بر کرایه مثلاً 389تومن !
      باید دست به دست هم دهیم تا مشکل این قشر را حل کنیم
      خودمان را جای قشر ضعیف جامعه بگذاریم تا ببینیم چطور زندگی برایشان مشکل است


      ©2013 APG.ir