تعداد بازدید: 3770

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 1 شهريور 1385-0:0

كارگران قائم شهري:دست‌هاي پشت پرده را رو كنيد

فرماندار سابق و نماينده قائم شهر، زمين هاي كارخانه گوني بافي را فروختند.


كارگران كارخانه گوني‌بافي قائم شهر بابيان مشكلات پيش‌روي خود نظير تعطيلي ، بلاتكليفي وتهديد به اخراج از مسئولان استان ومقامات عالي رتبه نظام استمداد طلبيدند .

اين كارگران خواهان رو شدن دست‌هاي پشت پرده بحران ساز جامعه كارگري در كشور و مازندران شدند .
ح- ح نماينده كارگران كارخانه گوني‌بافي قائم شهر با انتقاد شديد از مسئولان وبه ويژه نمايندگان مجلس گفت : در سال 1382 توسط يكي از نمايندگان مردم شهرستان قائم شهر و سوادكوه در مجلس، فرماندار سابق و همچنين يكي از مسئولان اين شهر با امضاي يك تعهد نامه ، 13 هكتار از زمين هاي كارخانه گوني‌بافي قائم‌شهر كه 69 سال قدمت دارد و تنها كارخانه تك‌محصول در كشور است را به بهانه بازسازي ، تجهيز وتعويض دستگاهاي كارخانه نساجي با قرار متري 37 هزار تومان به شركت سايپا شمال فروختند.


اين كارگر اظهار داشت : كارخانه گوني بافي با آن قدمت ديرينه به مكاني در جاده قائم‌شهر و جويبار منتقل وباعث بيكاري وسرگرداني كارگران اين كارخانه شد .
وي افزود : مسئولان استان هم از غير قانوني بودن اين كارخانه و توليد آن آگاهي دارند وبارها هم تذكر دادند.
نماينده كارگران ادامه داد : مسئولان سازمان صنايع ومعادن مازندران به بهانه بازسازي وتعويض دستگاههاي فرسوده ، اين زمين‌ها را به تاراج بردند ولي به هيچ يك از تعهدات خود در قبال ما عمل نكردند وپاسخ‌هاي قانع‌كننده‌اي به كارگران نمي‌دهند .


وي همچنين ياد‌آور شد: به عنوان ‌نماينده كارگران و به دليل دفاع از حقوق كارگران از سوي برخي ‌مسئولان و مديران كل استان مورد تهديد قرار گرفتم و حتي مرا به پاي ميز محاكمه كشاندند .


اين كارگر با بيان بخشي از مشكلات پيش روي زندگي كارگري اضافه كرد : در نساجي مازندران كارگران حدود 4 ماه حقوق نگرفتند و زماني كه براي پيگيري وگرفتن حق و حقوق خود به مسئولان مراجعه مي‌كنند ،تهديد به اخراج مي شوند .


وي ضمن يادآوري فوت برادرش بدليل ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي زندگي ناشي از عدم پرداخت حقوق دليل اصلي ركود فعلي كارخانجات نساجي قائم شهر را بي توجهي مسئولان ونمايندگان مردم در مجلس دانست .


يك ديگر از كارگران معترض كارخانه از ارسال نامه استاندار مازندران مبني بر فروش غير قانوني اين كاخانه با مشكلات فعلي وپيگيري آن خبر داد و تصريح كرد:مسئولان ذي ربط ارسال اين نامه را از سوي استاندار رد مي‌كنند واين در حالي است كه شماره وتاريخ نامه استاندار به ثبت رسيده است.


دبير اجرايي خانه كارگر مازندران نيز با بيان اين كه بيشترين ظلم در مازندران به كارگران قائم شهري روا شده است ،گفت : يكي از معضلات ما اين است كه بعضي از مديران پاداش گرفتند وبا تصميم هاي نابجا مشكلات فراواني را براي كارگران به وجود آوردند و آنها مجبور به بازخريدي شدند.


نصر الله دريابيگي دليل ركود و ورشكستگي كارخانجات نساجي قائم شهر را وجود بازارهاي قاچاق در كشور و مهم تر از همه وجود مديران نالايق عنوان كرد واظهار داشت : واحد هاي نساجي گوني بافي ، طبرستان وتلار زماني بيش از 10 هزار كارگر داشته‌اند كه امروز اين رقم به 1200 نفر رسيده است .
وي افزود : بعضي از مسئولان فقط دلالي ، فروش زمين وخاموشي وسكوت در مقابل اخراج كارگران را مي‌شناسند وبا اين كار توليد در كشور از بين مي رود.
از سوي ديگر خبر رسيده كه كارخانه اشباع تراورس شيرگاه با بكار گيري 180 نفر نيروي انساني ، در حال حاضر به دليل عدم نياز راه آهن به چوب تراورس به عنوان بزرگترين كارخانه تراورس چوب كشور در حال ركود به سر مي‌برد .

 ظرفيت اين كارخانه روزانه 30 هزار تراورس است كه هدف آن در بدو تاسيس اشباع تراوس چوبي براي راه آهن بوده كه تا سال 1322 و 1323 عملا تعطيل بوده تا اينكه با شروع مجدد فعاليت‌هاي ساختماني راه آهن شروع به كار كرد و در اوج فعاليتش بر اساس ارقام بدست آمده در سال تا 4457 هزار اصله تراورس و 19900 عدد تير آهن تلگراف اشباع مي‌كرد .
علي اكبر ايلكا، شهردار شيرگاه يكي از مهمترين عامل كاهش توليد تراورس و وضعيت ركود فعلي اين كارخانه بزرگ را عدم نياز توليدات انها در داخل عنوان كرد و گفت :در سال 1311 به دليل وجود درختان جنگلي در منطقه و بالا بودن رطوبت اين كارخانه در شيرگاه تاسيس و به واسطه پيشرفت تكنولوژي راه ‌آهن از تراورس اشباع شده ،استفاده نمي كند.
وي ادامه داد : راه آهن بجاي تراورس از بتن استفاده مي كند كه از لحاظ هزينه و عمر طولاني به صرفه است .
م – ن يكي از كارمندان فعلي اين كارخانه با ابراز تاسف و نگراني از روند فعلي اين كارخانه وحالت ركود آن نسبت به سالهاي گذشته ،تعداد كارمندان اين كارخانه را در حال حاضر 108 نفر ذكر كرد ،در صورتي كه در سالهايي كه در اوج فعاليت خود بود، بيش از 700 كارمند وكارگر داشته است .


وي اذعان داشت: سال گذشته اين كارخانه بزرگ كه تا چند سال گذشته حرف اول منطقه را مي‌زد ،اقدام به تاراج زمينهاي اين كارخانه كرده و پس از مشخص شدن برنده مناقصه از فروش اين زمين‌ها منصرف شدند.
كارخانه اي كه در حدود 800 كارگر را از نظر معيشت و اشتغال‌زايي تامين مي‌كرد، امروز متاسفانه در وضعيتي قرار گرفت كه مسئولين اين كارخانه اقدام به فروش زمين هاي كارخانه كردند و به دليل نامشخص بودن وضعيت حقوقي از فروش زمين‌ها منصرف شدند .


بيشتر كارمندان و كارگران اين كارخانه به دلايل مختلف و نامعلومي خودشان را بازخريد كردند و امروز اين كارخانه كه زماني قلب تپنده اقتصادي منطقه بوده است همانند شركت هاي بزرگ ديگري مانند زغال سنگ البرز مركزي در حال نابودي است.(farsnews)


  • دوشنبه 9 آبان 1390-0:0

    سلام
    ببخشید مطلب در کارخانه اشباع چوب می خواستم؟

    • ابوالفضل پاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 26 آذر 1387-0:0

      سلام وخسته نباشید
      عاقبت چهارمین شهر صنعتی برتر کشور را ببین!!!
      .. و..حرف..حرف وحرف...

      • پنجشنبه 7 تير 1386-0:0

        م.ك ازقائمشهر مهندس نساجي از آقاي رعيت به ددليل زمين خواري و ورشسكتگي كارخانجات اظهار تنفر دارم


        ©2013 APG.ir