تعداد بازدید: 3383

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 22 خرداد 1385-0:0

آ مثل آب

مردم شهر شيرگاه در حالي از آب بهداشتي سالم محروم‌اند كه 11 سال از تصويب طرح آبرساني به اين شهر مي‌گذرد.


پروژه انتقال آب «گلناب دره» به شهر شيرگاه از جمله طرح‌هايي بود كه در سفر سال 74 مقام معظم رهبري به استان مازندران به عنوان طرح ويژه با اولويت بالا با اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان به تصويب رسيده بود.
اين در حالي است كه اكنون، آب شرب مردم اين شهر از چاه‌هاي اطراف و رودخانه‌هاي پيرامون شهر تأمين مي‌شود كه آلوده و بيماري‌زا است.


بر اساس اين گزارش، پساب‌هاي صنعتي برخي كارخانه‌ها در مسير رودخانه‌ها به داخل آن ريخته مي‌شود كه مي‌توان به كارخانه‌ «اشباع تراورس» اشاره كرد. به گفته يكي از ساكنين اين منطقه، چندي پيش، كارخانه‌ «اشباع تراورس»، پساب‌هاي صنعتي خود را كه شامل ازت و گرازوت است در درون رودخانه ريخته كه علاوه بر ايجاد بوي نامطبوع، موجب شيوع بيماري انگلي و عوارض پوستي در منطقه مي‌شود.


يكي از فرهنگيان منطقه شيرگاه نيز در همين زمينه با انتقاد از عملكرد برخي مسئولين، عدم مديريت و نظارت كافي را يكي از دلايل به تعويق افتادن اين طرح عنوان كرد.


خ ـ الف، يكي ديگر از شهروندان اين منطقه با ابراز نگراني از مصرف آب شرب در اين منطقه كه از چاه‌هاي اطراف رودخانه‌ها تأمين مي‌شود، وجود بيماري‌هاي پوستي و انگلي را حتمي دانست.
اين شهروند شيرگاهي اظهار داشت: به دليل آلودگي آب و داشتن املاح زياد، مجبوريم مصرفي‌مان را از كوهستان‌هاي شهرستان سواد كوه و يا آب‌هاي معدني موجود تأمين كنيم كه بسيار سخت و دشوار است.
شهردار شيرگاه نيز در همين زمينه با ابراز خرسندي از روند اجرايي پروژه آبرساني به اين شهر گفت: اين پروژه مشكل اعتباري ندارد.


علي اكبر ايلكا، مهم‌ترين مشكل آبرساني را مسير انتقال آب بين شهر زيرآب و شيرگاه عنوان كرد و افزود: به دليل شرايط ويژه منطقه، اداره كل راه و ترابري استان با عبور در قسمت بالاي جاده مخالفت كرده بود كه اين مسئله هنوز به صورت قانوني حل نشده است.
وي اظهار داشت: پس از رايزني‌هاي انجام شده، مقرر شد لوله آب از قسمت جوارم از ميان اراضي شاليزاري عبور كند و اين امر هم از لحاظ فني مشكل ندارد و قابل اجراست.


شهردار شيرگاه در همين ارتباط از اتمام عمليات ابتدايي تملك و خريد زمين در اين مسير خبر داد و به نقل از مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران خاطرنشان كرد: در صورت آغاز عمليات اجرايي، اين طرح در هفته دولت امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.


يادآور مي‌شود: محمد مهدوي، امام جمعه شيرگاه در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته با انتقاد شديد از بي‌توجهي مسئولان، هرگونه كار بدون كارشناسي را مورد انتقاد قرار داد.



    ©2013 APG.ir