تعداد بازدید: 2182

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 15 مرداد 1385-0:0

عضو مازندراني مجمع تشخيص مصلحت نظام:حرف تكراري نزدن سخت است

علي‌اكبر ناطق نوري:اگر مشروطه‌خواهان تدبر در تاريخ مي‌كردند با مشكل مواجه نمي‌شدند.


 عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: پس از گفتار جامع رهبري و سخنان محققان و پژوهشگران در اين دو روز سخن گفتن كه تكراري نباشد، سخت است.


وي گفت: متأسفانه هر اندازه تاريخ مشروطه را بيشتر مطالعه كنيم بر ابهامات بيشتر افزوده مي‌شود به خاطر اين كه اكثر قلم‌زنان در اين عرصه در تحليل و تحقيقات خود تحت تأثير گرايشات سياسي و فكري قرار گرفته‌اند.

وي با اشاره به خطبه 192 نهج‌البلاغه گفت: ديدم سير تاريخ مشروطه مصداقي از فرازي از اين خطبه است. لذا موضوع آسيب‌شناسي مشروطه را براي بحث انتخاب كردم كه چرا سرنوشت مشروطه آن شد كه شد؟

ناطق نوري خاطرنشان كرد: آسيب اين نهضت واقعا كجاست؟ يا علل انحراف مشروطه در چيست؟ همه مي‌دانيد هيچ ملتي و قومي بدون جهت عزيز و بدون جهت ذليل نمي‌شود. در قرآن چند آيه در اين موضوع داريم. يكسري آيات مي‌گويد خداوند است كه عزت مي‌دهد. يك بخش آياتي است كه مي‌گويند هركس مرهون اعمال خود است.

وي ادامه داد: انسان به عنوان بوجود آورنده‌ و عامل عزت و ذلت در برخي آيات نيز مطرح است، لذا خداوند اين قانون نظام آفرينش را گذاشته است به همين دليل است كه تاريخ معنا پيدا مي‌كند. اگر چنين نبود تاريخ معنايي نداشت.

ناطق نوري افزود: لذا بخش اعظم قرآن تاريخ مي‌شود. بايد ديد مشروطه شد و بايد درس گرفت. اگر مشروطه‌خواهان تدبر در تاريخ مي‌كردند با مشكل مواجه نمي‌شدند. براي همين است كه امام علي (ع) در نهج‌البلاغه تاريخ پيشينيان را به رخ مي‌كشد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به خطبه 192 نهج‌البلاغه اشاره كرد و گفت: به تاريخ مشروطه نگاه كنيد به رهبري روحانيت حركت و انقلاب شد و علما از يك فرصت كوچك استفاده كردند. همين سبب شد اعتراضات برخاسته شد و به فلك كردن و زدن مردم اعتراض شد و گفته شد بايد علاءالدوله عوض شود و دولت عوض شود.

 وي ادامه داد: اين اوج گرفت تا عدالتخانه‌اي شكل گيرد. يك عده علماي معتبر و تجار و معتمدان و مسوولان كشور و افراد امين جمع مي‌شوند تا عدالتخانه‌اي ايجاد كنند تا كار كارگزاران دولت را محدود كنند.

وي گفت: براي اين ايستادند و به تحصن كشيده شد. مقام معظم رهبري تأكيد بر روشن كردن ابهامات دوران مشروطه تأكيد كردند، لذا بايد گفت كلمه مشروطه از كجا آمد؟ در همين گير و دار تحصن علما به فضل‌الله نوري گفتند شما نيز به تحصن علما در شهرري بپيونديد تا از وجه شيخ استفاده كنند. در اين راستا يك دسته مستبدان و طرفداران عميق شاه و با پشتيباني روسيه و يك عده مشروطه‌خواه مطلق كه انگليس پشت آنهاست را در اين بين شاهديم.

وي به دوراني از مشروطه اشاره كرد و گفت: جرم شيخ فضل‌الله نوري اين بود كه زودتر از بقيه مي‌فهميد و اين باعث زحمت وي شد هرچه به علما مي‌گويد كه سفارت انگليس چه كاره است و مشروطه‌اي كه از ديگ انگليس درآيد به درد ما نمي‌خورد، كسي توجه نمي‌كند. شيخ به اسلام بودن و شرعي بودن مشروطه تأكيد داشت.

ناطق نوري خاطرنشان كرد: لذا شيخ ديد كسي گوش نمي‌دهد لذا در مورد مطبوعات و نظارت علماء بر مطبوعات، فقهاي ناظر بر مصوبات مجلس و مذهب جعفري به مجلس پيشنهاداتي داد كه مجلس قبول نكرد و از همانجا جوسازي عليه وي شروع شد و با علماء حرف زدند و از اينجا بود كه تفرقه ايجاد شد.

وي خاطر نشان كرد: لذا عليه شيخ جوسازي مي‌شود و وي را مخالف پيامبر و اسلام معرفي مي‌كنند وي را مفسد في الارض پتداشته و روز تولد حضرت علي (ع) دار زدند.

ناطق نوري گفت: چرا اين طور شد و چرا تفرقه ايجاد شد؟ ريشه و مشكل اين بود كه يك رهبري واحد به عنوان ولي فقيه نبود. مجتهد خيلي بود ولي آن كه بگويد و عمل كند، نبود. يعني كسي مثل امام نبود. در انقلاب ما همه اين حوادث مشروطه رخ داد ليبرال‌ها وابسته‌ها و روشنفكران غرب‌زده آمدند و وقتي بحث مجلس خبرگان شد بعضي فرياد زدند مؤسسان نه مجلس خبرگان، ولي امام با تيزبيني گفتند خبرگان نه مؤسس؟؟

ناطق نوري افزود: خبرگان كه مطرح شد و به ولايت فقيه كه رسيد افرادي به شدت سعي مي‌كردند مجلس خبرگان تعطيل شود و مي‌گفتند بگذاريد روي اين مسأله بيشتر مطالعه شود، ولي امام صريح گفتند تعطيلي بي‌تعطيلي، ولايت فقيه تأييد شود. اين انقلاب تمام اين حوادث را داشت برخي در آن روزها بودند، ولي بعد پشيمان شدند. گرفتن لانه جاسوسي خيلي توطئه‌ها را خنثي كرد و خيلي چيزها افشاگري‌ها شد. معتقدم انگليس هنوز شيطنت‌هاي خود را دارد.

وي در پايان گفت: جمهوري اسلامي به قول امام هم مقبوليت را مي‌گويد هم مشروعيت. هر دو كنار هم اين نظام ماست. امروز رهبر انقلاب مسلط و آگاه است.(isna)



    ©2013 APG.ir