تعداد بازدید: 4336

توصیه به دیگران 1

شنبه 20 خرداد 1385-0:0

توان دريافت‌نفت همه كشورهاي خزر در پايانه نكا وجود دارد

مديرعمليات شركت پايانه‌هاي ‌صادرات‌ مواد‌نفتي:ايران در آينده نزديك از توان دريافت كل نفت همه كشورهاي حاشيه خزر در پايانه نفتي نكا بهره‌مند خواهد بود.


 

 عبدالرحمن خيلائي ـ مدير عمليات شركت پايانه‌هاي صادرات مواد نفتي ـ كه مسووليت بيش از 90 درصد از صادرات نفت كشورمان را بر عهده دارد، با بيان مطلب فوق اعلام كرد كه با سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده و برنامه‌هاي در دست اقدام، مسير بسيار مناسب و امني براي انتقال نفت كشورهاي حاشيه درياي خزر به آ‌ب‌هاي آزاد فراهم مي‌شود.

وي افزود : پايانه نفتي نكا كه در 252 كيلومتري تهران در ساحل مازندران قرار دارد و هدف از تاسيس آن دريافت، ذخيره‌سازي، فراورش و انتقال نفت كشورهاي حاشيه خزر ازجمله قزاقستان، تركمنستان و روسيه است، از پتانسيل بسيار بالايي براي دريافت و سوآپ نفت كشورهاي حاشيه خزر برخوردار است.

به گفته وي، اين پايانه در حال حاضر از پنج پهلوگاه در اسكله براي نفت‌كش‌هايي با ظرفيت هفت هزار تن تشكيل شده است و 9 مخزن نفت خام آن توانايي ذخيره‌سازي تا سقف 1.5 ميليون بشكه در روز را دارند.

مدير عمليات شركت پايانه‌هاي نفتي در خصوص طرح سوآپ (معاوضه) نفت كه به عنوان يكي از اهداف بنيادين پايانه نكا تعريف شده است، گفت: ابتكار طرح سوآپ بر اين اساس انجام شد كه نفتي را در جايي تحويل بگيريم و هم‌سنگ و هم ارزش آن را در جاي ديگري تحويل دهيم. كشورهاي آسياي ميانه هنگامي كه با اين ابتكار عمل مواجه شدند، استقبال خوبي كردند و اين برنامه كه تا پيش از سال 82 در بعد كمي و با ظرفيت پايين انجام مي‌شد با ساخت ترمينال نكا در ساحل مازندران تسريع شد.

خيلائي با بيان اين كه اين ترمينال تنها وظيفه دريافت نفت را بر عهده ندارد، تصريح كرد: نفت سه كشور قزاقستان، تركمنستان و روسيه با مشخصه‌هاي مختلف وارد ترمينال مي‌شود، سپس مرحله ذخيره‌سازي آن انجام شده و نفت وارداتي در سه مخزن امتزاج با فاكتورهاي مختلف مخلوط مي‌شود تا نفت موردنياز پالايشگاه‌هاي تهران و تبريز براي فراورش تامين شود.

وي افزود: نفت دريافتي در پايانه نكا از طريق چهار تلمبه‌خانه به ري پمپاژ مي‌شود و در حدود 40 هزار بشكه (يك سوم) از آن در تهران و 80 هزار بشكه به پالايشگاه تبريز منتقل مي‌شود كه در مجموع ظرفيت خروجي اين ترمينال به120 هزار بشكه در روز مي‌رسد. از آن‌جا كه مشخصه‌هاي فيزيكي نفت دريافتي در محدوده طراحي پالايشگاه‌هاي تهران و تبريز نيست و همچنين به منظور انتقال آسان‌تر آن لازم است كه با انجام فرايندهايي از قبيل امتزاج، نفت‌خام دريافتي با يكديگر تركيب شده و پس از تنظيم مشخصه‌هاي لازم در حد قابل قبول، محموله نفتي توسط تلمبه‌هاي قوي به نكا و از آنجا به پالايشگاه‌هاي تهران و تبريز ارسال مي‌شود.

وي با بيان اين كه طرح سوآپ همچون خط لوله‌اي مجازي درياي خزر را به شاهراه ارتباطي خليج‌فارس متصل مي‌كند، اين طرح را در مقايسه با رقباي اين پروژه‌ها همچون پروژه‌هاي عظيم خط لوله براي دستيابي به بازارهاي اروپا و آسياي شرقي بسيار متفاوت ارزيابي كرد و امكان دستيابي به آب‌هاي آزاد از طرق ديگر را به استفاده از تجهيزات بسيار پيشرفته و هزينه‌هاي بسيار بالاتر وابسته دانست.

مدير عمليات پايانه‌هاي نفتي كشور با بيان اين كه در سال‌هاي 77 تا 82 تنها 18.6 ميليون بشكه نفت درياي خزر براي اين طرح دريافت شده، اين رقم را در سال 82 به تنهايي 25.9 ميليون بشكه اعلام كرد.

خيلائي با بيان اين كه در حال حاضر ظرفيت ترمينال نكا در دريافت نفت روزانه در حدود 300 هزار بشكه است، پتانسيل ذخيره‌سازي را 1.5 ميليون بشكه و ظرفيت ارسال پايانه نكا را 130 هزار بشكه در روز عنوان كرد.

وي همچنين از طرحي جديد براي افزايش توان نقش‌آفريني ايران در درياي خزر خبر داد كه براساس آن با نصب سامانه فوق‌العاده مدرني در زير آب، ظرفيت دريافت و نقش‌آفريني پايانه نكا در منطقه رشد قابل توجهي خواهد داشت.

خيلائي در خصوص نفت‌كش‌هاي موردنياز براي اجراي اين پروژه گفت: قرارداد ساخت سه نفت‌كش از اين مجموعه با شركت صدرا بسته شده و اين نفت‌كش‌ها در كارخانه صنعتي صدرا در نكا توليد خواهد شد. ساير نفت‌كش‌ها نيز در خارج از ايران آماده بهره‌برداري خواهدشد.(isna) 


  • چهارشنبه 3 شهريور 1389-0:0

    آقاي احمدي همين كه شما اطلاعات خغرافياتون در حد تيم مليه برامون كافيه. من نميخوام چنين جغرافياي بي سروتهي رو بدونم.
    شما كه مي گي بندر اميرآباد بايد مال نكا باشه بايد اينو توجه كني كه بحث ما بايد يا نبايد نيست. بحث ما در مورد مطالبيه كه واقعيت دارند.
    شما اگه تا حالا نقشه منطقه رو ديده باشي مي بيني كه مرز دوشهرستان به صورت موربه يعني به اين شكل( \ ). اگه بندر اميرآباد و شركتهاي ديگه به نكا نزديكترند بايد به فاصله روستاهاي جنوب شرقي نكا و سد گلورد توجه كني. همچنين آب سد گلورد نكا هم بعد از آبگيري در شهرستان بهشهر هم جمع ميشه به خاطر همين ساكنين يك روستاي بهشهر مجبور به ترك محل زندگيشان شده اند.

    • سه شنبه 19 مرداد 1389-0:0

      با سلام خدمت دوستان و هم ولایتی های عزيز ؛ بنده در چند جای ديگه که مطالبی از اين دست در اين سايت و ديگر سايت ها در مورد بهشهر و نکا مطلب نوشته شده نظرات خودم و ديگر دوستانی که در سطح شهر با آنها در تماس هستم را نوشتم چه بگويم از اين هزاران هزار ظلمی که در حق مردم بهشهر شده و چه کاری از دست امثال ما بر می آيد جز نوشتن همين چند سطر که در سينه هايمان سنگينی می کند از کارخانه ورشکسته چيت سازی بگويم که چند هزار نفر را بطور مستقيم و غير مستقيم بيکار کرد ويا از شرکت بهپاک که حال روز خوبی نداره از بندر هاشمی نژاد بهشهر بگويم و يا از جزيره ميانکاله بهشهر و يا از همين پايانه نفتی که اشاره شده و يا سدی که الان حدود 10سالی است که قراره درست بشه و يا شايد محدوه جغرافيايي و مالکيت اراضی ؛ از روستاييان درد کشيده گرفته تا دهات و روستاهای همجوار دريا از کدام بگويم که بر سر نام آن بحث های طو لانی صورت می گيرد بهتر نيست کنکاشی کوچکی در مورد تعداد نيروهای مشغول بکار اين واحد ها که بطور روزانه با سرويس از شهرهای بابل آمل ساری و ديگر شهر ها در تاسيساتی که ما بر سر اسمشان بحث می کنيم مشغول بکار هستند چند نفر از همشهريانتان در اين واحدها کار می کنند شما هم ولايتی های عزيز نکايی که اکثر قوم و خويش و يا طايفه يتان و يا بستگانتان بهشهری هستند شما که اينقدر از شهر نکا صحبت می کنيد و سعی می کنيد حتی در حرف هم شده محدوده جغرافيايی آن را گسترش داده و آنها بزرگ جلوه دهيد روی صحبتم با شماست بهشهر سابقه تاريخی و قدمت چند صد ساله دارد و امثال من افتخار می کنيم که در اين شهر بدنيا آمديم و زندگی می کنيم با تمام ظلم هايي و کم لطفی هايي که در مورد آن می شود البته داشتن روحيه وطن دوستی در بين هم ولایتی های عزيز بسيار خوب و شايسته است البته اگر از را درست آن باشد و هزاران موضوع و مسائل ديگر که مجال گفتن نيست ؛ بحث بسيار است بهتر از چيزی نگويم اما اين را می دانيم که دست هايي در کار است که اين اختلافات را در شهرستان ها و استان های مختلف دامن می زنند و مسائل جزئی و پيش پا افتاده را در نظر مردم بزرگ جلوه داده و اختلافات قومي و مذهبی را پيش می آورند و يا به قول ضرب مثل قديمی تفرقه بياندازو حکومت کن و از آب گل آلود ماهی می گيرند بهشهری ها و نکاييها و شايد هم فردا روزی گلوگاهی ها و ديگر شهرهای اطراف بر سر نام اين واحد ها با هم درگير باشند و آنها کارشان را انجام می دهند

      • چهارشنبه 16 تير 1389-0:0

        به برادران بهشهری بفرمائید مطالعات جغرافیایی خودرابه روزکنند. چون بندرامیرآبادهم بایدبه نام شهرستان نکا می شدنه شهرستان بهشهر؟

        • پنجشنبه 9 ارديبهشت 1389-0:0

          سلام دوستان حالا نکا یا بهشهر خیلی توفیری نداره مهم اینکه برای تامین نیروی کار مثل بقیه کارخنجات نشه که از بابل آمل ویا قبرس نیر ور دارن یه خورده هم به جوونه های بومی بها بدن که با این همه صنایع تو منطقه من به اصطلاح مهندس یه ساله که بیکارم.

          • جبار مهدي پور از بهشهرپاسخ به این دیدگاه 0 1
            شنبه 22 اسفند 1388-0:0

            مردم شریف شهرستان بهشهر چه بخواهند چه نخواهند صنایع ساحلی این شهرستان به نام نکا در مجامع بین المللی و کشوری خوانده خواهد شد در حال حاضر فقط مسئولان شهرستان از نام بهشهر بروی این صنایع استفاده می کنند بعضی از این کارخانه ها در زمان نمایندگی آقای رحمانی احداث شده اند که ایشون این اقدامات خود را در بخش شهرستان نکا آورده است در این مورد حتی با یکی ازجغرافیدانانی که در تعیین مرز بین دو شهرستان صحبت کردم و ایشان اعتقاد داشتند که طبق علم جغرافیا باید بندر امیرآباد هم جزو شهرستان نکا باشد چه برسد دیگر به شرکت های نفتی..! باید بگویم مردم شهرستان نکا واقعا حق دارند اگر شما تا حالا به این منطقه رفته باشید خواهید دید که علاوه بر صنایع اردوگاه های نظامی و آموزشی و فرهنگی و مجتمع های تفریحی ساحلی در این منطقه زیر نظر ادارات و نهاد های شهرستان نکا فعالیت می کنند و یا اداره ی کشتیرانی شعبه ی بندر امیرآباد و پایانه نفتی در شهر نکا قرار دارد و از نظر جغرافیایی این منطقه جزو دشت قره طغان محسوب می شود

            • دوشنبه 26 بهمن 1388-0:0

              نكايي هاي عزيز؛ در اين كه شما احساسي حرف مي زنيد شكي نيست. شما بفرمائيد فرماندار محترم نكا چه نقشي در ساحل لاينفك بهشهر ايفا مي كنند.

              • پنجشنبه 10 دی 1388-0:0

                سلام دوستان
                اول اينكه نيروگاه و پايانه نفتي و حفاري شمال و ..... جزء شهرستان نكا مي باشد در اين مورد هيچ شكي نيست .
                برين خدا رو شكر كنين كه اگه نكا نبود شما بهشهري ها از گشنگي مي مردين.
                تا يادم نرفته شما بهشهري ها برين دو ركعت نماز شكر هم بخونين .
                خدا حافظ

                • يکشنبه 26 مهر 1388-0:0

                  چرا ادعای مالکیت فرودگاه ساری و شهر سورک رو نمیکنند. چون نسبت به ساری به نکا نزدیکتر است!!!!!!

                  • رضا از بهشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    يکشنبه 26 مهر 1388-0:0

                    آقای مهدی پور دلیل شما نزدیکتر بودن ساحل به نکاست؛ اگر مرز شهرستان برپایه نزدیکی به شهر باشه بنابراین هزارجریب نکا و سد گلورد باید جزء شهرستان بهشهر باشد. شما طوری حرف می زنی که انگار پایانه تو شهر نکاست و با بهشهر 1000 کیلومتر فاصله داره!!!! اگه دوست دارین کل بهشهر جزء نکا باشد تعارف نکنید. بنده به اینکه نیروگاه سلیمی هم جزء نکا باشد شک دارم. علت اینکه این پایانه با نام نکا مطرح می شود بی عرضگی مسئولین سابق بوده. استانداری اگر بخواد می تونه کارو درست کنه. این همه سال نماینده نکایی داشتیم و کارشو تماشا کردیم یه دوره هم شما کار نماینده بهشهری رو ببین.

                    • جبار مهدي پور از بهشهرپاسخ به این دیدگاه 0 1
                      پنجشنبه 29 اسفند 1387-0:0

                      اقا مي دوني كه نكا قبلا جزو بهشهر بوده و زاغمرز بايد جزو نكا باشه (چون به نكا نزديك تر است ) و تمام ساحلي كه بايد جزو نكا باشد الان دست شما بهشهري هاست ،در اصل شما اصلا نبايد ساحلي داشته باشيد كه بگوييد پايانه مال بهشهر است ، نماينده نكا هم كه بهشهري ،پس ديگه چي مي خواهيد ،اين بندر با نكا 20 كيلومتر و با بهشهر 35 كيلومتر فاصله دارد خودت انصاف بده، بايد مال بهشهرباشه؟! و از حرف زدنت هم معلومه كه كي داهاتي!

                      • محمد از بهشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        سه شنبه 23 خرداد 1385-0:0

                        اخه به چه زبونی بگیم بابا به پیر به پیغمبر این پایانه اسمش بهشهره نه نکا . تو تمامی نقشه های معتبر 25000/1و 50000/1 موجود در وزارت کشور منطقه مذکور جزو شهرستان بهشهر و اصلا کلنگ احداثش به اسم بهشهر بوده ما نمی دونیم این نکایی های عتیقه دهاتی که تازه 5 ساله که روستاشون شهر (بخش !!) شده کی رو اون بالا بالا ها دارند که اینقدر همه هواشونو دارند والله انصاف و مروت هم چیزه خوبیه


                        ©2013 APG.ir