تعداد بازدید: 3081

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 11 تير 1394-13:2

انتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از منابع طبیعی

بزرگ نیا: مطالعات موزه روستایی اجرا شده، منابع طبیعی زمین نمی دهد

بزرگ نیا: مطالعات مربوط به راه اندازی موزه روستایی صورت گرفته اما منابع طبیعی در تحویل زمین، با ما همکاری نمی کند/فلاح: به خاطر تخریب برج رسکت متاسفم.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: نخستین کارگروه انجمن میراث فرهنگی مازندران با حضور مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، صبح پنجشنبه در سالن شماره دو استانداری برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به علاقه مندی شهرداران به بافت فرهنگی شهرها، ابراز داشت: مشکلات مالی و اعتباری سبب بروز خسارت به این بافت ها می شود.

دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه هر ساله 11 پروژه پژوهشی در استان تعریف می کنیم، افزود: در حوزه مردم شناسی 36 شهر را مستند نگاری کرده ایم.

وی ادامه داد: با شهرداری های ساری، بابل، بابلسر و آلاشت تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم و گوهرتپه هم جزو پروژه های مهم ما است.

این مسوول با اشاره به وجود 9 موزه تعریف شده و 3 موزه بی تکلیف به جهت مسایل اعتباری در استان، اظهار داشت: سالانه نزدیک به یکصد هزار نفر با خرید بلیت، از مکان های زیر پوشش میراث فرهنگی دیدن می کنند.

بزرگ نیا با اشاره به نبود زمین برای انجام پروژه روستایی، تصریح کرد: مطالعات مربوط به راه اندازی موزه روستایی صورت گرفته اما منابع طبیعی در تحویل زمین، با ما همکاری نمی کند.

*در بخش مرکزی مازندران پژوهش باستان شناسی نمره صفر دارد

در ادامه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران آسیب پذیری ایران در زمینه حفظ آثار تاریخی را بسیار زیاد ارزیابی کرد و گفت: در صورت مشخص نشدن علل و واکاوی نکردن در این زمینه، متحمل خسارات جبران ناپذیری می شویم.

حسن فاضلی با تاکید بر اهمیت پژوهش در حفظ آثار و بناهای تاریخی، خاطر نشان کرد: بیشتر آثار تاریخی کشور متعلق به دوره صفوی و قاجاری است، در صورتی که قدمت مازندران به دوران پارینه سنگی میانی برمی گردد.

وی سپس با اشاره به ایجاد سایت موزه در بهشهر، آن را در معرض نابودی دانست و همچنین تصریح کرد: در بخش مرکزی مازندران پژوهش باستان شناسی نمره صفر دارد و در واقع این بخش جایگاهی در تاریخ ایران ندارد.

این باستان شناس ناآگاهی را علت عمده کم توجهی به آثار تاریخی دانست و افزود: حتی تخریب بخشی از یک بنای تاریخی برای احداث جاده در مازندران نیز به همین علت رخ داده است.

فاضلی با بیان اینکه پایان نامه دانشجویان مازندران عمدتا با موضوعات خارج از استان مطالعه موردی می شود، تصریح کرد: نبود تعامل بین دانشگاه، میراث فرهنگی و استانداری سبب شده که از پژوهش های باستان شناسی به عنوان یک پتانسیل استفاده نشود.

*باید برای گردشگر جذاب باشیم

در ادامه مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دلیل شکل گیری انجمن دوستداران میراث را حمایت، مرمت، حفظ و پژوهش میراث فرهنگی توسط مردم عنوان کرد و گفت: تا پایان شهریور باید در کل کشور انجمن ها احیا شوند.

رحمت الله رئوف با بیان اینکه در گذشته 16 انجمن در کشور وجود داشت، افزود: 80 هزار عضو اصلی انجمن داشتیم که هرکدام از اعضا نیز برای خود همراهان زیادی داشتند.

رئوف ادامه داد: در حوزه معرفی خیلی ضعیف هستیم و اگر مردم و مسوولان می دانستند که نقش میراث فرهنگی در رابطه با موضوع اقتصاد و فرهنگ و سیاست چیست، این گونه با آن برخورد نمی کردند.

وی با اشاره به تفاوت فرهنگی و میزان و شکل آزادی در کشور ما و سایر کشورها، ابراز داشت: برای جذب گردشگر چه چیزی داریم؟! باید برای حوزه هایی که نمی توانیم وارد شویم و برای گردشگر جذاب باشیم.

مشاور میراث فرهنگی کشور با اشاره به گردشگری به عنوان صنعت جایگزین نفت، گفت: انجمن ها می توانند بهترین ابزار برای فرهنگ سازی و حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی باشند.

رئوف سالانه دو جلسه از جلسات شورای تامین استان را متعلق به مسائل گردشگری دانست و افزود: در حوزه مطالعات کار زیادی باید صورت بگیرد و فعالیت انجمن ها به جد پیگیری شود.

*دولت نمی تواند در همه امور متولی باشد

سپس استاندار مازندران با بیان اینکه لزوم تشکیل این جلسه از مدت ها قبل احساس می شد، اظهار داشت: نباید با تغییر دولت ها و مدیریت، مسائل مهم و اساسی جامعه که به تاریخ و فرهنگ و ارزش های کشور ارتباط دارد، سلیقه ای یا جریانی برخورد شود.

ربیع فلاح جلودار میراث فرهنگی را گنجینه ارزش های تاریخی و هویت هر کشور دانست و گفت: با بررسی کشورهای پیشرفته می بینیم که برای میراث فرهنگی اهمیت زیادی قائل شده اند.

وی با بیان اینکه مازندران با توجه به سابقه تاریخی، آثار فرهنگی زیادی دارد، ابراز داشت: باید سیاست و برنامه ریزی مشخصی در این زمینه داشته باشیم.

فلاح ادامه داد: دولت نمی تواند در همه امور متولی باشد بلکه به عنوان نهاد سیاست گزار، زمینه فعالیت را برای دستگاه های مرتبط فراهم می کند.

استاندار مازندران آثار تاریخی مازندران را 2500 اثر برشمرد و گفت: حفاظت مستمر از این آثار باید در دستور کار همه مدیران مسوول قرار گیرد.

وی لزوم تدوین سند چشم انداز حفظ آثار تاریخی را در قالب یک برنامه مشخص، خواستار شد و انجام این امر را در گرو یک تلاش مستمر دانست.

استاندار مازندران با ابراز تاسف از تخریب برج رسکت، استدلال کرد: اثر تاریخی هزار ساله ما با یک نا آگاهی از بین رفته و لزوم آموزش و آگاهی دادن احساس می شود.

این مسوول با اشاره به اعتقاد به نهادهای مردمی در فضای کلی کشور، گفت: مسائل باید به نوعی با مردم جامعه پیوند داشته باشد و امروز راهی جز بهره بردن از مشارکت کامل و عمومی مردم نداریم.

فلاح همچنین نقش رسانه ها را پر رنگ ارزیابی کرد و گفت: رسانه ها می توانند مانند همیشه در این مسئله نیز پشتیبان ما باشند.


  • فیس بوک مازندنومه-2پاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 14 تير 1394-10:9

    آقای صادقی امیدواریم با پیگیری شما این حرف ها به واقعیت تبدیل شن

    • فیس بوک مازندنومه-1پاسخ به این دیدگاه
      يکشنبه 14 تير 1394-10:9

      فقط یادمه..بعضی ها بر خلا ف حرف هایشان..در عمل..بی خاصیتند..بگذریم.

      • يکشنبه 14 تير 1394-1:52

        مشخص نیست که این جلسه برای تشکیل انجمن میراث فرهنگی که براساس قانون ریاستش با استاندار است برای اولین بار تشکیل شده است یا جلسه انجمن دوستداران میراث فرهنگی بود. اگر انجمن میراث فرهنگی استان بود که نباید اولین بار باشد و نشان از عدم اجرا شدن قانون در مازندران است اگر مربوط به انجمن دوستداران است چرا اعضای انجمن های دوستداران میراث فرهنگی حضور نداشتند. آقایان مدعی مردم سالاری به تشکل های مدنی توجه کنند.


        ©2013 APG.ir