تعداد بازدید: 3499

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 26 شهريور 1385-0:0

درگيري در بابلسر،اعتراض در قائم شهر

ده‌ها تن از كارگران بلاتكليف شركت فرش «البرز» بابلسر عصر ديروز با تجمع در مقابل اين واحد با نيروهاي انتظامي درگير شدند.


از مركز مازندران 300 تن از كارگران اين واحد نساجي پس از 9 ماه بلاتكليفي قصد داشتند ضمن تجمع در مقابل كارخانه به همراه خانواده‌هاي خود به سمت فرمانداري بابلسر راهپيمايي كنند كه با مقاومت نيروي انتظامي مواجه شده و كار به درگيري و برخورد با كارگران و خانواده‌هايشان مي‌انجامد. ضمن آن‌‏كه بر اساس گزارش خبرنگار ما ديشب جمعي از كارگران معترض اين شركت بازداشت شده‌‏اند.

بنا بر اين گزارش، كارخانه فرش البرز در بابلسر فعاليت خود را از سال 1356 با توليد فرش ماشيني 350 شانه آغاز كرد و در دهه 70 با 635 كارگر و 48 دستگاه فعال و توليد 11 هزار متر مربع فرش ماشيني 500 شانه 1000 تراكم در روز، حضوري فعال در عرصه توليد پيدا كرد؛ اين روند ادامه داشت تا اين كه در سال 1377 با خروج 24 دستگاه توليد فرش ماشيني 300 شانه از كارخانه، ميزان توليد فرش در اين واحد به 4500 متر كاهش يافت. 

در ادامه گزارش خود، علت اين اقدام مديران را نامشخص اعلام كرده و در عين حال تصريح كرده است: با وجود اعتراض‌‏هاي مكرر كارگران به وضعيت شركت و بلاتكليفي خويش، هيچ مقام مسوولي پاسخگو نبوده و سرانجام در سال 1379 فردي مدير عامل شركت شد كه به تخريب و تعطيلي كارخانه‌ها و از جمله فرش مازندران مشهور بود‌‏!

اين فرد به بهانه تغيير ساختار و نوسازي كارخانه در نامه‌‏اي به مدير كل كار مازندران 200 تن از كارگران را مازاد اعلام كرد.
او در خرداد 84 با برنامه‌‏اي از پيش تعيين شده‌‏, بخش بافندگي شركت را نيمه تعطيل و اواخر شهريور سال گذشته، سرانجام اين واحد را تعطيل و بدين ترتيب 300 كارگر رسمي شركت بيكار شدند.

بنا بر اين گزارش اوايل زمستان 84، خبر انحلال اين واحد بزرگ نساجي اعلام شد و از آن تاريخ تا كنون حدود 300 كارگر اين شركت بلاتكليف هستند و برغم وعده‌هاي مكرر مسئولان، تا كنون هيچ اقدام موثري براي حل مشكلات واحد و كارگران به عمل نيامده است.

بر اساس اين گزارش، كارگران ظرف 9 ماه گذشته از دريافت حقوق و مزايا محروم بوده اند.گفتني است خبر درگيري در بابلسر در سايت هاي مختلف داخلي و خارجي از جمله baztab و emruz(http://emruz.info/ShowItem.aspx?ID=1310&p=1) منتشر شده است.

از سوي ديگر جمعي ازكارگران كارخانه كاغذسازي حرير قائم شهر از مشخص نبودن وضعيت كارخانه و توليد اين مجموعه ابراز نارضايتي كردند و خواستار برطرف كردن اين وضعيت از سوي مسوولان شدند.

يكي از اعضاي شوراي اسلامي كار كارخانه گفت : اين كارخانه از سال ‪ ۱۳۸۱‬به بهانه نداشتن سوددهي به بخش خصوصي واگذار شد و از آن زمان با فشار، كارگران را بازخريد كردند.

"حسين بابايي" افزود : اين كارخانه به عنوان اولين كارخانه توليد خمير كاغذ در كشور در زمان فعاليتش ماهانه ‪ ۱۲۰‬تن خمير كاغذ را توليد مي‌كرد كه بر اساس نيازها پيش فروش مي‌شد.

به گفته وي اين درحاليست كه در آن زمان توليد مناسب و بازار فروش نيز وجود داشت ولي به دستور "گنجي" مدير وقت، خط توليد اين كارخانه بدون دليل توجيه‌كننده بسته شد.

به گفته "بابايي" از ‪ ۱۲۰‬كارگر اين واحد هم اكنون ‪ ۲۰‬كارگر استخدامي مشغول به كار هستند.

وي تصريح كرد : كارگران باقي مانده در اين كارخانه چندين ماه حقوق دريافت نكرده‌اند و با شكايت به ديوان تجديد نظر در حال پيگيري حق وحقوق خود هستند.

يكي ديگر از كارگران كه خواست نامش فاش نشود گفت : كارگران كه بخشي از سهامداران اين كارخانه هستند حاضرند اين واحد را اجاره كنند وبه پشتوانه انرژي كارشان آنرا اداره كنند.

وي ادامه داد : كارگران جواني خود را در اين شركت سپري كردند و حاضر نيستند اين كارخانه بدون دليل موجه به تعطيلي كشيده شود.

وي اظهارداشت : كارگران با واگذاري اين شركت به بخش خصوصي مشكلي ندارند و فقط مي‌خواهند با حفظ شغل در آن فعاليت نمايند.

وي گفت: اين كارگران براي پيگيري و دادخواهي به هرجايي كه لازم بود مراجعه كرده‌اند تا اين حق به آنان برگردد.

به گفته وي سرمايه ميلياردي بيت‌المال مدت سه سال بلااستفاده مانده در حالي كه مديران و هيات مديره كارخانه حقوق خود را بطوركامل دريافت مي‌كنند، حقوق ‪ ۱۵۰‬هزارتوماني كارگران پرداخت نمي‌شود.

"غلامرضامهدوي" يكي ديگر از اعضاي شوراي اسلامي كارخانه حرير قائم شهر با اشاره به بازخريد كردن كارگران گفت : كارگراني كه پس از ‪ ۲۰‬و اندي سال كار و كسب تخصص در كارخانه به اجبار بازخريد مي‌شوند، اين درحالي است كه ديگر توان دست زدن به كار ديگري را ندارند.

وي افزود: اين مساله خود منجر به بروز مسايل ومشكلات اجتماعي وخانوادگي كارگران شده است.(ilna+irna)



    ©2013 APG.ir