تعداد بازدید: 2403

توصیه به دیگران 1

شنبه 8 مهر 1385-0:0

طبرسي:انتظار ما از دولت احمدي نژاد، ازبين بردن ريشه گراني‌هاست

نماينده ولي فقيه در استان مازندران:آيا روزه‌دار با اين قيمت‌ها مي‌تواند روزه‌خود را افطار كند؟(گزارش خبري)


 

 

افزايش قيمت مرغ به عنوان عامل اصلي در بالا رفتن هزينه‌ها در سبد غذايي مردم و عامل تاثيرگذار بر قيمت ديگر كالاها در مازندران شده است و شهروندان ومسوولان به خصوص درايام ماه‌مبارك رمضان نگران افزايش‌هاي بعدي قيمت‌ها در زمينه‌هاي مختلف مواد غذايي هستند.

از زماني كه شايعه بروز بيماري آنفلوانزاي مرغي در استان هاي شمالي و به خصوص در مازندران رواج يافت و سازمان دامپزشكي و شبكه بهداشت اقدام به معدوم كردن انواع ماكيان اعم از خانگي و در مواردي صنعتي كردند ، توليد وعرضه مرغ در مازندران كاهش يافت واين كاهش ،روند افزايشي قيمت را به دنبال آورد.

از آن جايي كه جوجه‌كشي و پرورش انواع ماكيان بومي نقش مهمي دراقتصاد خانواده روستايي و تنظيم بازار مرغ، تخم مرغ و حتي گوشت قرمز داشته است ، با جلوگيري از جوجه‌كشي و معدوم كردن ماكيان بومي بازار مرغ در مازندران با نوسانات شديدي روبه رو شد كه همچنان ادامه دارد.

به نظر مي‌رسد افزايش قيمت‌ها در مازندران به نحوي بوده است است كه طرح ضيافت و اعلام كوپن نيز نتوانسته قيمت‌ها را در حد لازم وانتظار تعديل كند و گراني در حدي قرار گرفته كه مسوولان و دست‌اندركاران ارشد استان نيز لب به انتقاد گشوده‌اند.

مردم مازندران مباحث موجود درمورد بيماري آنفلوانزاي مرغي را شايعه‌اي براي افزايش مرغ دانسته و اظهار داشتند: اگر اين بيماري وجود داشته است چرا مسوولان به صراحت اعلام نكردند.

آنان گفتند: توليد و پرورش مرغ ، تخم مرغ و ديگر طيور علاوه بر اين كه مايحتاج روستاييان راتامين مي‌كرده است درتنظيم عرضه و قيمت مرغ بسيارموثر بوده است.

به گفته روستاييان مازندران ، با عرضه ماكيان بومي قيمت مرغ صنعتي تحت كنترل بوده است، اما اكنون با كاهش جوجه‌كشي ، مشكل كشتارگاهها و وجود واسطه‌ها، قيمت مرغ بي‌ثبات شده و روز به روز در حال افزايش است.

يكي از روستاييان گفت: جاي تاسف است كه در دولت عدالت‌محور احمدي نژاد توليد و پرورش مرغ محلي كه براي روستاييان كيلويي پنج هزار ريال تمام مي‌شد به بهانه بيماري آنفلوانزاي پرندگان اكنون همين روستايي بايد مرغ صنعتي را كيلويي ‪ ۱۹‬هزار ريال بخرد.

نماينده ولي فقيه در استان مازندران و امام جمعه ساري در جلسه رسمي شوراي اداري استان اعلام كرد كه انتظار ما از دولت احمدي نژاد، ازبين بردن ريشه گراني‌ها است.

آيت‌الله نورالله طبرسي تصريح كرد: آيا روزه‌دار با اين قيمت‌ها مي‌تواند روزه‌خود را افطار كند، در جامعه ما مردم متوسط روز مي‌گيرند و همين طبقه متوسط و محروم براي برپايي انقلاب،حفظ نظام و دفاع از آن زحمت كشيدند و هميشه در صحنه حاضرند.

وي درباره طرح ضيافت گفت: كارهاي مقطعي از قبيل ورود و توزيع مرغ و گوشت دريك ايام خاص در همه دولت‌ها بوده است و اينها دردي را دوانمي كند، انتظار مردم توزيع گوشت و مرغ نيست ، بلكه ريشه‌كني گراني است.

"قنبرعلي رهي" رييس سازمان بازرگاني مازندران نيز درباره گراني‌ها گفت:
از آن جايي كه بخش قابل توجهي از گوشت مرغ ازطريق مرغ‌هاي بومي و انواع ماكيان تامين مي‌شده است اما به دليل مبارزه با آنفلوانزاي مرغي اين مرغها محدود شدند.

وي افزود: به نظر مي‌رسد كمبود گوشت مرغ و گران شدن آن در بالا رفتن قيمت ديگر كالاها نيز بي‌تاثير نبوده‌است.

وي گفت: مانمي‌گوييم كه گراني نيست اما واقعيت در بالا رفتن قيمت‌ها چيز ديگري است.

وي تصريح كرد: گراني در حالي است كه دولت نهم در تامين مايحتاج مردم هزينه‌زيادي كرده است كه در طول هشت سال قبل تاكنون بي‌سابقه بود، بطوريكه دولت مرغ را كيلويي ‪ ۱۵‬هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال خريداري و به قيمت ‪ ۱۳‬هزارو ‪۹۰۰‬ ريال روانه بازار مي‌كند.

رهي گفت: سازمان بازرگاني با تمام توان درصدد كاهش قيمت‌ها است و علاوه بر توزيع انواع كالاها، كالابرگ نيز اعلام شد.

رييس اتحاديه توليدكنندگان مرغ در مازندران در اين‌باره گفت: در نشست با مسوولان استانداري و بازرگاني مقررشد تا مرغ پس‌ازكشتار كيلويي ‪ ۱۷‬هزار و ‪ ۲۰۰‬ريال به بازار عرضه شود.

"عطاالله حسن‌زاده" افزود: اگر دست واسطه‌ها حذف شود اين قيمت براي توليد كنندگان و مصرف‌كننده مناسب است.

مرغ هفته گذشته هر كيلو ‪ ۱۹‬هزار تا ‪ ۲۱‬هزار ريال نيز به فروش رسيده است.

حسن زاده توليد روزانه مرغ در مازندران را ‪ ۴۰۰‬تا ‪ ۴۵۰‬تن اعلام كرد و گفت: از اين مقدار روزانه ‪ ۶۷‬تن به خارج از استان صادر مي‌شود.

وي بر هماهنگي كشتارگاه ها و توليدكنندگان مرغ براي كشتار تاكيد كرد و گفت: از آنجاييكه اين طرح براي كاهش قيمت مرغ در مازندران آغاز شده است نظارت و هماهنگي براي كوتاه كردن دست واسطه‌ها بسيار مهم و ضروري است.

 اين درحالي است كه‌مرغ تازه دربيشتر فروشگاههاي ساري كمياب شد.

جمعي از متصديان اين فروشگاهها علت عرضه نشدن مرغ تازه در اين شهرستان را كمبود و گراني مرغ اعلام كردند.

"علي صالحي" متصدي فروشگاه مرغ بهار واقع در خيابان شهابي ساري مي‌گويد:
بر اساس دستورالعمل جديد اداره بازرگاني ساري خريد هر كيلوگرم مرغ تازه ‪ ۱۵‬هزار ريال و فروش آن ‪ ۱۷‬هزار ريال تعيين شده است .

وي گفت : نرخ اعلام شده به هيچ عنوان براي مرغداري ها و عرضه‌كنندگان مرغ به صرفه نيست و به همين دليل امروز كشتارگاهها تعطيل بودند.

يكي از متصديان فروشگاه عرضه مرغ در بازار شهبند ساري ،علت عرضه نشدن مرغ تازه را اعلام نرخ جديد اداره بازرگاني عنوان كرد و اظهار داشت : نرخ جديد براي مرغداريها به صرفه نبوده و به همين خاطر مرغ كشتار نشده است.

"محمود كاظمي" گفت : قبل از اعلام نرخ جديد از سوي اداره بازرگاني عرضه هر كيلوگرم مرغ تازه ‪ ۱۹‬هزار و ‪ ۵۰۰‬ريال بوده است .

وي افزود: اگر دولت كنترل مرغ را بعهده بگيرد و با حداقل سود‪ ۱۲‬درصدي به متصديان عرضه مرغ واگذار نمايد بازار عرضه و تقاضاي مرغ بهبود خواهد يافت.

رسول محمدي ديگر فروشنده مرغ در ساري معتقد است : شايعه آنفلوانزاي مرغي در مازندران باعث شده است تا برخي از مرغداري ها تعطيل شوند و يا كمتر جوجه‌كشي كنند.

سالانه بيش از يكصد هزار تن گوشت مرغ در مازندران توليد مي‌شود.(irna)



©2013 APG.ir