تعداد بازدید: 2662

توصیه به دیگران 1

شنبه 20 اسفند 1384-0:0

نوروز نخواني!

حمیدرضا اردلان - پژوهشگر موسیقی نواحی- گفت : با تغییر نوع زندگی و معیشت مردم و سلطه رسانه ها ، نوروز خوانی ها کمرنگ شده و دیگر نیازی به شنیدن آنها احساس نمی شود !


 "حمیدرضا اردلان"  ضمن بیان این مطلب افزود: به دلیل فرق کردن نوع معیشت مردم، نیاز به نوروزخوانی ها حس نمی شود، در حال حاضر رسانه ها سلطه فرهنگ را در دست دارند و کاربر رسانه ای از راه های دیگر از آمدن نوروز خبردار می شود و از این رو دیگر نیازی به نوروزخوانی و نوروزخوان احساس نمی کند.

وی ادامه داد: مردم قدیم در مورد بهار اعتقادات خاصی داشتند، آنها معتقد بودند که گفته هایشان می تواند در طبیعت تاثیر بگذارد.قدما بر این باور بودند که هر سخنی را که ایراد کنند می تواند در ذات طبیعت تاثیر بگذارد، مثلا اعتقاد داشتند که اگر دعا بخوانند که زمستان برود و بهار زودتر بیاید، بهار واقعا زودتر می آمد. تمام ارتباطاتشان معطوف به ارتباطات قلبی- زبانی می شد.

اردلان خاطر نشان کرد: نوروزخوان ها در یک روز معین وارد روستاها می شدند و مردم را به طور هماهنگ باخبر می کردند. در واقع نوای آمدن نوروز به طور همزمان توسط نوروزخوانان مختلف در روستاها به گوش همه می رسید و با این اعلام مردم شروع به خانه تکانی عید و برنامه ریزی کردن برای سال آینده می کردند.

وی ادامه داد: در تمام ایران نوروزخوانی وجود داشته است ، به خصوص در منطقه مازندران، اما در حال حاضر این قطعات در حال نابودی اند و راهی برای ماندگاری آنها جز اهمیت دادن بیشتر به فرهنگ و دغدغه آن را داشتن نیست.(mehrnews)



    ©2013 APG.ir