تعداد بازدید: 3978

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 9 تير 1394-23:10

کارهای ناتمام زیادی داریم-جاودانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:  کارهای ناتمام زیادی داریم/ دولت نباید در امور فرهنگی و هنری دخالت کند/ اصراری نداریم که سینمای جوان در ساری باشد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: نشست اهالی فرهنگ و هنر ساری با مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران، عصر سه شنبه در سالن سلمان هراتی آن اداره برگزار شد.

رییس جدید اداره فرهنگ و ارشاد ساری در این مراسم با بیان اینکه ساری هنرمندان خوبی دارد، اظهار داشت: هنرمندان ساروی نتوانسته اند هنر خود را بروز دهند.

حمیدرضا عشریه هدف از تشکیل نشست های هم اندیشی را مشخص کردن منابع و وضع موجود و در نتیجه تدوین برنامه های راهبردی برای آینده عنوان کرد و افزود: در ساری با وجود آگاهی، انگیزه و مهارت، فرصت بروز تولیدات هنری کمتر وجود داشته است.

وی با بیان اینکه فرصت در قالب نمی گنجد، تصریح کرد: فرصت باید در اختیار شایستگان قرار گیرد و سیاست ما این است که هم هنرمند تجربی و هم هنرمند تحصیل کرده را انگیزه بدهیم.

عشریه ادامه داد: هنرمندان تربیت یافته و با انگیزه را از طریق ابزار و مراکزی که در اختیار داریم به صنوف معرفی کنیم تا به این شکل فرهنگ نشر داده شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد ساری فرهنگ را به دو گروه عمومی و اختصاصی بخش بندی کرد و گفت: نباید تنها به خواص توجه شود زیرا فرهنگ عمومی به جامعه گره خورده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ دارای قابلیت های یادگیری، آموزش و انتقال است، تصریح کرد: مردم ما غریبه نیستند و باید در جریان فرهنگی جامعه قرار گیرند و ما باید این تعامل را در جوی صمیمی احیا کنیم.

عشریه با اشاره به درآمیختگی و انسجام کار فرهنگی و تفکیک پذیر بودن کار سیاسی، ابراز داشت: در کار فرهنگی نمی توان کار سیاسی را دخیل کرد و ما باید از طریق انجمن ها و هنرمندان این بینش را به وجود بیاوریم.

*اوضاع نشر مازندران در دو دهه اخیر بسیار بد بود

در ادامه نماینده ناشران مازندران اوضاع نشر مازندران را در دو دهه اخیر بسیار بد و خارج از گردونه نشر کشور عنوان کرد و افزود: امروز جزو 10 ناشربرگزیده کشور، عضو هیئت مدیره ناشران کشور و دارای تجربه نمایشگاه های بین المللی هستیم که البته به سختی میسر شده است.

فریده یوسفی چالش های حوزه نشر مازندران را بسیار عمیق ارزیابی کرد و گفت: اگر همدلی معاون فرهنگی ارشاد نبود، 3 سال قبل دفترانتشاراتم را تعطیل می کردم.

وی خواستار تشکیل یک مرجع حقوقی در اداره ارشاد، با تایید شورای عالی فرهنگی شد که میزانی از هزینه های گزاف دستگاه هایی که به شکل موازی به برپایی جشنواره های فرهنگی می پردازند به ناشران تعلق گیرد.

یوسفی همچنین با بیان اینکه هیچ تعریفی برای نویسنده بومی در مازندران نداریم، خواستار رسیدگی به وضعیت نویسندگان بومی شد.

وی در پایان نیز با اشاره به مشکل مالی ناشران گفت: نویسندگان و ناشران را از نظر مالی نیز حمایت کنید زیرا کتاب های خوب بسیاری به علت مشکل مالی نویسنده، چاپ نشده باقی مانده است.

*اصحاب رسانه استان 800 نفرند

 مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران با بیان اینکه رسانه ها در توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه اثرگذار هستند، ابراز داشت: الگوسازی جامعه در همه ابعاد به ویژه ایجاد فضای امیدآفرینی و تلاش میان مردم و مسوولان از کارکردهای رسانه است.

حسین قربانی برنامه های خانه مطبوعات مازندران را پیگیری جدی ساماندهی فعالیت اصحاب رسانه در مازندران و همچنین برگزاری روز خبرنگار اعلام کرد.

وی تعداد اصحاب رسانه مازندران را 800 نفر و شهر ساری را 70 نفر اعلام و تصریح کرد: قطع شدن بیمه و مشخص نبودن وضعیت آن برای تعدادی از خبرنگاران، مشکل عمده اصحاب رسانه است.

* مشکلات حوزه موسیقی عمیق و زیاد است

در ادامه نماینده نوازندگان و صاحبان آموزشگاه های موسیقی کار با هنرمند را سخت دانست و گفت: به مهدی سعیدی -رییس پیشین ارشاد ساری- تبریک می گویم و برای عشریه صبر عظیم آرزو دارم.

جمشید قلی نژاد با بیان اینکه مشکلات حوزه موسیقی عمیق و زیاد است، ابراز داشت: بخشی از موانع برطرف شده اما هنوز تا حل کامل مشکلات راه زیادی مانده است.

وی با اشاره به کم کاری متولیان هنر، تصریح کرد: کار هنری پول می خواهد و ارشاد هم بودجه کافی ندارد.

قلی نژاد ادامه داد: چقدر مسجد و مدرسه نیاز است؟! زمان آن رسیده که به خیران تلنگری بزنیم و بگوییم هنرمند هم نیاز به حمایت مالی دارد.

این مدرس ساز نی با بیان اینکه تصویر یک ساز بیش از 30 سال از تلوزیون پخش نشده است، ناشناخته بودن استادان موسیقی کشور برای جوانان و همچنین ساز "لله وا" را برای جوان مازندرانی یک شکست فرهنگی دانست و تصریح کرد: متولی فرهنگ جامعه مقصر شکست فرهنگی است.

قلی نژاد بیان صرف مسائل را کافی دانست و گفت: زمان گام نهادن در راه حل مشکلات است.

این هنرمند ساروی با بیان اینکه جبهه گیری برای موسیقی بس است، افزود: لغو کنسرت ها به علل متفاوت، باعث برگزاری کنسرت ها در فضاهای غیر مجاز می شود و ما باید با مدیریت فرهنگی، زمینه را برای آگاهی دادن به جوانان فراهم کنیم.

*کارهای ناتمام زیادی داریم

در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران با بیان اینکه با گارد گرفتن کار پیش نمی رود، ابراز داشت: کارهای ناتمام زیادی داریم که اداره کل فرهنگ و ارشاد و اصحاب فرهنگ و هنر باید باهم در مسیر انجام این امور گام بردارند.

احد جاودانی همچنین خواستار راه اندازی انجمن های فرهنگی در ادارات ارشاد و ساماندهی همه هنرمندان در قالب این انجمن ها شد و افزود: با همدلی و همکاری می توانیم فرهنگ و هنر کشور را از وضعیت کنونی نجات دهیم و امید را در دل مردم زنده کنیم.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم مشکلات فرهنگ و هنر را تا حدودی برطرف کنیم، تصریح کرد: در موسساتی که بدون توجه به قوانین مجوز گرفته اند بازنگری خواهند شد.

جاودانی با بیان اینکه کانون های تبلیغاتی مازندران در شرف ساماندهی هستند و نیاز به بازنگری دارند، اظهارداشت: 1950 مرکز در مازندران زیر مجموعه ارشاد است که از این تعداد در حدود 600 واحد فعال نیستند و باید مجوز را به جوانان جویای کار بدهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد را متعلق به هنرمندان دانست و از استقرار اداره ارشاد ساری و کانون مساجد در این مجتمع ابراز شگفتی کرد.

وی دولت را موظف به حمایت از هنرمندان دانست و گفت: دولت نباید در امور فرهنگی و هنری دخالت کند.

جاودانی ادامه داد: در دنیا دولت ها با تصویب بودجه از هنر حمایت می کنند و در برنامه های فرهنگی و هنری دخالتی ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با اشاره به مکان سینمای جوان گفت: اصراری نداریم که سینمای جوان در ساری باشد و هر شهری که بتواند مرکزی برای سینمای جوان مازندران مهیا کند، سینمای جوان به آن شهرستان منتقل خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه نگاه ما تنها نباید به یک شهر باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم برای سینمای جوان بودجه در نظر بگیریم، این بودجه برای تولیدات سینمای جوان است و نه برای مکان استقرار سینما.


  • نیما رحمانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    پنجشنبه 11 تير 1394-15:1

    اقای جاودانی با شناختی که از فرهنگ و ارشاد استان و کارکنان ان دارند در انتصابات بسیار خوب عمل کردند انتصاب عشریه به عنوان رئیس ارشاد ساری و انتصاب اقای قاسمی در تنکابن بسیار به جا و شایسته بود

    • جمعی از هنر جویانپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 10 تير 1394-18:51

      ما هنرجویان سینمای جوان ساری به شدت به عملکرد مدیر آن اعتراض داریم .آقای مدیر کل ارشاد لطفا هر چه سریعتر رسیدگی کنید


      ©2013 APG.ir