تعداد بازدید: 6891

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 25 اسفند 1384-0:0

سفر به شمال

ديني هاي مازندران و گلستان از نگاه ويژه نامه نوروز روزنامه شرق.


اگر جزء آن دسته از آدم ها هستيد كه تعطيلات نوروزى شما محدود به ۵ روز تا يك هفته است، اصلاً غصه نخوريد. ايران در هر نقطه آن به قدرى ديدنى است كه مى توانيد در مدت چند روز مسافرتى جذاب و به ياد ماندنى داشته باشيد. چادر مسافرتى، پتو، گاز پيك نيك، غذا و دارو فراموش نشود. در ضمن چتر هم داشته باشيد. چون بهار در شمال ايران بدون باران نيست. از تهران حركت كنيد. جاده هراز را پيشنهاد مى كنيم چون جاده در اين ايام آنقدر زيبا است كه نيم ساعت طولانى بودن آن نسبت به جاده دماوند در رسيدن به سارى مشكلى را ايجاد نمى كند. مى گويند نرسيده به آمل رستوران بسيار خوبى وجود دارد كه مى توانيد ناهارتان را همان جا ميل كنيد. هرچه قدر دلتان مى خواهد بمانيد و بگرديد اما شب خود را به بهشهر برسانيد.
آمل: بين جاده آمل- لاريجان نقش برجسته ناصرالدين شاه، پارك جنگلى ميرزا كوچك خان، رشت و سد لار، آب گرم لاريجان، پل ۱۲ چشمه.
آمل به بابل: پل زيباى محمد حسن خان، برج ديده بانى.
بابل به قائم شهر: تپه تاريخى دين كتى، عمارت قديمى دارايى.
سارى: پارك ملى دشت ناز، برج تاريخى رسكت، مجموعه تاريخى فرح آباد.
بهشهر: مجموعه تاريخى عباس آباد، مجموعه تاريخى باغ صفوى، بناى چشمه عمارت. اگر توانستيد غار تاريخى كمربند و هوتو را ببينيد.
بندر گز: سواحل زيبا و آرام مازندران را در اين بندر تماشا كنيد.
كردكوى: ميل تاريخى رادكان كردكوى.
گرگان: موزه شهر گرگان، منطقه گردشگرى ناهار خوران و النگدره را از دست ندهيد. آبشار و چشمه رنگو، آبشار زيارت، پارك ملى گلستان، جمعه بازار، بازار قديم شهر، تپه باستانى تورنگ، بقاياى ديوار هاى دفاعى باران كوه.
آق  قلا: تالاب آلاگل و سد تاريخى وشمگير.
بندر تركمن: بندر تركمن را به همين سادگى از دست ندهيد. بازار و روسرى فروشى ها و بازار ساحلى را از دست ندهيد. تالاب گميشان، شبه جزيره ميانكاله و دوشنبه بازار بندر تركمن از ديدنى هاى اين شهر است. جزيره آشوراده را از دست ندهيد. جزيره اى آرام و دوست داشتنى كه با قايق مى توانيد خود را به آنجا برسانيد. اما لطفاً خيلى به پرندگان ساكن اين جزيره نزديك نشويد. اگر دوست داريد مى توانيد در بندر تركمن يك شب را سپرى كنيد.
گنبدكاووس: ميل گنبدكاووس بسيار ديدنى است. بازار اين شهر شما را شگفت زده مى كند. بدون خريد روسرى هاى رنگى تركمن از اين شهر خارج نشويد.
بابلسر: مجموعه تاريخى بافت ميدان اصلى شهر
از بابلسر در مسير ساحلى به سمت نور حركت كنيد. جنگل كنار  دست و ساحل پيش روى شما است. هرچقدر خواستيد در مسير بمانيد اما شب خود را به نور برسانيد.
نور: در نور علمده، رويان، منطقه جنگلى بندپى، و آب پرى بسيار زيبا و ديدنى است. مى توانيد در نور اقامت كنيد و يا در جنگل سى سنگان مستقر شويد. قابل توجه اينكه در همه جنگل هاى تحت حفاظت كمپ هاى نوروزى مستقر است.
چالوس: درياچه ولشت، تپه باستانى كلاردشت، تله كابين هاى نمك آبرود و فروشگاه هاى پوشاك مسير كه مى توانيد باقى مانده پولتان را در اين فروشگاه ها خرج كنيد. از چالوس به تهران هم شما را به خدا مى سپاريم.
گرگان: در شهر گرگان ۲۱ مدرسه و ۶۰ چادر در كمپ باباطاهر براى اسكان مسافران در نظر گرفته شده است.
شماره تلفن مركز اطلاع رسانى:
۲۲۲۵۸۹۱ - ۰۱۷۱
بندرتركمن: در بندر تركمن چهار مدرسه براى اسكان مسافران نوروزى در نظر گرفته شده است. در بندر تركمن كمپ و چادر براى اسكان مسافران وجود ندارد.
شماره تلفن مركز اطلاع رسانى:
۲۲۲۵۸۹۱- ۰۱۷۱
در ورودى استان گلستان در پليس راه نوكنده مركز اطلاع رسانى هم براى راهنمايى مسافران در نظر گرفته شده است. مسافران با حضور در اين پايگاه مى توانند حتى محل اقامت براى خود رزرو كنند.
مازندران:
در سطح شهرهاى مختلف استان كه محل عبور شما است از جمله سارى، نور و چالوس مدارس و كمپ هايى براى اسكان مسافران در نظر گرفته شده است. برخى از اين مراكز اقامتى در پارك هاى جنگلى داير شده است.
شماره تلفن مركز اطلاع رسانى:
۰۱۵۱
۲۲۹۱۰۰۱-6
۲۲۸۲۵۰۷


    ©2013 APG.ir