تعداد بازدید: 2001

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 1 شهريور 1385-0:0

زيرميزي‌هاي پاراكلينيكي!

دكتر انوشيروان محسني بندپي گفت: دولت به بخش نظام سلامت توجه كافي ندارد.


 

نماينده‌ي نوشهر و چالوس مهم‌ترين مشكل جامعه پزشكي را كمبود اعتبارات نظام سلامت از GDP كشور دانست و گفت: طبق قانون برنامه چهارم قرار بود سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي سلامت كاهش پيدا كرده و به 30 درصد برسد و سهم دولت در اين راستا به 70 درصد برسد.

وي افزود: متاسفانه نه تنها در راستاي قانون برنامه چهارم حركت نكرديم، كه در حال حاضر با عدم افزايش تعرفه‌هاي بخش دولتي با وجود گذشت 5 ماه از سال، مواجهيم و پرداخت مردم در برخي بخش‌ها مثل راديولوژي، آزمايشگاه‌ها و سونوگرافي حتي از 60 درصد به 80 درصد رسيده است.

به نظر محسني، هزينه‌هاي مالي بسيار زيادتري را به مردم تحميل كرده‌اند. هم‌چنين عدم توزيع عادلانه‌ي نيروي انساني و تجهيزات در سراسر كشور از ديگر مشكلات بخش پزشكي كشور است. اگر آماري را از تخت‌هاي بيمارستاني، آمبولانس‌ها و تجهيزات موجود كشور بگيريد مشاهده مي‌كنيد كه برخي استان‌ها از شاخص‌هاي خوبي برخوردارند و برخي ديگر حتي از شاخص‌هاي حداقلي نيز بي‌بهره‌اند.

نماينده‌ي نوشهر و چالوس ادامه داد: هم‌چنين در سال گذشته هزينه‌هاي سلامت براي 4 درصد از مردم كمرشكن بوده است و در اواسط سال 84 و اوايل 85 اين مقدار به 13 درصد رسيده است.

به اعتقاد وي، از جمله چالش‌هاي عمده‌اي كه در حال حاضر نظام سلامت ما با آن روبه‌روست عادلانه نبودن تامين منابع مالي است. در واقع نظام سلامت و بيمه‌هاي ما بيماري‌نگر هستند، نه سلامت‌نگر. در حال حاضر در كل منابع مالي بخش سلامت 7 درصد آن را به بهداشت و سلامت پايه اختصاص داده‌ايم و بالاي 40 درصد به هزينه‌هاي درمان اختصاص پيدا كرده است.

نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان، افزايش ماليات پزشكان را از ديگر مشكلات جامعه پزشكي دانست و گفت: در اين راستا تعامل خوبي بين نظام پزشكي و سازمان امور مالياتي تا سال قبل بوده كه متاسفانه امسال بحث‌ها و زمزمه‌هايي شنيده شده كه سازمان امور مالياتي اين همكاري را ندارد. واقعيت امر اين است كه اكثريت پزشكان كشور به‌ويژه پزشكان عمومي و متخصص، درآمد آن‌چناني ندارند كه بخواهند ماليات زيادي پرداخت كنند.

وي ادامه داد: متاسفانه كساني كه بايد ماليات اصلي را پرداخت كنند از ماليات فرار مي‌كنند و تنها براي صنوفي مثل پزشكان كه از نظر درآمدي در وضعيت خوبي نيستند ماليات‌هاي بالا در نظر مي‌گيرند. از كل جامعه پزشكي تنها 4 الي 5 درصد درآمدهاي خيلي زيادي دارند كه بايد آنها شناسايي شده و از آنها مطابق درآمدشان ماليات گرفت؛ چرا كه درآمد 95 درصد پزشكان ما در حد متوسط درآمدهاي متوسط اين 5 درصد است و خيلي از آنها هزينه‌هاي خود را نمي‌توانند بپردازند. لذا لازم است كه سازمان امور مالياتي مثل سنوات گذشته در اين راستا با نظام پزشكي همكاري كند.

به گفته‌ي وي، متاسفانه در جايي كه مي‌توانست عدالت خود را نشان دهد، بخش بهداشت و درمان بوده است و اگر بتوانيم سيستم ارايه‌ي خدمت خود را در نظام سلامت از تامين اعتبار و سرانه خوبي برخوردار كنيم، عدالت معناي واقعي خود را پيدا مي‌كند؛ در صورتي كه متاسفانه دولت به اين مساله توجه ندارد.

نماينده‌ي نوشهر و چالوس افزود: در حال حاضر خانوارهايي هستند كه با يك بار مراجعه به بيمارستان زندگي آنها با مشكل مواجه مي‌شود و هزينه‌هاي آنها غير قابل تحمل است. با آن‌كه كميته 5 نفره تعيين سرانه،‌يرانه را 7 هزار تومان مشخص كرد ولي متاسفانه دولت در لايحه‌ي پيشنهادي خود 3950 تومان براي خانوارهاي شهري و 1500 تومان براي خانوارهاي روستايي پيشنهاد كرد. با توجه به آن‌كه تعرفه‌هاي بخش دولتي افزايش پيدا نكرده، لذا مشاهده مي‌كنيم كه زيرميزي‌ها به‌خصوص در بخش‌هاي پاراكلينيكي رواج پيدا كرده و سهم مردم در پرداخت هزينه‌هاي درماني به بالاي 80 درصد رسيده است.(isna)



    ©2013 APG.ir