تعداد بازدید: 3932

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 7 تير 1394-16:3

بحران آب/ استرس خشکسالی

75 درصد کاهش بارندگی در مازندران

بیشترین کاهش از آن مناطق مرکزی و شرقی مازندران است/ کاهش بارندگی در شهرستان بابلسر در طول40 سال گذشته بی سابقه است/در حوزه آبریز سد نکا 30 درصد، در هراز 11 درصد و در تجن 20 درصد کاهش حجم بارندگی داریم/امکان باروری ابرها وجود ندارد/در بخش هایی از مناطق روستایی مردم برای آب بیش از نیم ساعت در صف منتظر می مانند تا 20 لیتر آب تهیه کنند/تلاش شود تا از طریق تانکر به مردم آبرسانی انجام شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: پیش از ظهر امروز جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران استان به ریاست استاندار مازندران در سالن شماره یک استانداری مازندران تشکیل شد.

علی نبیان-معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران- با بیان اینکه در محدوده غرب و مرکزی استان دچار کمبود آب هستیم، اظهار داشت: در شهرستان های ساری، جویبار و میاندورود جلساتی در این خصوص برگزار شد و مدیریت منطقه ای به درستی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مدیرعامل آب منطقه ای و مدیرکل جهاد کشاورزی اقدامات میدانی در این زمینه انجام داده اند، افزود: تلاش می کنیم تا با مدیریت درست امکانات بتوانیم بحران را مدیریت کنیم.

نبیان همچنین از تلاش های نیروهای انتظامی در راستای هماهنگی برای آبرسانی به اراضی کشاورزی قدردانی کرد و گفت: تا پایان خروج از روند خشکسالی گزارش ها هر روز به دفتر استاندار ارسال خواهد شد.

*75 درصد کاهش بارندگی در استان مازندران

نوربخش داداشی-مدیرکل هواشناسی مازندران- در این جلسه با بیان اینکه در خردادماه شاهد کاهش بارندگی در استان بودیم ابراز داشت: میانگین بارشی در استان 6.8 میلیمتر بوده است که در بلند مدت این میزان به 27 میلیمتر می رسد در حالی که در سال گذشته این رقم به 75 میلیمتر بود.

وی گفت: 75 درصد کاهش بارندگی در استان مازندران را شاهد هستیم که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال گذشته در خردادماه به میزان 91 درصد کاهش داشته است.

داداشی با بیان اینکه بیشترین کاهش از آن مناطق مرکزی و شرقی مازندران است، افزود: کاهش بارندگی در شهرستان بابلسر بی سابقه بوده است به گونه ای که ما در این منطقه تنها شاهد 0.1 میلیمتر بارش بودیم که در طول40 سال گذشته بی سابقه است.

وی به افزایش دمای استان و درج دمای بی سابقه 43 درجه ای برای ساری، میاندورود و گلوکاه اشاره کرد و گفت: از زمان تاسیس این ایستگاه ها این ارقام بی سابقه بوده است.

داداشی ادامه داد: میانگین افزایش دما در حدود 2.1 درجه نسبت به متوسط دما در این مناطق بیشتر بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه تنها در دو شهرستان خشکسالی در حد نرمال است افزود: در شهرستان های بابلسر و مناطق مرکزی استان خشکسالی حاد است.

وی در خصوص تحلیل آمار بارندگی در فصل بهار اظهار داشت: میانگین بارندگی 48 میلیمتر بوده است که نسبت به میانگین بارندگی بهار 53 درصد کاهش بارندگی و نسبت به سال گذشته 69 درصد کاهش بارندگی را شاهد هستیم.

داداشی گفت: نسبت به دوره آماری 54 درصد کاهش بارندگی و نسبت به سال قبل 69درصد کاهش بارندگی داریم.

وی ابرازداشت: هم میزان بارش کاهش یافته است و هم دمای هوا افزایش یافته است که میانگین افزایش تبخیر دما 45 درصد است.

مدیرکل هواشناسی با بیان اینکه در سه ماه آینده بارش در سمت غرب نرمال و در بقیه مناطق کمتر است افزود: میانگین هوای استان روند افزایشی خواهد داشت که این رقم بین 0.5 تا 1.5 درجه است.

وی گفت: تابستان سال گذشته 180 میلیمتر بارش داشتیم که پیش بینی می شود امسال 20 درصد کاهش بارش را داشته باشیم.

*61 میلیون مترمعکب کاهش حجم ذخیره آب داریم

محمدابراهیم یخکشی-مدیرعامل آب منطقه ای مازندران- با اشاره به کاهش بارندگی در استان اظهار داشت: در حوزه آبریز سد نکا 30 درصد، در هراز 11 درصد و در تجن 20 درصد کاهش حجم بارندگی داریم.

وی همچنین به کاهش 38 درصدی جریان های رودخانه ای اشاره کرد و ابراز داشت: در مجموع 9 سدی که در اختیار داریم مجموعاً 61 میلیون مترمعکب نسبت به سال گذشته کاهش حجم ذخیره آب داریم.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: در سد شهید رجایی ساری 43 میلیون مترمکعب نسبت به سال قبل ذخیره آب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در آببندان های استان هم امسال 12 میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته کاهش ذخیره آب داریم، افزود: در مجموع 75 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آب در آببندان ها داریم.

یخکشی ارتباط چهره به چهره و فیزیکی با کشاورزان را یکی از راهکارهای مدیریتی در زمان بحران دانست و گفت: تلاش کردیم تا هم مشکلات مردم را از نزدیک مشاهده کنیم و هم رودر رو با آنها از مشکلات بگوییم.

وی همچنین به تشکیل جلسات مستمر مدیریت بحران در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: باید در خصوص مشکلات کمبود آب اطلاعات درستی به مردم داد.

این مسئول در خصوص موضوع باردار کردن ابرها و ایجاد باران نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط دمایی و ابرناکی منطقه باروری ابرها وجود ندارد و تا به امروز این کار صورت نگرفته است.

*جویبار و میاندورود بیشترین خسارات را دیدند

دلاور حیدرپور-مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران- نیز در این جلسه با بیان اینکه 210 هزار و 500هکتار سطح زیر کشت اراضی شالیزاری مازندران است افزود: از این میزان 1500 هکتار به دلیل کم آبی کشت نشده و 500 هکتار هم به دلیل کم آبی رها شده است.

وی گفت: در حدود 26 هزار هکتار از اراضی کشت شده نیز در استرس خشکی به سر می برد.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه بیشترین کم آبی را تحت شبکه تجن داشتیم افزود: دو شهرستان جویبار و میاندورود بیشترین خسارات را در این زمینه دیدند و اکنون در حدود هزار هکتار از اراضی نور و محمود آباد هم دچار استرس خشکی هستند.

وی از تجهیزچاه، حفر چهار حلقه چاه و همچنین تمدید بیمه محصولات کشاورزی تا پایان خردادماه به عنوان اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود تا دستورالعمل های صرفه جویی و زمان بندی نوبه ای آب را در بین مردم به درستی ترویج کنیم.

وی گفت: نحوه استفاده درست از کود پتاس که مقاومت گیاه در برابر خشکسالی را افزایش می دهد نیز باید به مردم آموزش داده شود.

حیدرپور با بیان اینکه پیش بینی ما از سطح زیر کشت سویا 20 هزار هکتار بود افزود: اما با توجه به خشکسالی بوجود آمده تنها 2 هزار هکتار کشت شده است.

*مردم نیم ساعت صف آب می ایستند

محمدعلی قمی اویلی-فرماندار نوشهر- نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات آب شرب در نوشهر اظهار داشت: 17 مجتمع آبرسانی در دست اقدام در این شهرستان وجود دارد که هیچ کدام از آنها به بهره برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه 10 مجتمع مربوط به کجور و هفت مجتمع مرتبط با بخش مرکزی است افزود: از این تعداد نیز دو مصوبه مربوط به سفر رهبری است.

فرماندار نوشهر همچنین به مشکلات اجرایی نشدن آببندان این شهرستان اشاره کرد و گفت: در نوشهر بخشی از مشکلات مربوط به تامین آب اما بخش دیگر مربوط به مدیریت آب است.

نماینده دولت در نوشهر ادامه داد: در بخش هایی از مناطق روستایی مردم برای آب بیش از نیم ساعت در صف منتظر می مانند تا یک ظرف 20 لیتری آب تهیه کنند.

* اعتبار 500 میلیون دلاری صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب

مجید عبداللهی-مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی مازندران- با بیان اینکه 90 درصد روستاهای کجور تحت پوشش آب و فاضلاب نیست، افزود: با این حال ما برای آنها پروژه تعریف کردیم.

وی با بیان اینکه 18 پروژه این بخش به اعتبار 220 میلیارد ریالی نیاز دارد ابراز داشت: مبلغ مصوب همین پروژه ها در سال گذشته 47 میلیارد ریال بود که تنها 23 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

وی از اعتبار 500 میلیون دلاری صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب به دستور مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: چهار پروژه نوشهر نیز در دستور کار ما است که با اتمام آن بخش قابل توجهی از مشکلات حل خواهد شد.

* آب بندان ها د به درستی مدیریت شود

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- اظهار داشت:نیاز است در راستای مدیریت خشکسالی اقدامات هماهنگی را دستگاه های اجرایی انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر در دو یا سه هفته آینده بتوانیم موضوع را مدیریت کنیم با اتمام فصل زراعی آبی مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد افزود: مشکل آب شرب مقدم بر آب زراعی است، چرا که معیشت مردم وابسته به آب است.

استاندار مازندران ابرزا داشت: فرمانداران و مسئولان تحت هر شرایطی باید تامین آب را انجام دهند و گزارش اقدامات را به استانداری ارسال کنند.

وی با بیان اینکه حتی اگر در حساب ها پولی برای هزینه کردن در این خصوص نباشد فرمانداران راساً اقدام نمایند و ما امکانات و موافقت نامه ها را تنظیم خواهیم کرد گفت:از فرمانداران می خواهم تا اهم اقدامات خود در مناطق بحرانی به استان ارسال کنند.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران با تاکید بر اینکه در خصوص بیمه محصولات کشاورزی باید فرهنگ سازی انجام شود افزود: از سال 92 که با بحران برف روبرو شدیم ما همواره در تریبون های مختلف موضوع بیمه محصولات کشاورزی را عنوان کردیم.

وی گفت: استان هیچ اعتبار خاصی برای بحران و مسایلی از این دست ندارد که بابت غرامت به کشاورزان پرداخت کند.

فلاح جلودار با بیان اینکه تمام آب بندان های موجود در استان باید به درستی مدیریت شود افزود: در خصوص کنترل آب و طریقه استفاده صحیح از آب نیز باید همواره از تریبون های مختلف اعلام شود تا مردم در این زمینه تشویق شوند.

استاندار مازندران ابراز داشت: نباید تمام فشارها محدود به همین ایام خشکسالی باشد بلکه باید در طول سال این مشکل برای مردم تشریح شود.

نماینده دولت در مازندران با بیان اینکه در مناطقی که مردم با کمبود آب شرب روبرو هستند باید موضوع مدیریت شود گفت: تلاش شود تا از طریق تانکر به مردم آبرسانی انجام شود و اگر در بخش هایی نیز دهیاران و شوراها متولی امر هستند حتما در این زمینه مسئولان استان و فرمانداران ورود جدی پیدا کنند.

وی گفت: در خصوص کارگاه های غیر مجاز استحصال شن و ماسه نیز باید دقت شود که اگر از منابع به صورت غیر استاندارد و بدون مجوز استفاده می شود ممانعت به عمل آید.


  • پنجشنبه 11 تير 1394-6:1

    مشکل کم آبی را باحفر چاه می خواهید حل کنید سطح آب چاه ده متر کاهش پیدا کرده مناطق شرقی ومرکزی 270 میلیمتر بارندگی داشتند!!!!!با این بارندگی گشت برنج توجیه اقتصادی دارد؟؟؟در بعضی از شهرستانها کشت دوباره وسه باره ی برنج مطرحه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!واقعا همچین چیزی شدنیه بااین شرایط آبی وخشکسالی که داریم؟؟؟؟؟؟چرا کشاورزان روترغیب نمیکنید که تغییر کشت بدن؟؟؟؟؟اصلا مازندران برای کشت برنج مناسب نیست چرا اصرار دارید با این شرایط هم چنان برنج بکارید واستان اول در تولید برنج باشید؟؟؟به چه قیمتی؟؟؟به قیمت تاراج منابع آب زیر زمینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟نابودی جنگلها، حفربی رویه ی چاهها ،احداث بی رویه ی سد، افزایش سطح کشت برنج، همه وهمه دست به دست هم دادند تا مازندران کویر بشه !!1به آیندگان چه جوابی خواهید داد؟؟؟؟؟؟؟به خاطر غارت غارت منابع زیر زمینی؟؟؟؟؟؟؟؟اینکه برنج کاشتیم وخوردیم!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ده ساله که فعالان میط زیست داد زدند خشکسالی داریم باید تغییر رویه بدیم از کشت محصولات آب برباید خودداری بشه ولی کو گوش شنوا!!!!!!؟؟؟؟؟؟مازندران برای کشت برنج مناسب نیست توجه کنید مازندران پتانسیل کشت 200000هکتار برنجکاری رونداره!!!!!منابع آبی زیرزمینی رو هدر ندیم از اصفهان از خوزستان آذربایجان در س بگیریم مسئولان مازندرانی :::آگر به فکر استان هستید کشت برنج رو تعطیل کنید چاههای آب مازندران باید پلمب بشه تا همین شرایط اقلیمی بتونیم رو برای سالهای آتی حفظ کنیم در غیر اینصورت کویر در انتظارمونه!!!کی تصور میکرد که ما امسال دمای بالای 40 درجه در ده روز اول خرداد داشته باشیم ودر خرداد اصلا بارندگی نداشته باشیم؟؟؟؟؟به آیندگان این سرزمین رحم کنید.ودرست تصمیم بگیرید .

    • سه شنبه 9 تير 1394-12:35

      حال چگونه است که این استاندار و نمایندگان مازندران با ساخت سد در بالا دست رودهای مازندران مخصوصا توسط سمنانی های. تا دیروز نمک فروش هیچ واکنشی نشان نمی دهند? مقاله جالبی چند وقت پیش در یکی از سایت های مازندران به نام ایا سد فینسک دشت ساری را خشک می کند خواندم که انگار همه چیز را پیشبینی کرده بود.. نمایندگان و مسوولان بدرد نخور ....


      ©2013 APG.ir