تعداد بازدید: 6524

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 مرداد 1385-0:0

دانا كبيري: به کار خودم اعتقاد دارم

گفت و گو با دانا کبیری، مسئول موسیقی صداو سيماي مرکز مازندران.


اشاره:

چندي پيش جشنواره هشتم اميري خواني در آمفي تئاتر صدا وسيماي مازندران برگزار شد.محورپرسش و پاسخ ما در همين زمينه است اما سئوال هاي ديگري نيز از دانا پرسيديم.گفتني است "مازندنومه" سال 1381 در نخستين ماه هاي فعاليت خود يك گفت و گوي مفصل و چالشي با كبيري انجام داد كه بازتاب گسترده اي يافت.

__________________

س- هشتمین جشنواره چگونه برگزار شد ؟
ج – به نظر من به دلیل استفاده از گروه های موسیقی و شرکت آنها در جشنواره امسال باعث ارتقا کمی و کیفی جشنواره تعدد شرکت کنندگان و علاقه مندی بیشتر  دست اندرکاران شد.


س- به نظر شما گروه های شرکت کننده چطور بودند؟
ج-گروه های شرکت کننده با هر نوع توانایی به نظر بنده کل بضاعت این نوع موسیقی مازندران را تشکیل می دادند حالا چه خوب چه بد چه عالی چه ضعیف.


س-آیا در اجرای گروه ها نوع آوری مشاهده شد؟
ج-منظور از نوع آوری چیست؟اگر منظورتان استفاده از ابزار آلات موسیقی جدید است و یا قطعات جدیدتر که این مسئله تحت هیچ عنوان امکان پذیر نبود به این دلیل که مقرر شد بود موسیقی ها ی اجرا شده از قطعات فولک قدیمی تشکیل شود؛در ارتباط با اجرا هم که خودتان بهتر از من وابستگی این گروه ها را به همین ساز هایی که می نوازند می دانید.


س-یعنی اگر سالیان سال این جشنواره ادامه یابد همین موسیقی ها و سازبندی ها رو باید شنید ودید؟
ج-جواب به این سوال از صلاحیت من خارج است.من فقط می توانم درباره کارهای خودم اظهار نظر کنم ؛ که چرا از این سازها استفاده می کنم یا نه.


س-باز به سوالی برمی گردیم که همیشه از شما شده؛ آیا فکر نمی کنید که موسیقی مازندران نیاز به یک خانه تکانی دارد؟
ج-اگر هم داشته باشد بنده را از جواب دادن معذور بدارید.


س-پس به طور کلی از شما جوابی را بشنویم؟
ج-به نظر من وجود هر نوع موسیقی در هر منطقه ای می تواند باعث رشد و اعتلای موسیقی آن منطقه شود.حالا این موسیقی با   دوتار اجرا شود یا با یک ارکستر بزرگ در اولین مرحله نفس خود اجرای موسیقی مهم است که متاسفانه مدت ها ست که در مازندران از اجرای هیچ نوع موسیقی خبری نیست باز هم خدا پدر صدا و سیما را بیامرزد که به بهانه این جشنواره از اجرای چند گروه موسیقی استفاده کرد.

مساله بعد کیفیت اجرا و تعالی این گروه های موسیقی است به عقیده من از این گروه ها نمی توان توقع کارهایی غیر از این که ارائه می دهند داشت چون سالیان سال است به این سیاق کار می کنند و به آن عادت کرده اند و به نظر من یک سری طرف دار هم برای خود دارد که جالب است!

در ارتباط با نوع آوری و استفاده از ارکستراسیون در زمینه موسیقی محلی من از کسانی توقع دارم که خود را در این منطقه به عنوان پیشکسوتان یا تحصیل کردگان موسیقی می دانند مسلما" اگر آنها در این رابطه قدمی برندارند از این گروه ها چه توقعی می توان داشت!؟


س-و اما شما ؟
ج-من همان طور که کار کرده ام کار می کنم به کار خودم اعتقاد دارم و معتقدم با یک تنظیم خوب و یک ارکستراسیون درست بهترین قطعات را می توان از دل این موسیقی زیبا و کمی حزن انگیز مازندرانی بیرون کشید.


س-پس باید منتظر کار های جدید باشیم؟
ج-شک نکنید ...حتی جدیدتر!


س-از واحد موسیقی و اداره کل موسیقی چه خبر؟
ج-در ارتباط با واحد موسیقی باید عرض کنم که ما تمام کارهای ارائه شده به این مرکز را بر اساس دستورالعمل ادراه کل جهت بررسی و تایید به تهران ارسال می کنیم در حقیقت در مرکز و د شورای شعر و موسیقی  یک بررسی اولیه خواهد شد.


س-از جشنواره تولیدات مراکز با این که مدتی است از تاریخ  برگزاریش  گذشته ، چه خبر؟
ج-در مجموع جشنواره خوب برگزار شد .


س- و اما داوری ها؟
ج-منظورتان در زمینه موسیقی است؟


س-بله
ج-مسلما" می بایست خوب بوده باشد!


س-می بایست خوب باشد یعنی چه؟
ج-می بایست خوب باشد یعنی این که از بعضي  نظرات داوران عزیز و گران قدر سر در نیاوردم!


س-ممکن است بیشتر توضیح دهید؟
ج-در زمان برگزاری و در جلساتی که با داوران محترم داشتیم مسائلی بیان شد که برای من قابل درک نبود!شاید به دلیل کمی آگاهی بنده؛به عنوان مثال در زمینه  آهنگسازی داوران عزیز می فرمودند که اگر آهنگسازی احساس کرد که آهنگ او از آهنگ کسی که مقام فرضا"  نخست را آورده بسیار زیباتر و با اصول علمی موسیقی آشناتر بود ولی امتیازی را نیاورده تعجب نکند ، به احتمال زیاد در زمینه اصالت امتیاز کامل را کسب نکرده و حالا سوال من این است که این اصالت در موسیقی آن هم در یک جشنواره معتبر چه معنایی دارد؟آن هم زمانی که  در هفت قسمت موسیقی ها بررسی می شود! به طور مثال موسیقی ارکسترال .


خودتان بهتر می دانید که موسیقی ارکسترال چه نوع موسیقی است و وقتی مشخص نشده که این موسیقی ارکسترال محلی باشد یا فارسی سنتی باشد یا می توان از گام های دیگر هم استفاده کرد چگونه می توان از امتیاز کسی کم کرد که فرضا" آهنگش را در دستگاه شور نساخته، اصلا" از فواصل موسیقی ایرانی و ربع پرده استفاده نکرده و قطعه موسیقی خود را بر اساس یکی از گام های  متداول دنیا مثلا" مینور هارمونیک ساخته !و از تمام مسائل موسیقیایی اعم از زیبایی ملودی ،روانی کار،تنظیم خوب و... استفاده کرده.


حالا این فرد امتیاز لازم را کسب نمی کند چون از فواصل موسیقی ایرانی استفاده نکرده بنابراین کارش اصالت ندارد(البته اگر منظور داوران عزیز از اصالت چیز دیگری است بنده سر در نیاوردم)


س-یعنی می فرمایید که این همه مسائل در ارتباط با یک اثر خوب فدای یک کلمه به نام اصالت می شود؟
ج-بنده عرض نکردم ،داوران عزیز فرمودند!


س-آقای کبیری بهتر است از این بحث بگذریم چون چیزي عایدمان  نمی شود!
ج-فقط یک توضیح مختصر ،به نظر من در جشنواره های آتی فرضا" در ارتباط با قسمت موسیقی ارکسترال ؛با کلام و بی کلام  از گام های ایرانی استفاده شده و یا موسیقی لهجه محلی داشته باشد که آهنگسازان در این قسمت تکلیف خود را بدانند.


س-آقای کبیری با تشکر و آخرین سوال، این قضیه انتخاب صد آهنگ ماندگار چیست؟
ج-اگر بنده در سوال بالا انتقادی داشتم به جشنواره مراکز در این ارتباط باید بگویم که این کار می تواند زیباترین کاری باشد که تا به حال اداره کل سرود و موسیقی در ارتباط با قدر نهادن به اساتید ، آهنگسازان برجسته و گرانقدرانی که موی خود را در این رابطه سفید کرده اند .
باید با صراحت گفت که این عمل  کارشجاعانه ای است که مسلما" باعث تعالی بخشیدن به موسیقی وارج نهادن به آثار برجسته و فرهیختگان زمینه موسیقی می شود و من به شخصه از این طرح بسیار خوشحال و از جناب آقای پیریایی  که در حقیقت مبدع این مسئله بوده اند کمال تشکر را داشته و امیدوارم که فقط به این ختم نشود.
س-ما هم متشکریم.


  • سه شنبه 8 مرداد 1387-0:0

    خسته نباشید

    • يکشنبه 17 دی 1385-0:0

      aghaye kabiri in shoma hastid ke baese marge tajiji mooseghe mazandaran o honarmandane mazandarani shodehid.

      • جمعه 15 دی 1385-0:0

        ghabl az har chizi mamnoon az hameye shoma azizani ke ghadam nik baraye in marz o boom mikeshand barayeman ke dar amrika zendegi milkonim baese taagob ast chera mooseghi mazandaran dar *choobi mandegar shode ast ma dar in diyar faghat karhaye ahangsaze javani ra darim ke dar uroopa zendegi mikonad ke namash saroo mibashad va fekr mikonam ke az in mard bayad ghadrdani bejai kard beharhal omidvaram dar sarzamine ma bishtar az ini ke hast honarmand bevojood ayad va avalin bar vajeye khane takani ra az ishan shanidam che khoob mibood ta az in azizan davat shavad ta dar bareye mooseghi sohbat shavad chon in afrad shojaate khoobi darand ba tashakor ali moosavi.

        • چهارشنبه 26 مهر 1385-0:0

          In the dream thoughts which we learn from the analysis exhibit themselves. mini atv *a href="http://atv-find.50webs.com/mini-atv.htm"*mini atv*/a* atv brake *a href="http://atv-find.50webs.com/atv-brake.htm"*atv brake*/a* atv brakes *a href="http://atv-find.50webs.com/atv-brakes.htm"*atv brakes*/a* kids atvs *a href="http://atv-find.50webs.com/kids-atvs.htm"*kids atvs*/a* yamaha atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/yamaha-atv-parts.htm"*yamaha atv parts*/a* honda atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/honda-atv-parts.htm"*honda atv parts*/a* kid atvs *a href="http://atv-find.50webs.com/kid-atvs.htm"*kid atvs*/a* kid atv *a href="http://atv-find.50webs.com/kid-atv.htm"*kid atv*/a* atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/atv-parts.htm"*atv parts*/a*

          • سه شنبه 25 مهر 1385-0:0

            Particular clearness but he has substituted himself for the magnesium he is now in a curious swaying attitude he keeps repeating to himself this. atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/atv-parts.htm"*atv parts*/a* kids atv *a href="http://atv-find.50webs.com/kids-atv.htm"*kids atv*/a* kid atv *a href="http://atv-find.50webs.com/kid-atv.htm"*kid atv*/a* atv brakes *a href="http://atv-find.50webs.com/atv-brakes.htm"*atv brakes*/a* kids atvs *a href="http://atv-find.50webs.com/kids-atvs.htm"*kids atvs*/a* kid atvs *a href="http://atv-find.50webs.com/kid-atvs.htm"*kid atvs*/a* honda atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/honda-atv-parts.htm"*honda atv parts*/a* mini atv *a href="http://atv-find.50webs.com/mini-atv.htm"*mini atv*/a* yamaha atv parts *a href="http://atv-find.50webs.com/yamaha-atv-parts.htm"*yamaha atv parts*/a*

            • چهارشنبه 15 شهريور 1385-0:0

              آقای کبیری
              فکر نمیکنید اولین معضل موسیقی مازندران خود شما هستید؟؟؟؟؟

              • شنبه 11 شهريور 1385-0:0


                به نام خدا . اين مطالب را مينويسم در حالي كه مشتاقانه آرزومندم كه آقاي دانا كبيري بخواند (چون نميدانم چه طوري ميتوانم ايشان را مستقيما ببينم). آقاي كبيري! گفتيد كه "به کار خودم اعتقاد دارم و ..." . حضرت عالي بفرماييد كه : (1) در ساليان اخير چند بار در تلويزيون به بحث كارشناسانه پيرامون موسيقي فولك مازني پرداخته شد!؟ در حالي كه مازندران از لحاظ اساتيد موسيقي سنتي سرآمد خيلي از استانهاست. (2) بفرماييد چند بار اساتيد سرنا يا دوتار نظير آقايان فيوج زاده يا جناب آقاي اسحاقي گرجي يا .... در تلويزيون به اجراي قطعات پرداختند و اگر نمي آيند براي چيست!؟ اصلا چند درصد از جوانان مازني اين اساتيد را ميشناسند؟ چرا!؟ (3)در مورد كار هاي اركستريك بفرماييد كه چند درصد اساتيد موسيقي ما مثل استاد درويشي امكانات اركستري دارند تا كارهايي ارايه دهند!؟ شما ببينيد ثمره ي استفاده از دو سه قطعه ي هرايي و ... در سال 61 شد اثري كه ماهور هنوز هم به آن افتخار ميكند! آيا موسيقي مازيندران همين دو سه قطعه هست!؟ آيا نميشود كارهايي با بنيان فولك مازني اما كاملا ابداعي (شور و شوشتري شرق و سه گاه و ...) ارايه كرد!؟ اگر اين طور است كه بايد كلا فاتحه ي موسيقي "سنتي" را خواند! (4) آقاي كبيري مطالب ديگر هم زياد است اما باز خدا را شكر ميكنيم كه شما به عنوان يك انسان اهل فن زمام كار را به عهده گرفته ايد و زحماتي هم كشيده ايد. اما باور كنيد موسيقي مازندران فقط اميري و كتولي نيست و حرف هاي نگفته خيلي زياد دارد! مردمي مثل كرد ها يا مردم خراسان شب و روز روي موسيقي خود مانور ميدهند اما ما چه گلي به سر موسيقي مازندران زديم !؟ چرا جوانها به دنبال آن نيستند؟ آيا غير از آن است كه آنها از موسيقي خود فقط اميري و كتولي را شناخته اند!؟ آري ! بايد از پايه بحث و كار كرد! بايد از پايه روي نسل آينده كار كرد! بايد پدر و مادر ها از اينكه به بچه هايشان بگويند "مازندراني" هستم خجالت نكشند!!! و اما حكايت همچنان باقي ست ...


                ©2013 APG.ir