تعداد بازدید: 3695

توصیه به دیگران 1

شنبه 8 مهر 1385-0:0

عجايب‌ سخنان‌ آقاي‌ توكلي‌

تلفن يك شهروند مازندراني به ستون" خط‌ اعتماد " روزنامه اعتماد.


 


يكي از مخاطبان نكايي روزنامه اعتماد به اين روزنامه گفت:در حين‌ مطالعه‌ روزنامه‌ اعتماد مورخ‌ 6 مهرماه‌ بودم‌، در لابه‌لاي‌ خبرها برادر عزيز و بزرگوار جناب‌ آقاي‌ احمد توكلي‌ در رابطه‌ با موضوع‌ گراني‌ سخني‌ از قول‌ ايشان‌ به‌ چاپ‌ رسيده‌ بود كه‌ براي‌ ما حيرت‌انگيز است‌.

 آقاي‌ توكلي‌ در جمع‌ خبرنگاران‌ اظهار داشتند كه‌ تربارفروشي‌ سر محله‌ ما سبزي‌ را كيلويي‌ 160 تومان‌ مي‌دهد. بنده‌ نمي‌دانم‌ آقاي‌ توكلي‌ اين‌ حرف‌ را در خواب‌ زدند يا در بيداري‌. آقاي‌ توكلي‌ بيايند بنده‌ ايشان‌ را ببرم‌ در كوچه‌ و پس‌كوچه‌هاي‌ شهرستان‌ نكا و حتي‌ زادگاهش‌ بهشهر. يا حتي‌ استان‌ مربوطه‌اش‌ مازندران‌ و يا حتي‌ كشور مربوطه‌اش‌ ايران‌ در تك‌تك‌ نقاط‌ بچرخانم‌ و مبلغ‌ 600 تومان‌ پول‌ سبزي‌ را از ايشان‌ طلب‌ نمايم‌. حال‌ ايشان‌ با چه‌ انگيزه‌يي‌ مي‌گويند سبزي‌ كيلويي‌ 160 تومان‌! به‌ نظر من‌ بهتر است‌ ايشان‌ با ملت‌ صادقانه‌تر برخورد كنند. خواهشمندم‌ ديگر از اين‌ توصيه‌ها به‌ مردم‌ ندهيد و با مردم‌ روراست‌ باشيد.

اعتماد هم اين گونه پاسخ داد: خواننده‌ عزيز، انصاف‌ هم‌ خوب‌ چيزي‌ است‌. همان طور كه‌ شما به‌ آقاي‌ توكلي‌ ايراد گرفته‌ايد كه‌ سبزي‌ كيلويي‌ 160 تومان‌ افسانه‌ است‌ و حيرت‌انگيز، ما هم‌ از شما ايراد مي‌گيريم‌ كه‌ كيلويي‌ 600 تومان‌ نيز كه‌ جناب‌ عالي‌ اعلام‌ فرموده‌ايد، غيرقابل‌ باور است‌. در واقع‌ بسته‌ به‌ نقاط‌ مختلف‌ شهر تهران‌ از شمال‌ گرفته‌ تا جنوب‌، قيمت‌ سبزي‌ 5\2 تا دو برابر قيمتي‌ است‌ كه‌ آقاي‌ توكلي‌ فرموده‌اند. به‌ هرحال‌ يكي‌ از عادات‌ بد ما ايرانيان‌، غلو است‌. حالا اين‌ غلو را يكي‌ مثل‌ آقاي‌ توكلي‌ درباره‌ ارزاني‌ بكند يا يكي‌ مثل‌ شما درباره‌ گراني‌. نتيجه‌ هر دو يكي‌ است‌، فرهنگي‌ كه‌ بايد نگرانش‌ باشيم‌.

اصل خبر در پي آمده است:

احمد توكلي در گفت و گو با خبرنگاران از آنان خواست در نوشتن مطالب خود درباره گرانيها و تورم دقت بيشتري به خرج دهند و به تورم رواني و كاذب دامن نزنند.

وي با اعلام مخالفت دوباره خود با استفاده بيش از حد از درآمدهاي نفتي در بودجه گفت: در زمان تصويب بودجه هم من با آن مخالفتهايي داشتم و آن را موجب افزايش تورم مي دانستم. اكنون هم با متمم بودجه مخالفم و آن را مضر مي دانم.

يكي از خبرنگاران كه درباره گراني از رئيس مركز پژوهش هاي مجلس سؤال مي كرد، به قيمت 500 توماني سبزي و همچنين برخي اقلام ديگر اشاره كرد، اما توكلي پاسخ داد: قيمت ها را ننويسيد، چون اثر رواني دارد و واقعي هم نيست.
وي افزود: من شب گذشته در ميوه فروشي محلمان ديدم كه قيمت سبزي كيلويي 160 تومان است، حاضرم نشاني ميوه فروشي را هم بگويم.

اما خبرنگار اصرار كرد كه سبزي را كيلويي 500 تومان خريده است، توكلي باز هم پاسخ داد: من خبر را تكذيب مي كنم، اما شما را تكذيب نمي كنم. شما قيمت سبزي را سه برابر مي كنيد، بقيه قيمت ها را همين طور، بازار گرمي مي كنيد براي تيتر كردن مطالب. اين كار را نكنيد، من روزنامه نگارم، مي دانم شما چه مي كنيد.

توكلي افزود: من خودم به گراني معتقدم، اما راه حل آن كنترل قيمت نيست، بلكه بايد توليد را تقويت كنيم.

وي با بيان اينكه خبرنگاران نبايد به تورم رواني دامن بزنند افزود: من به عنوان يك اقتصاددان به شما مي گويم، در ايران اثر رواني تورم بيش از همه جاي دنياست و شما روزنامه نگاران مي توانيد آن را كم كنيد، اما شما افزايش مي دهيد.

توكلي در پاسخ به سؤالي در خصوص اين كه گفته مي شود تيمي از دوستان رئيس جمهوري براي سازماندهي انتخابات شوراها به نفع خود معين شده است، گفت: گمان مي كنم آحاد ملت ايران حق دارند در انتخابات فعال باشند و اين دليل نمي شود چون عده اي از رئيس جمهوري طرفداري كرده اند از كار در ستادهاي ديگر محروم شوند.
وي تصريح كرد: آنچه نبايد در انتخابات صورت گيرد و انجام هم نمي شود، دخالت رئيس جمهوري و دولت در انتخابات است.

 

 



    ©2013 APG.ir