تعداد بازدید: 3941

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 3 ارديبهشت 1385-0:0

دنبال افزايش فاصله ها نيستيم

مصاحبه با دكتر علي اصغر غلامي،رييس جبهه مشاركت منطقه مازندران


 

دكتر علي اصغر غلامي ، رئيس جبهه مشاركت منطقه مازندران است علي رغم اينكه هنوز خيلي ها او را نديده اند، نامي آشنا و ستودني براي اعضا شاخه جوانان دارد . دكتراي دندان پزشكي است و ورودي سال 58 . اولين جرقه فعاليت هاي سياسي اش در دوران دانش آموزي ايجاد و در دوران دانشجويي شعله ور شد طوري كه از گوش كردن به نوارهاي هاشمي نژاد آغاز و تا پيوستن وي به دانشجويان پيرو خط امام ، ادامه داشت .

او اهل آمل است و در دوران جواني از محضر فضلاي اين شهرستان نظير آيت ا... حسن زاده و جواهري نيز بهره جسته از بدو تاسيس حزب ، جبهه مشاركت آمل را شكل داده و اكنون دو سال است كه مسئوليت مشاركت منطقه مازندران را به دوش دارد.

- يك تعريف جامع و كامل و همه فهم از جبهه مشاركت ؟

در سال60 پس از جدا شدن نيروهاي مجاهدين خلق و نيروهاي ديگر ، تقريبا دو نگاه فكري در داخل انجمن اسلامي قابل شناسايي بود يك طيف بچه هاي اصلاح طلب و ديگري كساني كه جذب جريان اصول گرايي شدند بعد از انتخابات رياست جمهوري خرداد 76 بچه هايي كه پايه گذار يا گرداننده اصلي ستاد آقاي خاتمي بودند هسته اوليه فكريشان همان انجمن اسلامي بعد از دهه 60 بود يعني نيروهاي چپ مسلمان كه طرفدار امام بودند و معروف به دانشجويان پيرو خط امام ، نيروهايي كه علاقه و اعتقاد خاصي به امام و توسعه كشور داشتند اين طيف بعد از انتخابات رياست جمهوري احتياج داشت كه اعضا و هوادارانش را در سطح كشور متمركزكرده و به شكل تشكيلات در آورد اين بود كه حدود 120 نفر از افراد فعال در داخل كشور تشكيلات اوليه را شكل دادند و اين حذب با اعتقاد به ايدئولوژي اسلامي و ولايت فقيه و قانون اساسي و رهبري امام و ارائه منش و نظر و تفكر و سيره امام ، اين حذب را تشكيل داد كه بعد از انتخابات رياست جمهوري اين جريان فكري نامگذاري شد به جريان اصلاح طلب و در راس آن حزب مشاركت .


- فكر مي كنيد وجود حزب مشاركت چقدر در مدني كردن جامعه ايران تاثير داشته ؟

اگر به لحاظ تاريخي حزب مشاركت را مقايسه كنيد با كشورهاي پيشرفته اروپايي يا آسيايي كه دموكراسي در آنها نهادينه شده مثل ژاپن و كشورهاي ديگر ، من فكر مي كنم 8 سال مقاومت سرسختانه حزب با توجه به فشارهاي زائدالوصفي كه از هر طرف وارد مي شود و الان هم مضاعف شده مدت زمان زيادي محسوب مي شود .

به مسائل و مشكلات مردم بي توجهي شده ، حقوق مردم زير پا رفته ، براي دفاع از حقوق مردم اين حزب شكل گرفت خب با اين پيشينه تاريخي و با اين فشار كه از سوي ائمه جمعه ، صداو سيما و مطبوعاتي كه پولشان را از بيت المال خرج مي كند تا بر عليه حزب مشاركت عمل كند خود يك سند پيروزي است در دفاع از ملت و حقوق مردم و اجرا شدن قانون اساسي در دفاع از استبداد زدايي از فرهنگ نگاه تاريخي جامعه اين به نظر من اولين دست آورد ظهور حزب مشاركت در صحنه جامعه چند سال اخير است .

نقد قدرت و نهادينه كردن دموكراسي در اين مملكت و آگاهي سياسي در بين اقشار مختلف هزينه زيادي دارد ما توانستيم آن را گسترش دهيم و نهادينه كنيم . نمي گويم همه اين كارهارا حزب مشاركت به تنهايي انجام داد ولي در آگاه كردن مردم نسبت به حقوق شان و فرهنگ سازي نقش بسزايي داشته است .

-فكر مي كنيد به همين خاطر مخالفان زيادي در اين 8 سال داشته ؟

بله ، مثلا همين بحث رد صلاحيت هاي حزب در مجلس هفتم ، اگر واقعا حزب مشاركت هيچ كاري نكرد چرا نگاه كانون هاي انحصار طلب ، به عناصر مشاركت حتي بدتر از گروهاي ضد اسلامي و ضد نظام است ؟ و در مواردي حتي نگاه ترهم آميز و دوستانه تري به آنها دارد ولي حاضر است مشاركت سر به تنش نباشد ؟

اين نشان مي دهد كه مشاركت در برابر كانون هاي اعضاي قدرت واقعا موثر عمل كرده پس ما بايد بيشتر تلاش كنيم و با جبران جبران غفات هاي گذشته عوام فريبي را كه در حق مشاركت داشته اند براي مردم روشن كنيم و به مردم بگوييم ديني را كه امام خميني معرفي كرده بايد در جامعه حاكم باشد نه خرافاتي كه بنام دين تحميل مي كنند اگر حزب مشاركت بتواند اين فرهنگ را نهادينه كند خدمت بزرگي كرد به ايجاد چند صدايي در كشور و پاسخگو كردن نهادهاي قدرت چرا كه كانون هاي قدرت بايد متوجه باشند نهادهاي مدني در كشور آنها را مي پايند و از حقوق ملت دفاع مي كنند و آنها نيز در هر سطحي كه مسئوليت دارند بايد پاسخگو باشند .


-  اگر بخواهيم نگاهي به عملكرد اصلاح طلبان مازندران در شش ، هفت سال گذشته داشته باشيم مي بينم كه تقريبا پس از انتخابات مجلس ششم آنان هيچ گاه نيامده اند در مركزي جمع شوند و با كنار گذاشتن اختلاف نظرهاي فكري اساسي و يگانه براي پيشبرد اصلاحات در استان بكنند به نظر شما دليلش نيست ؟

ببينيد اين بشر است با خودخواهي و جاه طلبي و سوءاستاده جوئي هايش ، ما هم در اين مملكت زندگي مي كنيم و اصلاح طلبان هم آدم هستند و برخي از عملكرد گذشته هايشان و نابساماني هايش بايد جبران شود مهم اين است كه جرات اين را داشته باشيم تا از اشتباهاتمان برگرديم و به آن اعتراف كنيم كاري كه اصلاح طلبان بعد از انتخابات علم كردند و سعي در اصلاح آن دارند اما اين كه چرا دوستان اصلاح طلب سعي يك سفره نمي نشينند ؟ به قول امام ( ره ) آيا 124 هزار پيغمبر در يك كلاس بنشينند با هم اختلاف ندارند ؟ پس اين خصلت وجود آدمي است و اصلاح طلبان آن را پذيرفته اند ولي اصلاح طلبان بايد حول يك سري تعريف هاي جديد دور هم جمع شوند ، نقدهاي قابل حل را حل كنند و اين ضرورت را درك كنند.

 در استان مازندران نيز ممكن است در بعضي مواقع اختلاف نظر بوده و فاصله هايي بين دوستان ايجاد شده ولي ما به دنبال افزايش فاصله ها نيستيم و تا آنجايي كه بتوانيم تلاش مي كنيم تا اين فاصله هار ا كم كرده و با نقد از خود ذهنيت هاي منفي را پاك كرده و يا حد اقل كاهش دهيم به عنوان نمونه در چند هفته اخير حتي از چند نفر از دوستان منتقد جدي مشاركت هستند دعوت كرده ايم تا از انتقادات سازنده و راهكارهاي علمي آنان استفاده كنيم . (vangnews)


  • جمعه 17 اسفند 1386-0:0

    اگر اكهي تان را مي خوا هيد در اسرع وقت منتشر و اطلاع رساني شود ونظر تان واقعي مطرح شود
    www.e-entekhab.com
    02732236770
    جامعيت بخشيدن به تبليغاتتان از خصو صيات اين سايت است

    • علیجان تبارپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 5 ارديبهشت 1385-0:0

      آقایانی که امروز مظلوم نمائی میکند همانهایی هستند که 8 سال حاکمیت اجرائی کشور را در اختیار داشتند اما حاصلی جز بدبختی اشاعه فساد و فحشا نابودی کارخانجات و ... برای این ملت بجای نگذاشتند . مردم به این زودی فراموش نمیکنند که در دوران حاکمیت آقایان امثال شهرام جزایریها حتی رئیس مجلس را هم خریده بودند . مردم فراموش نمیکنند که با فرماندهی آقایان گروهی خام حتی به مقام معظم رهبری هم توهین میکردند و همیشه منتقدان خود را به این اتهام که پیام دوم خرداد را درک نمیکردند از دور مدیریتها حذف میکردند و حالا که ملت هوشمند ایران به اینها رای منفی داده اند اینگونه مظلوم نمایی میکنند. ولی زهی خیال باطل دوران فریب و نیرنگ دیگر تمام شده است.


      ©2013 APG.ir