تعداد بازدید: 3654

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 14 مرداد 1394-15:2

رئیس پارک علم و فناوری مازندران خبر داد:

ورود خیران به حوزه علم و فناوری

علی معتمدزادگان: مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان، پول و اعتبار نیست، بلکه این مسائل در دیگر دستگاه‌ها است/هیئت امنای مجمع خیران علم و فناوری مازندران شکل گرفت.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: علی معتمدزادگان در نشست خبری اظهار کرد: از مهمترین خلاهایی که احساس می‌کنیم این است که هنوز بسیاری از ظرفیت‌های نخبه‌ای ما با فضایی که برای آنها در کشور فراهم است، آشنا نیستند.

وی با بیان اینکه آموزش در گذشته مبتنی بر کارآفرینی در مدارس و دانشگاه‌ها نبوده است، افزود: در سال‌های اخیر سعی شده وقتی یک دانش‌آموخته وارد بازار کار می‌شود بتواند نگاه کارآفرینانه داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه ظرفیتی که در حال حاضر می‌بینیم شاید 10 درصد توانایی این مجموعه برای مردم مازندران نباشد، گفت: شناسایی این فرصت‌ها از دغدغه‌های ما است و باید جریان‌سازی کنیم و رسانه می‌تواند نقش موثری در این مسیر داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه با برخی اطلاع‌رسانی‌ها در مواردی صدای ما به گوش مسئولان و مخاطبان رسید، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد رسانه کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم هدف‌مندتر این خلاها را پوشش دهیم.

معتمدزادگان با اشاره به اینکه رسانه‌ها مشکلات را مطرح کردند و در مواردی به ما کمک شد، ادامه داد: در نظر داریم فضای فیزیکی پارک علم و فناوری مازندران را به دو برابر ارتقا دهیم، مشکل زمین پارک هم رفع شد و اکنون باید به این سمت برویم که خدمات بیشتری به مخاطبان و نخبگان ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه یک بخش از شرکت‌های مستقر در پراک علم و فناوری، ایده خام دارند و تلاش می‌کنند ایده قابل ارائه به بازار باشد، تصریح کرد: دسته دوم شرکت‌هایی هستند که نمونه قابل ارائه به بازار دارند و در حال گسترش بازار هستند، دسته سوم شرکت‌های توسعه یافته و دسته چهارم هم شرکت‌های فعال در بخش تحقیق و توسعه کارخانه ‌ها هستند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه به گروه چهارم کمک می‌شود از مزایای دانش بنیان بودن در این پارک مثل معافیت مالیاتی و نظام وظیفه و... استفاده کنند، ادامه داد: هدف ما این است که شاخص‌های تولید علم و دانش را در این مجموعه‌ها ارتقا دهیم و سهم محصول تولیدات دانشی را در کل سهم تولیدات آن کارخانه ارتقا دهیم.

این مسئول با بیان اینکه دولت هم با مشوق‌هایی که دارد در این زمینه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: ما تسهیل کننده و بستر ساز این سیاست کلی در کشور برای کارخانه‌های بزرگ هستیم.
معتمدزادگان با اشاره به اینکه تلاش ما در یک سال آینده این است که تعداد شرکت‌هایی که صادرات دانش دارند را افزایش دهیم، اظهار کرد: برخی کارخانه‌های بزرگ آرندی ندارند اما علاقه‌مند هستند این ساختار را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه موفقیت برخی شرکت‌ها را ریالی نمی‌سنجیم، افزود: هدف ما این است که در مسیر کاری درست قرار گیرند، تیم کاری موفقی داشاته باشند و نیازهای بازار و مورد نیاز جامعه را سنجیده و تولید کنند. اگر اینها را فراهم کند شرکت بسیار موفقی است و ممکن است درآمد نداشته باشد اما به محصولی رسیده که مورد نیاز جامعه است.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه شرکت‌هایی داریم که درآمدهای خوب و میزان اشتغال بالا دارند، گفت: درآمد این شرکت‌ها در رده مختلف است و معتقدیم سودآوری در حوزه فناوری باید بیشتر از دیگر حوزه‌ها باشد. اگر سودآور نباشد فناوری محسوب نمی‌شود.

این مسئول با بیان اینکه از تاسیس پارک تاکنون بیش از 70 جلسه جذب پذیرش برگزار کردیم، تصریح کرد: بیش از 250 ایده محوری به مرحله داوری رسیده و تاکنون تا 75 ایده در مراکز پارک قرارداد بسته شده است.

معتمدزادگان با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم سال آینده از خیران در حوزه علم و فناوری کمک بگیریم، خاطرنشان کرد: ورود خیران به این فضا باعث رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی دیگر می‌شود. هم اکنون هم هیئت امنای مجمع خیران علم و فناوری مازندران شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت دولت برای توسعه و گسترش زیرساخت‌های حوزه دانش‌بنیان به اندازه نیازهای ما نیست و دولت نمی‌تواند جوابگوی نیازهای ما باشد، اظهار کرد: فرصت خوبی در حوزه وقف ایجاد شده و بسیاری مراجع نظر دارند که در حوزه علم و فناوری هم می‌شود وقف انجام داد. گسترش این نگاه‌ها نیاز به جریان سازی دارد.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به این که 50 درصد از بودجه را سالانه به شرکت‌هایی اختصاص می‌دهیم که پیش ما هستند، افزود: معتقدیم مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان، پول و اعتبار نیست، بلکه این مسائل در دیگر دستگاه‌ها است.



    ©2013 APG.ir