تعداد بازدید: 5059

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 8 مرداد 1394-20:22

دبیر جشنواره طبیعت خبر داد:

حضور 100 هنرمند از 11 استان در جشنواره طبیعت

گزارش مازندنومه از جشنواره طبیعت در جنگل های دودانگه ساری/عبدالرضا احمدی: یونسکو از برگزاری این جشنواره حمایت کرده است.-هزینه جشنواره 100 میلیون تومان است که فعلا یازده میلیون تومان از سوی برخی دستگاه ها و نهاد ها کمک شده است.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست وگردشگری، رضا شریعتی: جشنواره طبیعت با رویکرد هنرهای مفهومی در جنگل های بولا در منطقه دودانگه ساری برگزار شد.

عبدالرضا احمدی -دبیر جشنواره طبیعت- در گفت وگو با ما با بیان اینکه این جشنواره از روز چهارشنبه 7 مرداد آغاز شده و تا 10 مرداد ادامه دارد، گفت: در این جشنواره هنری 100 هنرمند از 11 استان شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در فراخوان اولیه نزدیک به 200 نفر شرکت کردند، اظهار کرد: تاریخ فراخوان از 25 فروردین تا آخر خرداد بود.

دبیر جشنواره طبیعت با بیان اینکه طرح های هنرمندان توسط هیئت پنج نفره استانی بررسی شد، افزود: اهداف این جشنواره حفظ محیط زیست در کنار اهداف فرهنگی دیگر و نگاه به آسیب های زیست محیطی است.

احمدی با تاکید بر آنکه از دیگر اهداف برنامه از نظر زیست محیطی مفهومی نگاه صحیح ودرست به طبیعت است، اظهار کرد: برای آن که زباله تشکیل نشود، از مواد یک بار مصرف استفاده نشد.

وی با اشاره به اینکه طرح های مرتبط با هنر نو در دنیا از دهه 50 میلادی به بعد اجرا می شود، تصریح کرد: هنر جدید ساخته شد تا پاسخگوی نیازهایی باشد که وجود دارد و بخشی از این هنر جدید برگرفته از توانایی و تخصص گذشته است.

دبیر جشنواره طبیعت با بیان اینکه کانسپت اصلی جشنواره در مرحله اول جنگل و درخت سپس رودخانه خواهد بود، گفت: برگزاری این طرح دو هدف را دنبال می کند که در درجه اول مسئولان باید بدانند مسئول هستند و نه رییس، و در درجه دوم مردم هستند که در قالب برخی NGO ها هم تعریف می شوند.

احمدی با بیان اینکه برخی NGO ها نظیر بنیاد تبری با 39 انجمن مردم نهاد فعال در تهران همیار این طرح بودند، افزود: یونسکو حمایت خود از برگزاری این طرح را اعلام داشته است و گفته است در جشنواره بعد کمک می کنیم.

دبیر جشنواره طبیعت با اشاره به اینکه برآورد هزینه جشنواره 100 میلیون تومان بوده است، گفت: فعلا یازده میلیون تومان از سوی برخی دستگاه ها و نهاد ها کمک شده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی و ارشاد بیشترین همکاری را داشتند، افزود: برخی نهادها تنها ده درصد از ظرفیت خود را برای اجرای این طرح به کار گرفتند.

این شاعر و هنرمند ساروی با تاکید بر آنکه نگاه و اطلاع رسانی ما بین المللی است، گفت: در برخی موارد که چالش هایی وجود دارد مسئولان باید ورود کنند و از ظرفیت هنرمند بهره ببرند و نباید همیشه این هنرمند باشد که در پشت در اتاق التماس کند تا یک خودرو بدهند!

دبیر جشنواره طبیعت با تاکید برآن که برای استفاده صحیح از جنگل باید به طور صحیح برنامه ریزی شود، گفت: در جایی که شاید برای سرویس بهداشتی هم دچار مشکل باشیم 100 هنرمند با ورودی 70 هزار تومان و هزینه خرج سفرشان به این استان سفر می کنند که این از دغدغه آنان در مسائل زیست محیطی نشان دارد.

وی با بیان اینکه برای بازدید کنندگان هزینه ورودی در نظر گرفتیم، افزود: ما علاوه بر برنامه ای که سالانه داریم برنامه های فصل بندی را برحسب توانایی فصول بررسی و اجرایی خواهیم کرد.

عبدالرضا احمدی بزرگترین حامی این برنامه را بخشدار دودانگه ساری و رییس آموزش وپرورش منطقه دانست و تصریح کرد: چنین طرح های مفهومی مدت ها بعد تاثیر را در مخاطب مشاهده خواهیم کرد.

کلاغ ها فریاد نمی زنند

در بازدید از مکان برگزاری جشنواره و تماشای آثار هنرمندانی که در جنگل گرد آمده بودند، نظرات برخی را درباره آثارشان جویا شدیم:

فاطمه خانی قلعه دانش آموخته نقاشی و طراحی صنعتی از ورامین: کلاغ مظهر اطلاع رسانی، تمیز کردن ونظافت است. این پرنده پرنده ایی ارزشمند است که رنگ زرد به کار برده شده در آن رنگ تعقل وخلاقیت است. رنگ کلاغ ها میتریال خمیر کاغذ است.

 

درخت ها کفن پوش می شوند

بهرام قلی زاده سندایی از اردبیل: در طرح من درختی که از یک نیمه سوخته و از نیمه دیگر سبز است بعد از ظهر شستشو، کفن پوش و دفن و دو سرو نقره ای جایگزین آن می شود. پیام طرح آن است که با توجه به کم بودن جنگل های هیرکانی در کشور هیچ تلاشی صورت نمی گیرد که جایگزینی برای درخت در نظر گرفته شود.

در این طرح تلاش های زیادی از سوی برخی برای ممیزی انجام گرفت اما ایستادم و گفتم از آنجا که مخاطب کلی است و با کسی طرف نیستم، این طرح نباید ممیزی شود.

 ارمغان انسان به طبیعت چیست؟

آیسان شیوا از تبریز، دکترای پژوهش هنر: در طرح من، انسان وارد محوطه شده است و جنگل ها و درختان را نابود کرده است. برای ساخت قلمرو دور خودش سنگ جمع کرده و حصار ساخته است. مخاطب به فکر فرو می رود که ارمغان انسان به طبیعت چیست؟

این ارمغان زباله ها بوده است. بخشی از زباله ها از مناطق جمع آوری شد و بخشی دیگر بطری آب مورد استفاده در این منطقه است. 

 


  • یکی از شما!پاسخ به این دیدگاه 1 0
    شنبه 10 مرداد 1394-13:54

    اطلاع رسانی در مورد این جشنواره و فراهم آوردن شرایطی که رسانه های استان در این جشنواره حضور پیدا کنند در حد صفر بود! چرا؟!

    • محمدکریمی شلدرهپاسخ به این دیدگاه 1 1
      شنبه 10 مرداد 1394-13:30

      سلام آقای احمدی ممنون از زحمات بیدریغ شما به امید سربلندی وشکوفایی دودانگه

      • شنبه 10 مرداد 1394-12:32

        آزموده را آزمودن خطاست !!! تا زمانی که افراد بی تدبیری که هیچ دلی به این دولت ندارند و یادگار معاونت حکومت امام زاده ها و ... بر مسند... اداره کل ارشاد باشند (...) امید به هرگونه پیشرفت در این حوزه آمالی دست نیافتنی است. انتظار اصحاب هنر استان با این انتصاب به باد فنا رفت به امید روزی که .....

        • شنبه 10 مرداد 1394-9:41

          این عکس ها از جنگل بولا نیست از منطقه خالیک جعفرآباد ساری هست قابل توجه اونایی که اسم از منطقه ی ما نیاوردند.

          • پنجشنبه 15 مرداد 1394-8:42

            این منطقه جنگل بولا هست.مستندات ومدارک موجوده عکس های مشابه این عکس با نام پرفومینس هنرمندان جشنواره طبیعت در خبر آنلاین آورده شده

          • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 1
            شنبه 10 مرداد 1394-8:58

            باسپاس از شما طبیعت دوستان عزیز


            ©2013 APG.ir